PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Reżyser i producent Robert Sowa, kierownik Pracowni Filmu Animowanego został prorektorem ds. studenckich i kształcenia Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Dr hab. Robert Sowa, profesor ASP, urodził się w 1972 roku. Na swojej macierzystej uczelni ukończył Wydział Grafiki ze specjalizacją „film animowany”. Zajmuje się autorską animacją, malarstwem i fotografią. Jest również autorem projektów multimedialnych łączących m.in. animację z muzyką współczesną. Współpracował też przy realizacji wielu filmów fabularnych i dokumentalnych.  Filmy Roberta Sowy były prezentowane na wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych, biorąc udział w prestiżowych pokazach m.in. w: Centrum Pompidou w Paryżu, w nowojorskim Museum of Modern Art, w Muzeum Narodowym w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie,  w Centrum Sztuki Współczesnej (CCCB) w Barcelonie, w Anima Mundi Gallery w Rio de Janeiro i Sao Paulo, Center for Digital Arts and Experimental Media DXARTS w Waszyngtonie czy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno. Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Robert Sowa, fot. Garzyński

- Na pierwszej linii frontu jest pandemia;  szukamy optymalnego sposobu, aby w takich warunkach w miarę bezboleśnie rozpocząć rok akademicki.  Uczelnie artystyczne muszą organizować część zajęć w sposób tradycyjny. Nie chcemy tracić kontaktu ze studentami. Szczególna uwaga należy się studentom pierwszego roku, chcemy, aby mieli styczność z wykładowcami – mówi nowy rektor. Uczelnia wprowadziła ciekawe rozwiązanie. Jest otwarta całą dobę, by młodzi artyści mogli bez niepotrzebnego zagęszczenia korzystać z pracowni. Rozrzedzona została siatka godzin. Władze uczelni sporządziły procedury kryzysowe – ujmuje je specjalny regulamin, który w prosty sposób określa postępowanie w przypadku niebezpieczeństwa rozprzestrzenienia się choroby.

Robert Sowa podkreśla, że w nowej roli będzie kontynuował dotychczasową politykę uczelni. Kluczowym zadaniem prorektora jest wsparcie studentów, którym szkoła zapewnić ma jak najlepszy start a także wdrażanie inicjatyw prorozwojowych i promocyjnych.

Pracownia Filmu Animowanego, fot. ASP Kraków

Jednym z najważniejszych wyzwań jest dalszy rozwój współpracy ze światowymi uczelniami artystycznymi. Dzisiaj, kiedy koronawirus tak mocno skomplikował turystykę edukacyjną i naukową, jest to szczególnie trudne. Ale są też inne nieoczywiste wyzwania:  ASP szuka sposobu na kontynuację pracy z uczelniami brytyjskimi po Brexicie. Robert Sowa nie ukrywa, że widzi przyszłość Akademii jako uczelni klasy A, o znaczącym potencjale międzynarodowym. ASP w Krakowie planuje tez uruchomić nieodpłatne staże dla białoruskich studentów, wspierając w ten sposób akcję „Solidarni z Białorusią”.

W rozmowie z naszą redakcją nowy prorektor zdradza ambitny autorski plan: utworzyć nowy wydział filmowy. Utworzenie jednostki filmowej na uczelni stricte artystycznej nie ma precedensu w skali europejskiej. Akademie plastyczne prowadzą co najwyżej katedry czy zakłady filmu animowanego, kierunki filmowe zarezerwowane są dla uniwersytetów lub specjalistycznych uczelni.

- Chcemy kształcić artystów filmowych. Naszym absolwentem jest ktoś, kto jest zainteresowany działaniem w obszarze sztuki, ale będzie je wyrażał poprzez film – tłumaczy Robert Sowa i podkreśla, że na nowym wydziale będą powstały także formy fabularne i dokumentalne lub interdyscyplinarne.  W tym roku na Wydział Grafiki kandydowało 10 osób na jedno miejsce, z czego bardzo wielu deklarowało zainteresowanie filmem i animacją.  -  Młodzi ludzie mają „wszczepiony” instynkt filmowy. Bardzo szybko uczą się posługiwać formą filmową, na której się przecież wychowali. Oglądają filmy nieustannie na komputerach, tabletach i smartfonach. Musiałem zmienić program Pracowni Filmu Animowanego, by nadążał on za młodymi z filmowym genotypem. Klasyczne formy kształcenia wciąż się sprawdzają, ale muszą być modyfikowane – dodaje Robert Sowa.  

Pracownia Filmu Animowanego, fot. ASP Kraków

Przyszły wydział filmowy – podobnie jak pozostałe – ma być silnie powiązany z otoczeniem zewnętrznym. Ma umożliwić studentom kontakt ze światem zawodowym, zapewnić im praktyki, staże, debiuty, współpracę  z instytucjami zewnętrznymi.

Poniekąd już to się dzieje. Pracownia Filmu Animowanego współpracuje z Krakowskim Klastrem Filmowym i  niedawno powstałym Centrum Animacji. Okazuje się, że w tak wielkim mieście, jak Kraków, wciąż jest niedosyt usług w zakresie animacji filmowej. Twórcy skupieni w Centrum już teraz mają pełne ręce roboty przy realizacji takich form, jak filmy autorskie, projekty intermedialne, czołówki, spoty, motion design.

Robert Sowa i wykładowca ASP Marcin Koszałka, fot. ASP Kraków

Pracownia Filmu Animowanego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie to jeden z najlepszych ośrodków kształcących polskich reżyserów animacji. Nauka obejmuje wszystkie aspekty realizacji filmu, od scenariusza, storyboardu, realizacji zdjęć, montażu, po udźwiękowienie i muzykę. Kształcimy we wszystkich technikach animacji: manualnych, komputerowych, 2D, 3D oraz animacji przestrzennej i stop motion. Zajęciom towarzyszą wykłady i warsztaty specjalistyczne z zakresu teorii i historii filmu, dźwięku, muzyki, montażu oraz zagadnień produkcji filmowej. Ścieżka specjalistyczna pozwala na realizację filmu dyplomowego, który pełni rolę debiutu artystycznego.

  Pracownię założył w 1957 roku Kazimierz Urbański. To była wtedy pierwsza pracownia animacji w Polsce. Od 1981 roku kierował nią wybitny reżyser profesor Jerzy Kucia, którego w 2013 roku zastąpił Robert Sowa. Do grona wybitnych absolwentów Pracowni należą m.in. Marta Pajek, Ewa Borysewicz, Tomasz Siwiński czy Wojciech Sobczyk – również wykładowca na ASP.


Strona Pracowni Filmu Animowanego ASP: https://film.asp.krakow.pl
Strona Centrum Animacji:

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  4.10.2020
Zobacz również
Międzynarodowa premiera „Czarnego Młyna”
"Zabij to i wyjedź z tego miasta" wygrywa Ottawę!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll