PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  21.06.2017
Oprócz całej gamy filmów, na koszalińskim festiwalu obejrzymy również spektakle teatru telewizji ze świetną obsadą, wyprodukowane przez WFDiF.
Teatroteka to cykl ekranizacji polskiej młodej dramaturgii teatralnej, a zarazem nowy etap w myśleniu o ekranizacjach teatralnych, tak w kontekście artystycznym, jak i realizacyjnym. Ekranizacje tworzone przez młodych, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację nowatorskich utworów. Teatroteka to także przestrzeń dla reżyserów młodego i średniego pokolenia, którzy mimo znaczącego dorobku teatralnego, nie mieli dotąd możliwości stworzenia własnego dzieła audiowizualnego. Projekt realizowany z udziałem specjalistów planu filmowego, skupionych wokół WFDiF, ma to umożliwić.

W sekcji Teatroteka festiwal prezentuje następujące spektakle: „Dolce Vita” Leny Frankiewicz, „Miss HIV” Krzysztofa Czeczota, „Tajny klient” Wojciecha Pitały, „Wasza Wysokość” Agnieszki Smoczyńskiej i „Żyd” Anety Groszyńskiej-Liweń.

„Dolce Vita” Leny Frankiewicz to sztuka inspirowana „Kartoteką” Tadeusza Różewicza i „Słodkim życiem” Federico Felliniego. Inspiracja dramatem Różewicza jest oczywista, chociaż czysto formalna. Poza kilkoma krótkimi cytatami z „Kartoteki”, analogiczna jest przede wszystkim sytuacja, w jakiej zastajemy bohatera. Postanawia on spokojnie spędzić niedzielę we własnym łóżku. Nie będzie mu to dane, bowiem przez jego mieszkanie przewinie się galeria postaci. Nawiązanie do Felliniego jest mniej dosłowne. Twórcy zadają sobie pytanie: kim mógłby być filmowy Marcello przeniesiony w polskie, współczesne realia? W efekcie powstaje, niepozbawiony humoru i krytycyzmu wobec bohatera, portret duchowy dzisiejszych trzydziestokilkulatków. W rolach głównych Dawid Ogrodnik i Agnieszka Żulewska.

Z kolei „Tajny klient” Wojciecha Pitali to gorzka komedia. Bohaterem jest tzw. „tajny klient”, osoba wynajmowana przez pracodawców do sprawdzenia jakości pracy podległych im pracowników. To taki współczesny „rewizor”, wcielający się w zwykłego klienta restauracji, banku, sklepu, punktu usługowego czy szkoły tańca. Motywy jego działania są czyste – sprawdzenie jakości świadczonych usług i odpowiedniego stosunku do klienta. Ale metoda jest dwuznaczna moralnie, bowiem zasadza się na prowokacji, kłamstwie, wprowadzeniu w błąd, wykryciu i wykorzystaniu słabości kontrolowanego pracownika.

Prapremiera sztuki „Miss HIV” odbyła się w 2005 roku w klubie Le Madame i uznana została za wydarzenie teatru niezależnego w Polsce. Później sztuka znalazła się w repertuarze Teatru Polonia, następnie Och-Teatru. Akcja, zainspirowana prawdziwymi wyborami Miss HIV w Botswanie, rozgrywać się może wszędzie. Spektakl telewizyjny jeszcze dobitniej niż oryginał akcentuje medialny charakter widowiska, z premedytacją obnażając kulisy telewizyjnego programu, w którym kamery widzą wszystko, bo wszystko jest tu na sprzedaż – prywatność, intymność, zagubienie i nieprzewidywalność zachowań bohaterek. Kandydatki do tytułu Miss HIV poznajemy bezpośrednio przed finałową rozgrywką konkursową, którą transmituje na żywo telewizja. Imprezę prowadzi aktor, który ma zrobić wszystko, żeby maksymalnie zwiększyć oglądalność. W spektaklu w reżyserii Krzysztofa Czeczota zobaczymy Adama Woronowicza, Dorota Kolak czy Olgę Bołądź.

Spektakl Agnieszki Smoczyńskiej, reżyserki „Córek Dancingu”, została zainspirowana biografią Wandy Rutkiewicz. „Wasza Wysokość” znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2014 roku.
Podczas wyprawy na Kanczendzongę ginie młody chłopak. Towarzysząca mu Wanda tłumaczy na konferencji prasowej, jak do tego doszło. Reżyser dokumentalista proponuje kobiecie powrót na ośmiotysięcznik – po ciało zaginionego alpinisty. Do wyprawy, z której ma powstać film, dołącza dziewczyna chłopaka, Anna oraz jej ojciec Jerzy, przyjaciel Wandy. Cała czwórka musi skonfrontować się nie tylko z surową naturą, ale i z własną, niełatwą, przeszłością.

Ostatni spektakl pt. „Żyd” w reżyserii Anety Groszyńskiej-Liweń zaprasza do dyskusji o stereotypach i jest próbą ich weryfikacji. Prowokuje do debaty wolnej od jednostronnej oceny.
Dyrektor upadającej szkoły w małym miasteczku, by uratować budynek, w którym pracuje ponad czterdzieści lat, zwołuje zebranie grona pedagogicznego. Żeby zdobyć fundusze na renowację, wystarczy odpisać na wiadomość pewnemu Izraelczykowi, którego ojciec uczył się w szkole dekady temu. Z pozoru komiczne spotkanie przemienia się w spór pełen obiegowych stereotypów i umożliwia zebranym dyskusję na temat przeszłości miasteczka, w którym przed wojną połowę ludności stanowili Żydzi. Wiele spraw było dotychczas przemilczanych, a nauczyciele momentami drastycznie różnią się poglądami i wiedzą na temat społeczności i kultury żydowskiej. W rolach głównych Andrzej Grabowski, Andrzej Mastalerz i Magdalena Kuta.

Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.



Albert Kiciński
Młodzi i Film 2017
Ostatnia aktualizacja:  21.06.2017
Zobacz również
fot. WFDiF
Jak skutecznie minimalizować zjawisko piractwa w sieci?
Ruszyły zapisy na Plenery Film Spring Open 2017
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll