PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Po długiej chorobie zmarła 24 lutego w Hiszpanii prof. Alicja Helman, wybitna teoretyk i historyk filmu, eseistka, tłumaczka, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Miała 85 lat. 
Nestorka polskiego filmoznawstwa Alicja Helman urodziła się 19 maja 1935 r. w Radomiu. Po ukończeniu studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Warszawskim zajęła się naukowo muzyką filmową. W latach 1955-73 pracowała w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, była kierownikiem Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Literatury i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1973-86) i Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (od 1986 r.). Później kierowała Katedrą Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ (do 2007 r.) Ostatnio była profesorem w łódzkiej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Jej najważniejsze książki poświęcone były teorii filmu: O dziele filmowym (1970 i 1981), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Podstawy wiedzy o filmie (2008), Historia myśli filmowej. Podręcznik (2008). Jest także autorką książek: Film faktów i film fikcji (1977), Historia semiotyki filmu (1993), Rola muzyki w filmie (1996), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998). Była też redaktorem i autorką większości haseł dziesięciotomowego Słownika pojęć filmowych (1991-1998). W ostatniej dekadzie interesują ją przede wszystkim badania porównawcze. Jej monografie Luchina Viscontiego, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2001), i Carlosa Saury, Ten smutek hiszpański (2005), wykorzystują przede wszystkim komparatystyczne metody badań.

 - Pierwsza Dama polskiego filmoznawstwa, dama - w każdym geście i w każdym słowie - tym codziennym, i tym o najwyższym akademickim walorze - odeszła. Czas na antologie i konferencje poświęcone Jej dorobkowi naukowemu nadejdzie. Teraz jest czas na intymne pożegnania. Dziękuję z serca, Alicjo, że przy Twoim boku mogłam zakochać się w sztuce filmowej. Dziękuję za czas w moim życiu zawodowym najpiękniejszy. Moja wspaniała Nauczycielko, Promotorko i Przewodniczko - napisała na portalu społecznościowym Anita Skwara, - filmoznawczyni, krytyczka filmowa, członkini Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
MR
Ostatnia aktualizacja:  7.03.2021
Zobacz również
fot. materialy prasowe
Ron Leshem gościem Script Fiesty
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania. Obejrzyj spotkania z twórcami filmowymi
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll