PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
AKTUALNOŚCI
  22.09.2011
Przez cały ubiegły sezon, w prowadzonym przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich kinie Kultura, widzowie oglądali polskie klasyki filmowe, cyfrowo odnowione w ramach projektu KinoRP. Uroczyste premiery odbywały się z udziałem wybitnych twórców naszego kina.

Kilka lat temu, na FPFF w Gdyni, zaprezentowano pierwszy cyfrowo zrekonstruowany film - "Pociąg" Jerzego Kawalerowicza. Dziś cyfrowa jakość powoli staje się normą. W ciągu ostatnich miesięcy w Kulturze i Rejsie odkrywaliśmy na nowo "Rękopis znaleziony w Saragossie", "Salto", "Zaduszki", "Vabanki", „Trzeba zabić tę miłość”, "Do widzenia, do jutra", „Jowitę”, "Constans", „Wesele” czy „Niewinnych czarodziejów”.


Barbara Sass-Zdort, Iga Cembrzyńska - "Rękopis znaleziony w Sarragossie", fot. K. Kiljan / SFP

Grzegorz Molewski, inicjator Projektu KinoRP, twierdzi, że oglądając polskie arcydzieła za pośrednictwem niedoskonałych kopii telewizyjnych, niemal zapomnieliśmy o tym, jak istotne w sztandarowych filmach Kutza, Hasa czy Wajdy, były takie elementy jak: kompozycja kadru, perfekcyjne zestrojenie obrazu z dźwiękiem czy nadbudowa narracji muzyką.


Krzysztof Zanussi - Constans, fot. K. Kiljan / SFP

Cyfryzacja jest procesem żmudnym i skomplikowanym. Praca nad jednym tytułem trwa przeciętnie sześć miesięcy, a koszt takiego przedsięwzięcia to około 100 tys. zł. Nie wystarczy przenieść oryginalny zapis z taśmy światłoczułej na format cyfrowy, nieznacznie tylko czyszcząc obraz z technicznych zabrudzeń, oraz wzmacniając zapis kolorystyczny. W tym przypadku rekonstrukcja polega na całościowym zeskanowaniu negatywu i zapisaniu każdej z ponad stu tysięcy klatek na twardy dysk komputera. Następnie poszczególne kadry zostają poddane korekcie, a ze ścieżki dźwiękowej usuwa się trzaski i wyostrza brzmienie dialogów. Chodzi o zaprezentowanie wersji filmu, która byłaby najbliższa pierwotnemu zamierzeniu artystycznemu.


Agnieszka Odorowicz i Tadeusz Konwicki - Salto, fot. S. Pulcyn  / SFP

Premiery cyfrowo odnowionych filmów to nie tylko nowa jakość techniczna. Głównymi bohaterami wydarzeń są ich twórcy: reżyserzy, operatorzy, scenarzyści, aktorzy i członkowie ekip. Towarzyszące premierom rozmowy mają charakter gawędy o „życiu w kinie”. W premierze „Wesela” brał udział Witold Sobociński, autor genialnych zdjęć do filmu Wajdy, a Janusz Morgenstern ze wzruszeniem oglądał po z górą 50 latach swoje „Do widzenia, do jutra…”. Podobnie wzruszający przebieg miała marcowa premiera „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Wojciecha J. Hasa, gdy na scenie zasiedli m.in. Barbara Krafftówna, Iga Cembrzyńska, Barbara Sass (była asystentką reżysera), Jadwiga Has, Franciszek Pieczka i Wiesław Gołas. Podczas kwietniowej premiery filmu "Constans" Krzysztofa Zanussiego, Magda Biedrzycka, wybitny kostiumograf, wspominała, że w czasie kręcenia filmu była w bardzo zaawansowanej ciąży, dlatego w ostatnich scenach pomagała jej siostra, Anna Sheppard – dzisiaj współpracowniczka Spielberga, Polańskiego i Tarantino. W maju, na premierze „Jowity”, pojawili się m.in. reżyser - Janusz Morgenstern, wspaniały kompozytor - Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, oraz aktorzy: Iga Cembrzyńska, Ignacy Gogolewski i Daniel Olbrychski. Nazwiska legendarnych postaci polskiego kina - Komedy, Jędrusik, Polańskiego, Cybulskiego i Łomnickiego - pojawiły się w rozmowie z Andrzejem Wajdą i Wiesławem Zdortem podczas czerwcowej premiery „Niewinnych czarodziejów”.



Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz -  Wesele, fot. S. Pulcyn / SFP

Nie trzeba na szczęście mieć zaproszenia na premierę, by osobiście przekonać się  o jakości tych rekonstrukcji. Latem wszystkie prezentowane w tym cyklu trafiły do - ograniczonej co prawda, ale jednak - dystrybucji w warszawskiej Kulturze i łódzkiej Polonii. We wrześniu natomiast Stowarzyszenie rozpoczęło kolejny sezon premierą "Zaklętych rewirów" Janusza Majewskiego.



Maja Komorowska, Ewa Ziętek - Wesele, fot. S. Pulcyn / SFP

Mam nadzieję, że premiery zrekonstruowanych cyfrowo arcydzieł wejdą na stałe do kalendarza najważniejszych imprez firmowanych przez SFP (współorganizatorami wydarzenia są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nadzorujące proces cyfryzacji firmy KinoRP, Chimney Pot, Dukszta & Malisz, TPS, TOYA Studios, oraz Studia Filmowe – „Kadr”, „Oko”, „Perspektywa”, „Zebra” i „Tor”). Rozmowy w kinie Kultura, honorując najwybitniejszych polskich twórców, układają się bowiem w pasjonującą, prywatną historię naszego kina.


Janusz Morgenstern, Daniel Olbrychski - Jowita, fot. K. Kiljan / SFP


Łukasz Maciejewski / WRÓB
Magazyn Filmowy 3 / 2011
Ostatnia aktualizacja:  26.03.2012
Zobacz również
Benefis Janusza Gajosa
Cyfrowe „Zaklęte rewiry” na 80. urodziny Janusza Majewskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll