PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Uaktualnione i znacznie poszerzone wydanie znanej książki Mirosława Przylipiaka pojawiło się rynku wydawniczym. To obowiązkowa pozycja dla filmoznawców i kulturoznawców, ale także dla wszystkich świadomych widzów, którzy chcą wzbogacić swoją wiedzą o kinie współczesnym.
Kino stylu zerowego to takie kino, w którym widz ma się skupiać na opowiadanej fabule, zdarzeniach, postaciach, a nie na filmowej formie. Taki model kina zdecydowanie dominował przez większą część istnienia kinematografii i ciągle ma rzesze zaprzysięgłych zwolenników. Wypracowana na przestrzeni lat praktyka produkcyjna była nastawiona na ukrywanie środków warsztatowych i form wyrazu. Styl staje się wówczas niewidoczny, przezroczysty, osiąga poziom zerowy. Takie kino nazwano kinem stylu zerowego.

W niniejszej książce autor szczegółowo opisuje rozwiązania warsztatowe, które sprzyjają osiągnięciu przezroczystości stylu. Zarazem stawia pytanie, czy w kinie współczesnym, zwanym niekiedy postklasycznym, reguły stylu zerowego nadal obowiązują, a widzowie w dalszym ciągu skupiają się głównie na fabule, zdarzeniach, postaciach, czy też może pojawili się nowi odbiorcy, którzy czerpią przyjemność ze śledzenia aluzji do innych filmów oraz z gry filmową formą. Lektura tej książki pozwoli czytelnikowi w nowy sposób spojrzeć na utwory filmowe. Odbiór fabuły zostanie uzupełniony o świadomość artystycznego języka, która wzbogaca świat przeżyć widza, a zarazem decyduje o oryginalności i wartości dzieła sztuki.

Prof. dr hab. Alicja Helman z Uniwersytetu Jagiellońskiego tak ocenia książkę: - Autorowi, jako pierwszemu, powiodło się w pełni napisanie pracy, która wprowadza w nowoczesną wiedzę o kinie.

- Inicjatywę wznowienia książki „Kino stylu zerowego”, poszerzonej o część dotyczącą kina współczesnego, uważam za ze wszech miar słuszną. Będzie to wielka pomoc dla czytelników interesujących się kinem zerowym, a także postmodernizmem. Książka porządkuje wiedzę na temat kina współczesnego, w sposób czytelny, a zarazem bardzo intrygujący wskazuje na związki między nim a poprzednimi okresami historii filmu – komentuje nowe wydanie prof. Ewa Mazierska-Kerr z University of Central Lancashire.

Książka wyszła nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.


MIROSŁAW PRZYLIPIAK – historyk i teoretyk filmu, tłumacz, dyrektor Instytutu Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Autor książek: "Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego" (1994), "Kino najnowsze" (1999, z J. Szyłakiem), "Poetyka kina dokumentalnego" (2000, Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), "Kino bezpośrednie 1960–1963" (t. 1, 2008), "Kino bezpośrednie 1963–1970"=. Czas autorów" (t. 2, 2014) oraz "Kino bezpośrednie 1963–1970. Między obserwacją a ideologią" (t. 3, 2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, jak również kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny psychologii, filmu i kultury audiowizualnej, w tym takie, jak: "Dustin Hoffman" Ronalda Bergana (1992) oraz "Filozofia horroru albo paradoksy uczuć" (2004) i "Filozofia sztuki masowej" (2011) Noëla Carrolla. Jest założycielem Akademickiej Telewizji Edukacyjnej na Uniwersytecie Gdańskim. Zrealizował także kilka filmów dokumentalnych, między innymi "Legendę o Janku Wiśniewskim" (1994) oraz "Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt" (1997).

AK
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Ostatnia aktualizacja:  21.03.2017
Zobacz również
„BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny”: Mieliśmy dostęp do prywatnego archiwum Beksińskich
Zwiastun filmu "Tarapaty"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll