PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Pier Paolo Pasolini urodził się 5 marca 1922 w Bolonii. Zmarł 2 listopada 1975 w Ostii, zamordowany przez młodego kochanka.

Przyglądając się jego twórczości zobaczymy prawdziwego człowieka renesansu. Pasolini to pisarz, scenarzysta i reżyser filmowy, także teoretyk filmu, malarz i poeta. Jako scenarzysta współpracował m.in. z Federico Fellinim ("Noce Cabirii"). Zdeklarowany, choć nieortodoksyjny marksista (w 1949 roku wyrzucono go z partii komunistycznej jako "człowieka moralnie bezwartościowego") i jednocześnie katolik tworzył wizjonerskie, wysmakowane plastycznie obrazy, często szokujące za sprawą swobodnego podejścia do seksualności.


Pier Paolo Pasolini w filmie "Dekameron", fot. Forum

Był jednym z twórców nowego, intelektualnego - choć jednocześnie niesłychanie zmysłowego języka kina. Jego filmy nikogo nie pozostawiały obojętnym - niemal zawsze wywoływały skandal (wielokrotnie stawał przed sądem m.in. za obrazę uczuć religijnych), a jednocześnie nierzadko zyskiwały aprobatę najwyższych władz kościelnych.

- Pokazywał realność nasyconą religijnym uniesieniem, a zarazem bezczelnie seksualną. Roland Barthes twierdził, że jego tworczość była jak przykre rozpoznawanie mroku, przerażenie ułomnością człowieczeństwa. Ciało dla Pasoliniego było tym, co najpiękniejsze i najstraszniejsze w człowieku. Nie przypadkiem zawsze ustawiał kamerę na wysokości krocza, twierdził, że jedynym niezakłamanym językiem jest język reakcji seksualnych. - pisał Łukasz Drewniak w "Dzienniku" przy okazji polskiego wydania dramatów Pasoliniego.

Jego twórczość można podzielić na pięć kategorii: wczesne, nawiązujące do poetyki neorealizmu opowieści z życia rzymskiego lumpenproletariatu ("Włóczykij", "Mamma Roma"), witalne adaptacje literackie ("Dekameron", "Opowieści kanterberyjskie"), ekranizacje antycznych tragedii ("Medea","Król Edyp"), filmy łączące tematykę religijną z lewicowym, marksistowskim przekazem ("Ewangelia wg Mateusza", "Ptaki i ptaszyska") oraz mroczne, ekstremalne prowokacje intelektualne uświadamiające dwuznaczny charakter relacji między jednostką a władzą - czyli społeczeństwem ("Salo czyli 120 dni Sodomy", "Chlew").

Pasolini zginął zamordowany przez kochanka na plaży w Ostii dwa tygodnie przed premierą "Salo". Rzeczywiste motywy jego śmierci do dziś pozostają niewyjaśnione.


EJ
portalfilmowy.pl/Kino LAB
Ostatnia aktualizacja:  5.03.2012
Zobacz również
Obrzydliwy body horror po raz trzeci
"Muppety" powrócą
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll