PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Jean-Luc Godard
URODZONY: 03 grudzień 1930, Paryż
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (27)
2018
Jean-Luc Godard. Imaginacje
Reżyser
2013
3x3D
Reżyser
2013
Adieu au langage
Reżyser
2002
10 minut później: Wiolonczela
Reżyser
2001
Pochwała miłości
Reżyser
1993
The King of Ads
Reżyser
1991
Niemcy, rok 90 - punkt zerowy
Reżyser
1991
Przeciw zapomnieniu
Reżyser
1987
Aria
Reżyser
1985
Detektyw
Reżyser
1983
Imię Carmen
Reżyser
1982
Pasja
Reżyser
1972
Wszystko w porządku
Reżyser
1972
1 P.M.
Reżyser
1968
Kino-ulotki
Reżyser
1968
Sympathy for the Devil
Reżyser
1967
Weekend
Reżyser
1967
Daleko od Wietnamu
Reżyser
1966
Męski - żeński
Reżyser
1965
Szalony Piotruś
Reżyser
1965
Alphaville
Reżyser
1965
Paryż widziany przez...
Reżyser
1964
Najpiękniejsze oszustwa świata
Reżyser
1963
Pogarda
Reżyser
1962
Żyć własnym życiem
Reżyser
1962
Siedem grzechów głównych
Reżyser
1960
Do utraty tchu
Reżyser
 SCENARIUSZ (19)
2018
Jean-Luc Godard. Imaginacje
Scenariusz
2013
3x3D
Scenariusz
2013
Adieu au langage
Scenariusz
2001
Pochwała miłości
Scenariusz
1991
Niemcy, rok 90 - punkt zerowy
Scenariusz
1982
Pasja
Scenariusz
1972
1 P.M.
Scenariusz
1968
Sympathy for the Devil
Scenariusz
1967
Weekend
Na podstawie
1967
Daleko od Wietnamu
Scenariusz
1966
Męski - żeński
Scenariusz
1965
Szalony Piotruś
Scenariusz
1965
Alphaville
Scenariusz
1965
Paryż widziany przez...
Scenariusz
1964
Najpiękniejsze oszustwa świata
Scenariusz
1963
Pogarda
Scenariusz
1962
Żyć własnym życiem
Scenariusz
1962
Siedem grzechów głównych
Scenariusz
1960
Do utraty tchu
Scenariusz
 AKTOR (12)
2018
Jean-Luc Godard. Imaginacje
Narrator (głos)
2010
Accomplice (Wideo)
on sam - materiały archiwalne
2001
Blinde Liebe - Gespräch mit Jean-Luc Godard
on sam
1972
1 P.M.
on sam
1968
Two American Audiences: La Chinoise - A Film in the Making
on sam
1967
Daleko od Wietnamu
On sam
1964
Najpiękniejsze oszustwa świata
Narrator (segment "Le Grand Escroq")
1963
Pogarda
Asystent reżysera (nie występuje w napisach)
1962
Żyć własnym życiem
Głos kochanka czytającego opowiadanie Poe
1961
Cleo od 5 do 7
Mężczyzna w ciemnych okularach
1961
Les fiancés du pont Mac Donald
Mężczyzna w ciemnych okularach
1960
Do utraty tchu
Informator (nie występuje w napisach)
 MONTAŻ (4)
2018
Jean-Luc Godard. Imaginacje
Montaż
1987
Aria
Montaż
1982
Pasja
Montaż
1962
Żyć własnym życiem
Montaż
 ZDJĘCIA (1)
1972
1 P.M.
Zdjęcia
Opis
Francuski reżyser, scenarzysta, montażysta, teoretyk filmu i nowych mediów. Urodzony w rodzinie francusko-szwajcarskiej, II wojnę światową spędził w szwajcarskim Nyons, by po rozwodzie rodziców w 1948 wrócić do Paryża. W 1950 z Jacquesem Rivettem i Erikiem Rohmerem wydawał pismo „Gazette du cinéma”, korzystając z rodzinnych zasobów produkował pierwsze filmowe próby swoich kolegów. Od 1952 publikował teksty krytyczne na łamach „Les cahiers du cinéma”, szukając jednocześnie środków na produkcję własnych filmów. Od 1958 próbował sił w krótkim metrażu, kontynuując działalność krytyczną, zgłaszając postulaty, które stały się wkrótce podstawą nurtu, określanego jako Nowa Fala. Jego manifestem okazał się pełnometrażowy debiut Godarda „Do utraty tchu” (1960, nagroda za reżyserię w Berlinie), który odniósł sukces artystyczny i frekwencyjny. Coraz bardziej radykalizujący swe poglądy na kino i rzeczywistość społeczną Godard pozostał najwierniejszym wyznawcą Nowej Fali, próbując poetyki eseju („Żyć własnym życiem” 1962 – nagroda specjalna w Wenecji), wchodząc w konflikty z cenzurą („Kobieta zamężna” 1964), polemizując z uznanymi gatunkami kina popularnego („Alphaville” 1965). Bezkompromisowość doprowadziła go do kontestacji, czego wyrazem były zarówno filmy („Chinka” 1967), jak i działalność publiczna (zerwanie festiwalu w Cannes w 1968), wreszcie ostentacyjny wyjazd z Paryża do Grenoble, gdzie podjął eksperymenty z technikami wideo, a następnie do Szwajcarii. Eksperymentujący na wielu polach, poszukujący uniwersalnego języka nowych mediów, rzadka wraca do tradycyjnego kina, jakkolwiek i na tym polu odnosi spektakularne sukcesy („Imię: Carmen” 1982 – Złoty Lew w Wenecji). Konsekwentnie bezkompromisowy w 2011 odmówił odebrania honorowego Oscara za całokształt twórczości.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll