PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ruszył długo wyczekiwany przegląd filmów Jerzego Hoffmana. Wielki mistrz codziennie spotyka się przed pokazem z publicznością. Wejściówki na wydarzenie rozeszły się w jeden dzień. Ale nic dziwnego – to chyba najbardziej kochany polski reżyser!
Przegląd filmów Jerzego Hoffmana zorganizowało Stowarzyszenie Filmowców Polskich i jest to już kolejne tego typu wydarzenie, i po raz kolejny publiczność dosłownie szturmuje salę kinową, aby posłuchać fascynujących rozmów przed filmem i obejrzeć ponadczasowe dzieła z kanonu. Gorący, wiosenny wieczór 8 kwietnia 2024 roku był jednak wyjątkowy i to nie tylko ze względu na temperatury godne lata: z widzami w Kulturze spotkał się reżyser, który ukształtował preferencje kinowe Polaków. Jak przypomniała prowadząca spotkanie Grażyna Torbicka, Hoffman to wielka osobowość polskiej kinematografii, reżyser, scenarzysta, producent, twórca filmowej „Trylogii”, tak znanych filmów, jak „Znachor”, „Trędowata”, „Gangsterzy i filantropi”, „Prawo i pięść”. Innymi słowy, „hetman wielki koronny polskiego kina”.

Grażyna Torbicka, Jerzy Hoffman, Agnieszka Odorowicz, fot. W.Olkuśnik / EastNews /SFP

Widownia przyjęła słowa Grażyny Torbickiej gromkimi oklaskami. Mimo iż mistrz kina najbardziej znany jest z wielkich, kostiumowych ekranizacji, przegląd rozpoczął się od pokazu serii dokumentów, stworzonych wspólnie z Edwardem Skórzewskim. To absolutny kanon polskiego filmu dokumentalnego, na rozwój którego obaj twórcy mieli ogromny wpływ. Zobaczyliśmy takie filmy, jak:  „Uwaga chuligani!”, 1955),  „Sopot 1957”  (1957, "Pamiątka z Kalwarii" (1958),  „Pocztówki z Zakopanego (1960). Ukoronowaniem wieczoru był pokaz krótkometrażowej fabuły Jerzego Hoffmana „Ojciec” (1967) z niezwykłym Tadeuszem Fijewskim.


Dokumenty te zostały niedawno zrekonstruowane przez WFDiF. „Duet Hoffman-Skórzewski stał się bombą zapalną polskiego dokumentu. Była połowa lat 50., kończył się stalinizm, nastał czas politycznej Odwilży” – opisywał okoliczności powstania tych filmów Andrzej Bukowiecki. Co więcej, pierwsze ich wspólne dzieła uważa się za początek tzw. czarnej serii dokumentu polskiego, zjawiska, które poprzedziło i zwiastowało wielkie zmiany w rodzimej kinematografii w owym czasie.


 Jerzy Hoffman, fot. W.Olkuśnik / EastNews /SFP

  Jerzy Hoffman zresztą dystansował się zawsze od nadanej przez krytyków nazwy „czarna seria”. Dlaczego? Można się o tym dowiedzieć, oglądając film ze spotkania przed pokazem w Kulturze. Reżyser z wyjątkowym humorem opowiada o początkach pracy w filmie i przyjaźni ze Skórzewskim, o tajemnicy sukcesu polskich krótkich filmów i o tym, co w kinie dla niego jest najważniejsze. Zapraszamy do obejrzenia relacji, przygotowanej przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

W programie przeglądu znalazły się jeszcze: „Prawo i pięść”, „Potop Redivivus”, „Znachor”. Zakończy go 12 kwietnia zamknięta premiera dokumentu „Potop. Postscriptum” Łukasza Czajki. Stowarzyszenie Filmowców Polskich zabiega obecnie o to, by film ten był dostępny na regularnych pokazach w kinie Kultura dla publiczności. 

Anna Wróblewska / wideo Marian Kupidłowski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  11.04.2024
Zobacz również
„Moja siostra” i „Koka” powalczą o nagrody w Belgii
64. KFF: Międzynarodowy konkurs dokumentalny
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll