PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
W tym roku w sekcji "Mistrzowie, którzy odeszli" zostaną pokazane dwa filmy nakręcone przez zmarłego w kwietniu 2017 roku Michaela Ballhausa, wybitnego niemieckiego autora zdjęć oraz laureata Nagrody Camerimage za Całokształt Twórczości.
"Mistrzowie, którzy odeszli" jest cykliczną sekcją, która pojawiła się na festiwalowej mapie w 2012 roku. Jej zadaniem jest z jednej strony podkreślanie warsztatu wspaniałych autorów zdjęć filmowych, których nie ma już z nami, z drugiej natomiast wywołanie dyskusji nad możliwościami kina ukazywanymi za pomocą obrazów, które przez lata wyznaczały najwyższe standardy jakości. Sekcja spotkała się z pozytywnym odzewem zarówno ze strony zawodowców z branży, jak i niezwiązanych profesjonalnie z kinem uczestników festiwalu. Dotychczas w jej ramach zaprezentowane zostały m.in. dzieła Jerzego Lipmana, Johna Alcotta, Zygmunta Samosiuka, Néstora Almendrosa, Gunnara Fischera, Kurta Webera, Haskella Wexlera, Vilmosa Zsigmonda oraz Raoula Coutarda.
 
W tym roku w sekcji ukażą się dwa filmy Michaela Ballhausa - "Gorzkie łzy Petry von Kant", w reżyserii Rainera Wernera Fassbindera z 1972 oraz "Pocztówki znad krawędzi" Mike'a Nicholsa z 1990 r.

Słynny niemiecki autor zdjęć filmowych, trzykrotnie nominowany do Oscara i nagrody BAFTA, uhonorowany też m.in. nominacją do nagrody BSC, Nagrodą Międzynarodową ASC oraz Złotą Żabą za Całokształt Twórczości na XVIII festiwalu Camerimage w Bydgoszczy (2010).

Michael Bahllaus tworzył słynne duety twórcze z takimi reżyserami jak Rainer Werner Fassbinder (w Niemczech, 15 filmów) i Martin Scorsese (w USA, 7 filmów). Wśród reżyserów, z którymi również pracował, znaleźli się: James L. Brooks, Francis Ford Coppola,Barry Levinson, Peter Lilienthal, Mike Nichols, Wolfgang Petersen, Robert Redford, Volker Schlöndorff.

Michael urodził się  5 sierpnia 1935 r. w Berlinie. Miał pójść w ślady rodziców i stryja, aktorów, ale kiedy dostał aparat fotograficzny, stał się zapalonym fotografem, a potem – z kamerą 8mm – filmowcem amatorem. O wyborze zawodu operatora zdecydował obserwując Christiana Matrasa na planie "Loli Montès" Maxa Ophülsa (1955).

W latach 1958-1968 Ballhaus pracował w telewizji w Baden-Baden i Monachium jako operator kamery studyjnej oraz autor zdjęć do filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Nie studiował w szkole filmowej. Na własną rękę oglądał dzieła wielkich operatorów: Decaë, Nykvista, Di Venanzo. Pod wrażeniem ruchliwości kamery Raoula Coutarda w "Pogardzie" Godarda oświadczył, że nigdy nie da się zaangażować do filmu złożonego z ujęć statycznych. Zdjęcia autorstwa Ballhausa wyróżnia dynamizm kamery. Często zatacza ona pełen okrąg, jak na przykład w "Kolorze pieniędzy" Scorsese (1986), gdzie podąża za bilardzistami, którzy w trakcie gry okrążają stół bilardowy.

W roku 1968 Bahllaus debiutował  w fabularnym pełnym metrażu. Po późne lata 70. był wziętym operatorem autorskiego nowego kina niemieckiego. Czuł się twórczym partnerem reżyserów. W tym duchu pracował potem w USA, znajdując zrozumienie zwłaszcza u Scorsese. W Niemczech, u boku czołowego reżysera niemieckiej nowej fali, Fassbindera, który robił 3-4 filmy rocznie, a każdy najwyżej przez 3 tygodnie, nauczył się pracować szybko i wydajnie. Kombinacjami transfokacji z ruchami kamery tworzył wizualną przeciwwagę do dialogów.

Z Fassbinderem nakręcił m.in. "Gorzkie łzy Petry von Kant" (1972), "Marthę" (1974, TV), "Chińską ruletkę" (1976) i "Małżeństwo Marii Braun" (1978), w którym wiernie oddał posępną atmosferę Niemiec Zachodnich tuż po II wojnie światowej.

W Stanach Zjednoczonych pracował od wczesnych lat 80. O jego wszechstronności świadczą choćby tak różniące się od siebie filmy Scorsese, jak brutalny dramat gangsterski "Chłopcy z ferajny" (1990), stylowy melodramat kostiumowy "Wiek niewinności" (1993), czy mroczne, inspirowane malarstwem Rembrandta "Gangi Nowego Jorku" (2002). Ten ostatni film przyniósł Ballhausowi trzecią nominację do Oscara. Pierwszą zawdzięczał "Telepasji" Jamesa L. Brooksa (1988), drugą – "Wspaniałym braciom Baker" Steve’a Klovesa (1989).

"Pracująca dziewczyna" Nicholsa (1988), "Dracula" F.F. Coppoli (1992) i "Uśpieni" Levinsona (1996) to inne głośne amerykańskie filmy w dorobku Ballhausa.

Michael Ballhaus zmarł 11 kwietnia 2017 r. w wieku 81 lat. Autorem zdjęć filmowych jest także jego syn Florian Ballhaus.

MP
Camerimage
Ostatnia aktualizacja:  31.08.2018
Zobacz również
fot. Camerimage
Prezentujemy pierwszy zwiastun teaserowy najnowszego filmu Marka Koterskiego
Zbliża się Bytom Film Festival
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll