PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1971

Dekameron

Komedia, Dramat , Włochy, Francja, RFN, 112 min
plakat: Dekameron
Opis filmu
Ekranizacja dziewięciu – wybranych spośród stu – nowel, zawartych w słynnym tomie Giovanniego Boccaccia „Dekameron”. W ciągu dziesięciu dni 1348 roku opowiadała je sobie ponoć dla zabicia czasu chroniąca się przed zarazą w domu poza miastem grupa szlachetnie urodzonych mieszkańców Florencji (siedmiu mężczyzn i trzy kobiety). Oto treść ich opowiastek: młody Sycylijczyk mimo to, że został dwukrotnie oszukany, i tak dorabia się ogromnej fortuny; pewien mężczyzna postanowił udawać głuchego i niemego w klasztorze pełnym zakonnic; kobieta musi w pośpiechu ukryć kochanka, gdyż mąż niespodziewanie wrócił do domu wcześniej, niż zapowiadał; pewien łajdak okłamuje księdza nawet na łożu śmierci; trzech braci mści się okrutnie na kochanku swej siostry; młoda dziewczyna oczekuje na ukochanego na dachu swego domu; grupa malarzy nie może doczekać się na twórcze natchnienie; ksiądz próbuje uwieść żonę przyjaciela; dwóch zaprzyjaźnionych mężczyzn pragnie się dowiedzieć, jak wygląda życie po życiu.

Film Piera Paolo Pasoliniego, oparty na „Dekameronie”, wchodzi w skład jego „Trylogii życia”, obok „Opowieści kanterberyjskich” (1972), relacji grupy pielgrzymów zdążających z Southwark do grobu Thomasa Becketa w Canterbury, spisanych w XIV wieku przez Geoffreya Chaucera, oraz „Kwiatu tysiąca i jednej nocy” (1974), starożytnych opowiastek z Bliskiego Wschodu. Filmy te – oparte na pełnych erotyki tekstach z klasyki literatury – łączy pochwała seksualności, witalności, zmysłowości, jednym słowem – życia. W ekranizacji nowel pochodzących z renesansowego „Dekameronu” Pasolini dał wyraz – przede wszystkim – fascynacji plebejską żywiołowością oraz naturalnością, wykazując się przy tym plastyczną wyobraźnią (świetne zdjęcia Tonino Delli Colliego), a także poczuciem humoru. Klamrą zaadaptowanych opowiadań uczynił reżyser postać malarza Giotta (zagrał go sam), który przybył do Neapolu w celu przyozdobienia freskiem jednej z tamtejszych świątyń. Srebrny Niedźwiedź berlińskiego festiwalu (1971).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1971
KRAJ PRODUKCJI:
Włochy, Francja, RFN
JĘZYK PRODUKCJI:
włoski
RODZAJ / GATUNEK:
Komedia, Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
29 czerwiec 1971
TYTUŁ ORYGINALNY:
Il Decameron
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Decameron
TYTUŁ INNY:
Le Décaméron (Francja)
PRODUKCJA:
Produzioni Europee Associati (PEA)
KOPRODUKCJA:
Les Productions Artistes Associés, Artemis Film
Dane techniczne
CZAS:
112 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll