PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BLOGI
Agnieszka Sadurska
  4.09.2012
Centrum Nauki Kopernik to jest jedno z tych miejsc w Warszawie, które sprawiają, że można (parafrazując Olgę J.) odetchnąć:  “mieszkam w mieście, czuję się świetnie”. Kto choć raz przebolał długie oczekiwanie na nirwanę przy kasie i zwiedził ekspozycję, wie o czym mówię.

Festiwal “Przemiany”, to projekt absolutnie spójny z konceptem tego miejsca - nowoczesny, łączący różne dziedziny życia i sztuki, zachęcający interakcji między twórcami, a odbiorcami, szukający odpowiedzi na pozornie proste pytania. W tym roku szukamy miejsca człowieka w przestrzeni miejskiej.


fot. Bartek Warzecha

Oprócz działań teatralnych, plastycznych i gier miejskich, jego częścią jest pokaz filmow animowanych. Identi-TY to autorski program dwóch przyjaciółek:  Iwony Kamińskiej-Gosk, (amatorki dobrej kawy i dobrej animacji) oraz Kingi Lewandowskiej (uzależnionej od dobrego kina i adrenaliny). Ich wybór pokazuje, jak polscy twórcy animacji próbowali, na przestrzeni ostatniego 50-lecia, mierzyć się z zagadnieniami ludzkiej egzystencji. Wybór na polską animację padł, gdy okazało się, że nie sposób pokazać człowieka szukającego swojego miejsca, nie pokazując, że szuka on przede wszystkim swojej tożsamości.

Przez dziewięć dni (01.09 – 09.09), w dynamicznie skomponowanych zestawach o tak intrygujących nazwach, jak: “Warsztat osowiałego mechanika”, “Piekarnia cichej kobiety”, czy “Bezbarwna mleczarnia” (dryfujemy po mieście), możemy obejrzeć kilkadziesiąt filmów i wideoklipów. Zacytuję Iwonę: “Bloki tematyczne są wynikiem wielu rozmów, zastanawiania się nad tym, czym jest dla nas miasto. Czy to tylko budynki, jego architektura, a może, i przede wszystkim, drugi człowiek, jego emocje, relacje interpersonalne, pełnione role, wielopokoleniowość, oraz przestrzeń i jego historia. Dlatego, ustalając poszczególne bloki tematyczne, wyróżniłyśmy właśnie te tematy”.
Myślę, że półroczna selekcja filmów do pokazów była najprzyjemniejszą pracą świata (no może drugą w kolejności, po stanowisku administratora tropikalnej wyspy u wybrzeży Australii).



fot. Bartek Warzecha

Autorami filmów są artyści dojrzali, tacy jak Julian Antoniszczak, Daniel Szczechura, Jan Lenica czy Zbigniew Rybczyński, których dzieła, jak się okazuje, mimo że czasami w słabych technicznie kopiach, pozostają nadal świeże i nowoczesne. Drużyna debiutantów (m.in. Marta Pajek, Bartek Kulas, Magda Osińska), których filmy zdążyły już zgarnąć nagrody na międzynarodowych festiwalach, nie ustępuje im kroku.

Mamy kalejdoskop wszystkich możliwych technik stosowanych w animacji i zapewniam was, że “nasi” sprawnością techniczną wcale nie odbiegają od światowych standardów, a wyobraźni niejeden “zachodni” twórca mógłby im pozazdrościć!

Może strzelam sobie samobója, bo sala w “Szklanej Stopie” nie jest zbyt duża, a filmy ogląda się... na leżąco (fenomenalne, przytulne poduchy firmy Miuki), więc dziki tłum nie jest wskazany, ale co tam! Przychodźcie i dajcie się wchłonąć w animowaną krainę ułudy! Wstęp wolny!


Agnieszka Sadurska
Portalfilmowy.pl
Zobacz również
Box Office. Polscy widzowie zakochani w Rzymie.
Box Office. Kolejny sukces Woody’ego Allena
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll