PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  26.10.2015
Na rynku jest już dostępna biografia Wojciecha Kilara. „Kilar. Geniusz o dwóch twarzach” Marii Wilczek-Krupy to pierwsza pełna biografia jednego z najsłynniejszych polskich kompozytorów.
Autorka książki jest dziennikarką prasową i radiową, związaną m.in. z „Dziennikiem Polskim”, „Kinem”, RMF Classic. Ukończyła teorię muzyki w krakowskiej Akademii Muzycznej.  Przed napisanie książki, odbyła wielogodzinne rozmowy ze słynnym kompozytorem. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa ZNAK.

  „Fascynująca podróż przez życie jednego z najciekawszych twórców ubiegłego stulecia”, mówi o książce Leszek Możdżer. - „Sugestywna opowieść, w której nie tylko Kilar, ale i charyzmatyczne postaci drugiego planu (Penderecki, Komeda, Harasiewicz, Boulanger, Kutz, Zanussi i inni) grają główną rolę. Wpuszczają nas do jego pracowni, do kuchni i za kulisy. Towarzysząc im, niemal czujemy smaki i zapachy, słyszymy barwy głosu bohaterów dramatu. To jest podróż o prawdziwie ludzkim wymiarze”.

Wojciech Kilar był jednym z największych twórców epoki. Należał do światowej czołówki muzyków drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Jego dorobek artystyczny to niezliczona ilość dzieł, wśród których szczególne miejsce zajmują Krzesany”, „Exodus”, „Orawa”, „Magnificat” czy „Missa pro pace”. Sam mówił o sobie z rozbrajającą skromnością: „Do występów na estradzie się nie nadawałem – za słaba psychika. Do ćwiczenia jeszcze bardziej – byłem za leniwy. Dyrygentem być nie mogłem – bo jestem fizycznym niedołęgą. No to co, zostało komponowanie…”

Dla wielu Wojciech Kilar, laureat wielu nagród, w tym najstarszego i najwyższego oznaczenia państwowego – Orderu Orła Białego, to przede wszystkim autor ścieżek dźwiękowych do znakomitych filmów. Nie zawsze był jednak przekonany do kina. Na początku, jak pisze Maria Wilczek-Krupa, uważał kino za maszynkę do robienia pieniędzy i rzadko kiedy wyczuwał w nim sztukę. Raczej – niewyszukaną rozrywkę. Wyjątkiem były filmy Antonioniego, które – wszystkie – oceniał jako arcydzieła. To samo z Fellinim – „La Strada”, „Dolce vita”, „Osiem i pół” – to była sztuka najwyższej próby, także pod względem muzycznym. Uwielbiał Nina Rotę.
Z czasem Kilar otrzymywał coraz więcej  propozycji. Pisał muzykę do filmów największych: Wajdy, Kutza, Zanussiego, Kieślowskiego, Hasa, Polańskiego, Forda Coppoli.

Bogata,pełna anegdot biografia nie mogłaby powstać, gdyby nie wielogodzinne rozmowy, które autorka – Maria Wilczek-Krupa odbyła z Mistrzem przed jego śmiercią. Jest świadectwem prawdy – może nie zawsze wygodnej, ale zawsze szczerej. „Żył poza schematami, miał naturę pełną sprzeczności. Mówił o sobie: jestem jak Dr Jekyll i Mr Hyde. Zawsze wzbudzał emocje. Rozdarty między ojczyzną, którą kochał,a Hollywood – gdzie spełnił swój american dream”, czytamy w komunikacie prasowym. 

WRÓB
Wydawnictwo ZNAK
Ostatnia aktualizacja:  26.10.2015
Zobacz również
Laureaci O!PLA na Tajwanie i w Kolumbii
Regiofun: nagrody rozdane
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll