PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
start
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
start
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
start
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
start
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
start
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
start
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Połącz
Logowanie
Rejestracja
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Od kilku tygodni Dyrektor Artystyczny Studia Munka Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jerzy Kapuściński zapowiadał utworzenie Zespołu Literackiego Studia, który będzie pomagał młodym twórcom w pracach literackich nad scenariuszami krótkich i długich filmów. Podczas konferencji Studia Munka w Serocku (17-18 lutego 2017) młodzi filmowcy mieli okazję poznać pisarzy osobiście.
Zespół tworzą: Natalia Fiedorczuk-Cieślak, Jakub Małecki, Grzegorz Uzdański oraz Aleksandra Zielińska. Prace Zespołu koordynować będzie dziennikarka i krytyk literacki Justyna Sobolewska.

- Literaci będą wspierali tych scenarzystów, których projekty zostały skierowane przez Rady Artystyczne do produkcji lub poprawek literackich – mówi Jerzy Kapuściński. Zespół Literacki Studia Munka to, jak zauważył Kapuściński, nawiązanie do tradycji dawnych Zespołów Filmowych. Od początku istnienia Zespołów szczególna rola w nich przypadła kierownikom literackim, którzy wyszukiwali wybitne dzieła literackie i doradzali na każdym etapie powstawania scenariusza.

Studio Munka chce, poprzez prace Zespołu Literackiego, przyspieszyć okres developmentu i w ten sposób skrócić drogę do debiutu czy do „trzydziestki”. Czwórka pisarzy będzie do stałej dyspozycji twórców. Doświadczenie pokazuje, że to właśnie scenariusze składanych do „Munka” filmów wywołują najwięcej uwag i zastrzeżeń Rad Programowych Studia.

Pisarze będą pracować z twórcami „trzydziestek”, „sześćdziesiątek” (to nowy program Studia) oraz debiutów pełnometrażowych. Co ważne, członkowie Zespołu mogą włączyć się do pracy na każdym etapie i w bardzo różnym stopniu. Mogą konsultować, doradzać, sugerować poprawki, włączyć się w proces rozwoju projektu, powstawania dialogów, ale także zaangażować się w charakterze współautorów scenariusza. Kapuściński dodał, że ma nadzieję, że rozwiąże to problem, jakim jest dla wielu reżyserów konieczność samodzielnego pisania scenariuszy.

Zapytani, jakiego typu historie chcieliby widzieć w polskim kinie, członkowie Zespołu Literackiego mówili przede wszystkim o braku, jak to określiła Aleksandra Zielińska, „dobrze napisanych kameralnych dramatów z mocną historią i świetnie zarysowanym konfliktem, który już na wstępie łapie za gardło”. „Jestem fanką kina skupionego na bohaterze”, mówiła Natalia Fedorczuk Cieślak. O kameralności, rozumianej jednak kino znakomicie skonstruowanego bohatera, mówił także Grzegorz Uzdański. Natomiast Jakub Małecki wyznał, że w polskim kinie brakuje mu… „jaj”. - Żeby nie wstydzić się ciekawej, zabawnej historii i żeby jej fabuła rozgrywała się w normalnej rzeczywistości  – dodał Małecki.


Justyna Soboewska, fot. Mikołaj Grynberg

  Zespół Literacki ma także za zadanie wyszukiwać dobrą literaturę współczesną, zwłaszcza książki młodych pisarzy i proponować je twórcom jako tworzywo scenariusza. Tu szczególna rola przypadnie Justynie Sobolewskiej, znakomicie zorientowanej we współczesnej polskim krajobrazie literackim.

Młodzi twórcy entuzjastycznie przyjęli Zespół Literacki. Jego członkowie stwierdzili, że z biegiem czasu wypracują sobie pewne reguły i tryb pracy w Studiu.  Jak zaznaczył Jerzy Kapuściński, powołanie Zespołu Literackiego to rodzaj eksperymentu. Pierwsza kadencja Zespołu trwać będzie rok, podczas którego zostaną dopracowane zasady jego pracy i podczas którego okaże się zapewne, jaki tryb współpracy z pisarzami jest dla młodych twórców najbardziej optymalny.

BIOGRAMY CZŁONKÓW ZESPOŁU LITERACKIEGO:


Natalia Fiedorczuk-Cieślak, fot. Archiwum prywatne

Natalia Fiedorczuk-Cieślak - ur. 1984r. Z zawodu psychopedagożka, kompozytorka, wokalistka i publicystka. Pracuje jako animatorka kultury, zajmuje się aktywizacją obywatelską w społecznościach lokalnych. Pisze o muzyce, o Internecie, estetyce i mieszkalnictwie. W 2016 roku opublikowała powieść „Jak pokochać centra handlowe”, za którą otrzymała  Paszport Polityki 2016 w kategorii Literatura.


Jakub Małecki, fot. Tomasz Pluta


Jakub Małecki – ur. 1981r. Pisarz i tłumacz, autor ośmiu książek, w tym głośnego „Dygotu”. Publikował w „Newsweeku”, „Polityce”, „Angorze”, „Miesięczniku ZNAK”, „Nowej Fantastyce” i „Tygodniku Powszechnym”. Przełożył z języka angielskiego między innymi „Brudne wojny” Jeremy’ego Scahilla, „Moją prawdę” Mike’a Tysona, „Paryż wyzwolony” Antony’ego Beevora i  „Listy niezapomniane”. Laureat Złotego Wyróżnienia Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, nagrody Książka Miesiąca „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” i nagrody Śląkfa, nominowany również do Nagrody Literackiej Europy Środkowej „Angelus”, Poznańskiej Nagrody Literackiej i Nagrody im. Janusza A. Zajdla. Laureat stypendium Młoda Polska przyznawanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mieszka tu i ówdzie.


Grzegorz Uzdański, fot. Aleksandra Mokrzewska

Grzegorz Uzdański -  ur.1979 r. Autor powieści „Wakacje”, która ukazała się w 2016 roku nakładem wydawnictwa WAB. Nauczyciel filozofii i etyki w warszawskim Społecznym Gimnazjum nr 20 ,,Raszyńska”, autor strony „Nowe wiersze sławnych poetów”. Występuje w grupie improwizacji teatralnej „Dobrze” i grupie skeczowej „Wszystko Będzie Dobrze”. Jest jednym z autorów rubryki Rozmaitości w ,,Przekroju”. Śpiewa i pisze teksty w zespole „Ryby”, pisał też część tekstów na płyty zespołów „Extra” i „Jerz Igor”. Działał w Porozumieniu Kobiet 8 Marca przy organizacji warszawskich Manif. W 2015 roku pod kierunkiem profesora Jacka Migasińskiego obronił na IF UW pracę doktorską „Płynność pojęć. Próba interpretacji Sein und Zeit”.


 Aleksandra Zielińska, fot. Krystian Lipiec

Aleksandra Zielińska
– ur. 5 stycznia 1989 w Sandomierzu, mieszka w Krakowie. Wieczna studentka: od Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, przez Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, po Warszawską Szkołę Filmową. Pisarka, ilustratorka. Autorka powieści „Przypadek Alicji” (2014, nominacja do Nagrody Conrada za najlepszy debiut) oraz „Bura i Szał” (2016). Obie książki ukazały się w serii Archipelagi, nakładem Wydawnictwa W.A.B. W przygotowaniu zbiór opowiadań (2017). Finalistka konkursu Nowy Wymiar Kultury w kategorii tekst dramatyczny (Teatr Barakah, 2013). Laureatka stypendium twórczego miasta Krakowa 2015 w kategorii Literatura. Uczestniczka warsztatów dramatopisarskich Centrum Dramatu Najnowszego przy Teatrze im. Juliusza Słowackiego (2017). Publikowała w m.in. „Twórczości” i „Miesięczniku Znak”.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  24.02.2017
Zobacz również
fot. A. Kot
"Dotknięcie Anioła" na festiwalu w RPA
"Zadebiutuj!". Produkcja i dystrybucja młodego kina (cz. II)
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2017
Scroll