PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Po wielkim sukcesie z West Australian Ballet w Perth, spektakularna produkcja Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara wreszcie na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. 
Z kolei w Kinie Kultura zaplanowano pokaz filmu "Drakula" Francisa Forda Coppoli z muzyka Wojciecha Kilara. SFP jest patronem wydarzenia.
25 kwietnia Kino Kultura zaprasza na pokaz filmu "Drakula"  – horror z 1992 roku, w reżyserii Francisa Forda Coppoli na podstawie powieści Brama Stokera o tym samym tytule. Wielką rolę w filmie Coppoli odgrywa też muzyka Wojciecha Kilara, który napisał jedną z najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych w historii kina, wielokrotnie cytowaną przez innych twórców (np. Alana Silvestriego w filmie "Van Helsing") i żyjącą też własnym życiem poza filmem. Przed pokazem filmu zaplanowana jest rozmowa z reżyserem Krzysztofem Zanussim, którą poprowadzi Grażyna Torbicka.


Poniedziałek, 25 kwietnia 2022
19:00 Rozmowa Grażyny Torbickiej z Krzysztofem Zanussim
19:30 Projekcja filmu "Drakula" Francisa Forda Coppoli z muzyką Wojciecha Kilara
Kino Kultura w Warszawie (na pokaz obowiązują bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie kina)

Przed polską premierą, jako preludium do baletu Dracula orkiestra TW-ON pod batutą Patricka Fournilllier zaprezentuje publiczności szerokie spektrum muzyki Wojciecha Kilara. Artysta był przede wszystkim kompozytorem muzyki klasycznej i pianistą, autorem ponad 50 utworów, wśród których znalazło się pięć symfonii, poematy symfoniczne, koncerty instrumentalne oraz dzieła chóralne i kameralne. Skomponował także muzykę do ponad 170 filmów, w tym wielkich produkcji hollywoodzkich.



Ponieważ na warstwę muzyczną baletu Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora składają się głównie utwory napisane przez Wojciecha Kilara na potrzeby filmu, widzowie będą mieli okazję spojrzeć również na czysto klasyczne oblicze twórczości kompozytora: poemat symfoniczny Kościelec 1909 skomponowany w 1976 roku na cześć Mieczysława Karłowicza, zmarłego tragicznie pod lawiną na górze Kościelec 8 lutego 1909 roku; I Koncert fortepianowy z 1997 roku z Januszem Olejniczakiem jako solistą; V Symfonię „Adwentową” napisaną w 2007 roku. Każde z tych trzech wielkich dzieł pochodzi z innego okresu twórczości kompozytora. Każde reprezentuje także inne ważne źródło inspiracji, z którego czerpał artysta. W Kościelcu odnajdujemy jego głęboką fascynację Podhalem oraz tradycjami muzycznymi regionu, Koncert fortepianowyto synteza własnych umiejętności fortepianowych Kilara i jego wiedzy na temat instrumentu, zaś Symfonia Adwentowa na chór i orkiestrę daje wgląd w głęboką religijność artysty i jego oddanie muzyce sakralnej.

Krzysztof Pastor, fot. Piotr Leczkowski

Wojciech Kilar - koncert symfoniczny
24 kwietnia 2022 r, godz. 18.00
Chór i Orkiestra oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Postać wampira, bladego arystokraty w czarnej pelerynie, obdarzonego demoniczną seksualnością, pojawiła się po raz pierwszy w opowiadaniu Wampir Johna Williama Polidoriego (1819), wielkiego wielbiciela lorda George’u Byrona, romantycznego artysty i podróżnika. Taki właśnie portret wzorowany na Byronie wszedł w XX w. do popkultury za sprawą licznych filmowych adaptacji. Wampir z powieści Irlandczyka Brama Stokera, tytułowy hrabia Dracula, luźno tylko związany z historyczną postacią średniowiecznego hospodara wołoskiego Włada III Palownika, miał nieco inną powierzchowność i nosił długi biały wąs. Najbardziej przerażającą postać wampira, mężczyzny przypominającego nietoperza, o nagiej czaszce, z ostrymi zębami i krogulczymi palcami stworzył już w 1922 roku, niemiecki reżyser Friedrich Murnau, twórca Nosferatu – symfonii grozy, którego śladem ponad pół wieku później podążył Werner Herzog, reżyserując film Nosferatu wampir (1979).

Krzysztof Pastor z librecistą Pawłem Chynowskim powrócili do pierwowzoru pięknego arystokraty, znanego z oscarowej ekranizacji z 1992 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli i muzyką Wojciecha Kilara, smukłego bruneta z długimi włosami, prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość. W Draculi starałem się znaleźć sposób na odejście od typowego kontekstu gotyckiego. Chciałem zrobić coś romantycznego. (…) Właśnie dlatego wybrałem muzykę Wojciecha Kilara. (Krzysztof Pastor La Vie)

.

Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o miłości, której nie pokona nawet śmierć. Tytułowy hrabia idzie na wojnę i walczy na niej dzielnie. Gdy jego żona Elizabeta dostaje fałszywą wiadomość o jego śmierci, zabija się. Dumny biskup odmawia pochówku, a wtedy zrozpaczony Dracula zabija go, dostaje się w szpony zła i zamienia się starca. Po latach wyjeżdża do Londynu. Tam odbywa się wspaniała scena balu z muzyką z filmu Trędowata. Dracula spotyka tam dziewczynę o imieniu Mina, niepokojąco podobną do jego zmarłej ukochanej żony. Właśnie ona pomoże nieszczęśnikowi uwolnić się od zła, a on, by ją chronić, złoży ofiarę z własnego życia.

Draculę Krzysztofa Pastora nominowano do prestiżowych Helpmann Awards w kategorii „Najlepszy balet” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za „najlepsze nowe dzieło taneczne” oraz za kostiumy i aranżację muzyczną. Kolejne realizacje odbyły się w we wrześniu 2021 roku w Rydze oraz w listopadzie 2021 roku w australijskim Brisbane. W polskiej wersji przedstawienia zobaczymy czołowych solistów i niemal cały zespół Polskiego Baletu Narodowego. 



DRACULA

Premiera polska: 28 kwietnia, godz. 19.00. Kolejne spektakle: 29 i 30 kwietnia oraz 19, 20, 21, 22 maja 2022 r.
 Polski Balet Narodowy i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
MR
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Ostatnia aktualizacja:  19.04.2022
Zobacz również
fot. materialy prasowe
Premiera nowego eksperymentalnego filmu Beaty Poźniak
Nabór na Warszawski Festiwal Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll