PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Projekcja pełnego wyrafinowanego humoru debiutu fabularnego "Sublokator" z 1966 roku oraz spotkanie z reżyserem i aktorką Magdaleną Zawadzką rozpoczęły Retrospektywę Janusza Majewskiego w kinie Kultura.
16 października w warszawskim kinie Kultura rozpoczęła się  Retrospektywa Janusza Majewskiego. W programie, poza "Sublokatorem", który otworzył przegląd, znalazły się "Zaklęte rewiry", "Lekcja martwego języka" i "Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy". Przed kolejnymi projekcjami Grażyna Torbicka porozmawia z Januszem Majewskim oraz jego gośćmi: reżyserem i scenarzystą Jackiem Bromskim, aktorem Olgierdem Łukaszewiczem, aktorką Ireną Karel i redaktorem naczelnym Jazz Forum Pawłem Brodowskim.    

"Sublokator", debiut reżyserski Janusza Majewskiego z 1966 roku, zdobył m. in. nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Mannheim, trzy nagrody główne na MFF w Panamie oraz nagrodę w Cork. Barbara Ludwiżanka za kreację Marii Orzechowskiej otrzymała „Srebrnego Hugona” na festiwalu w Chicago w 1967 roku.

O FILMIE:

Utrzymana w tonie groteski komedia obyczajowa o perypetiach młodego naukowca padającego ofiarą zaborczej życzliwości kilku kobiet. Ludwik, naukowiec szukający spokojnego miejsca do pracy, wynajmuje pokój w willi zamieszkanej przez same kobiety, z których każda ma jakieś swoje marzenia czy obsesje. Pani Maria, właścicielka willi, zamierza założyć hodowlę szynszyli skrzyżowanych ze szczurami; Małgosia, jej siostrzenica, chce zgładzić ciocię; Kazimiera żąda przekształcenia willi w ośrodek gimnastyki rehabilitacyjnej dla niesprawnych kobiet... Każda stara się wciągnąć Ludwika w realizację swych zamiarów. Staje się to szczególnie dokuczliwe, kiedy bohater łamie nogę i zostaje przykuty do łóżka. W finale łamie także drugą, co już zupełnie wydaje go na pastwę zaborczych kobiet.

ARCHITEKTURA, DOBRE WYCHOWANIE I KIRK DOUGLAS

Poszedłbym od razu do szkoły filmowej gdyby w tamtych czasach były takie możliwości. Wówczas jednak panowała taka zasada, że wypada mieć jakieś pokrewne studia, czy osiągnięcia artystyczne. Najprostsze było wykazać się dyplomem z uczelni - wspominał Janusz Majewski. - Jestem każdego dnia wdzięczny rodzicom za to, że naciskali mnie na architekturę. Architektura nauczyła mnie tego, co zawsze przydawało mi się przy pracy nad filmem: logiki, poczucia estetyki i umiejętności konstrukcji - podkreślał reżyser "Sublokatora".
Janusz nie jest "terrorystą reżyserskim", zapewnia wolność osobistą, twórczą swoim współpracownikom na planie. Bardzo szanował i słuchał nas - aktorów i aktorki. W czasie realizacji "Sublokatora" królowały kultura i poczucie humoru. Uwagi Janusza były tak delikatne i przekazywane w miły sposób, że budowały znakomitą atmosferę na planie  - wspominała Magdalena Zawadzka.
Jak podkreślała Grażyna Torbicka jest "Sublokator" komedią pełną surrealizmu, czasami absurdu. - Chciałem opowiedzieć się tym filmem po stronie specyficznego, bardziej wyrafinowanego rodzaju humoru - mówił Janusz Majewski. Przypomniał też niespodziewaną wizytę amerykańskiego aktora Kirka Douglasa na planie filmowym "Sublokatora".

RELACJA WIDEO

W „Sublokatorze” jest taki rodzaj humoru, który starałem się przemycać w każdym moim kolejnym filmie, także w dramatach. Ktoś mi niedawno powiedział, że ten film jest wciąż świeży, a ja go bardzo dawno temu nie widziałem. Chętnie przypomnę go sobie w odrestaurowanej wersji razem z publicznością – mówił Janusz Majewski w wywiadzie z Łukaszem Knapem w Magazynie Filmowym Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Cały wywiad Łukasza Knapa z Januszem Majewskim znajdziecie: TU

GALERIA ZDJĘĆ

fot. Michał Żebrowski/East News/SFP 

Organizatorem Retrospektywy Janusza Majewskiego w kinie Kultura jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
RJ
SFP/Film Polski
Ostatnia aktualizacja:  17.10.2023
Zobacz również
„Chłopi” z rekordową widownią po weekendzie otwarcia
Nagroda za najbardziej romantyczny film krótkometrażowy. Zgłoszenia!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll