Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
URODZONY: 11 lipiec 1930, Wilczogęby
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
SCENARIUSZ (14)
2016
Piórnikt
Opieka artystyczna
2002
Hobby. Daniel Szczechura: Kilka filmów animowanych jednego autora
Scenariusz
2000
Romans dżentelmena
Opieka artystyczna
1998
Opera ocalenia
Opieka pedagogiczna
1997
Dobranocka
Scenariusz
1995
Henryk Tomaszewski
Scenariusz
1986
XYZ
Scenariusz
1986
Desant
Scenariusz
1983
Fatamorgana 2
Scenariusz
1981
Portret niewierny
Opieka artystyczna
1979
Skarpetka
Scenariusz
1975
Gorejące palce
Scenariusz
1963
Fotel
Scenariusz
1961
Maszyna
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (14)
2002
Hobby. Daniel Szczechura: Kilka filmów animowanych jednego autora
Reżyser
1997
Dobranocka
Reżyser
1995
Henryk Tomaszewski
Reżyser
1988
Rybką być
Reżyser
1986
XYZ
Reżyser
1986
Desant
Reżyser
1983
Fatamorgana 2
Reżyser
1979
Skarpetka
Reżyser
1975
Gorejące palce
Reżyser
1968
Hobby
Reżyser
1963
Fotel
Reżyser
1962
Litera
Reżyser
1961
Maszyna
Reżyser
1960
Konflikty
Reżyser
SCENOGRAFIA (4)
1986
XYZ
Scenografia
1979
Skarpetka
Scenografia
1975
Gorejące palce
Scenografia
1962
Litera
Scenografia
ZDJĘCIA (3)
1962
Wizyta
Zdjęcia
1960
Śmierć i dziewczyna
Zdjęcia
1959
Świat na nas czeka
Zdjęcia
AKTOR (2)
2005
Podróże Daniela Szczechury
(bohater filmu)
1984
Miłość z listy przebojów
członek "teatrzyku"
ANIMACJA (2)
1997
Dobranocka
Animacja
1978
Test pilota Pirxa
Animacja
PRODUKCJA (1)
2012
Chwast
Producent
Opis
W 1958 ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, a w 1962 studia na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Debiutancki film "Konflikty" (1960), zrealizował podczas praktyk w szkole filmowej, kiedy nadarzyła się okazja, żeby zrobić coś samodzielnie. Był to czas, gdy do debiutu fabularnego prowadziła długa droga asystowania ówczesnym mistrzom. Debiutujący animator w scenach udających melodramat ze starego kina – wykorzystał aktorów, podczas gdy publiczność kinowa była przedstawiona techniką wycinankową.
W efekcie wydaje się, jakby oglądany przez widownię film był prawdziwszy niż życie, zupełnie jak w polskiej rzeczywistości lat 60-tych, w której władza decydowała o tym, co pokazać publiczności. Satyryczny charakter mają także następne filmy Szczechury: "Maszyna" (1961), zrealizowana rok później "Litera" i przede wszystkim najgłośniejszy film tego okresu, "Fotel" (1963). Ludzie próbujący dojść do władzy, do tytułowego „fotela”, filmowani z lotu ptaka przypominają raczej pionki na szachownicy. Jury Krakowskiego Festiwalu Filmowego przyznało mu nagrodę dla najlepszego filmu w kategorii filmów animowanych za "interesujący temat o społecznym znaczeniu, potraktowany w oryginalnej, niestosowanej dotychczas formie". W późniejszych filmach takich jak „Wykres”(1965), „Hobby”(1968), czy „Podróż”(1970), wciąż eksperymentuje z formą, wciąż jeszcze śmieszy, choć ponad doraźną interpretacją polityczną wybija się pewna powaga, ton egzystencjalnej wypowiedzi autora. Tworzy także filmy animowane dla dzieci, jak „Jeśli ujrzysz kota latającego po niebie…” czy "O królu Popielu" (1974), z międzynarodowej serii "Bajki narodów świata". Kadry jego filmów mają kompozycję filmową, inaczej niż ruchome obrazy innych-malarskich twórców, takich jak Witold Giersz . Bliższe związki łączą je z poezją, bo jak mówi autor:
"Dla mnie dobry film animowany to odpowiednik dobrej piosenki, na przykład Agnieszki Osieckiej, Wojciecha Młynarskiego albo Brela. Strasznie bym chciał, żeby animacje miały właśnie taki kształt, żeby w krótkiej, zamkniętej formie zawierały i treść, i emocje". Odznaczony Złotym Medalem "Gloria Artis - Zasłużony Kulturze" (2008. Laureat Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt dokonań artystycznych (2010) oraz Nagrody Specjalnej "Smok Smoków" za całokształt twórczości na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym (2017).
W efekcie wydaje się, jakby oglądany przez widownię film był prawdziwszy niż życie, zupełnie jak w polskiej rzeczywistości lat 60-tych, w której władza decydowała o tym, co pokazać publiczności. Satyryczny charakter mają także następne filmy Szczechury: "Maszyna" (1961), zrealizowana rok później "Litera" i przede wszystkim najgłośniejszy film tego okresu, "Fotel" (1963). Ludzie próbujący dojść do władzy, do tytułowego „fotela”, filmowani z lotu ptaka przypominają raczej pionki na szachownicy. Jury Krakowskiego Festiwalu Filmowego przyznało mu nagrodę dla najlepszego filmu w kategorii filmów animowanych za "interesujący temat o społecznym znaczeniu, potraktowany w oryginalnej, niestosowanej dotychczas formie". W późniejszych filmach takich jak „Wykres”(1965), „Hobby”(1968), czy „Podróż”(1970), wciąż eksperymentuje z formą, wciąż jeszcze śmieszy, choć ponad doraźną interpretacją polityczną wybija się pewna powaga, ton egzystencjalnej wypowiedzi autora. Tworzy także filmy animowane dla dzieci, jak „Jeśli ujrzysz kota latającego po niebie…” czy "O królu Popielu" (1974), z międzynarodowej serii "Bajki narodów świata". Kadry jego filmów mają kompozycję filmową, inaczej niż ruchome obrazy innych-malarskich twórców, takich jak Witold Giersz . Bliższe związki łączą je z poezją, bo jak mówi autor:
"Dla mnie dobry film animowany to odpowiednik dobrej piosenki, na przykład Agnieszki Osieckiej, Wojciecha Młynarskiego albo Brela. Strasznie bym chciał, żeby animacje miały właśnie taki kształt, żeby w krótkiej, zamkniętej formie zawierały i treść, i emocje". Odznaczony Złotym Medalem "Gloria Artis - Zasłużony Kulturze" (2008. Laureat Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt dokonań artystycznych (2010) oraz Nagrody Specjalnej "Smok Smoków" za całokształt twórczości na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym (2017).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024