PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ich miłosna relacja trwała zaledwie pięć lat. Artystyczna współpraca i niezwykła przyjaźń przetrwała kilka dekad. Liv Ullmann i Ingmar Bergman - Mistrz kina i jego Stradivarius, jak sam kiedyś powiedział o norweskiej aktorce.

Dokument Dheeraja Akolkara "Liv & Ingmar" wchodzi w Szwecji w dość feralnym okresie wakacyjnym, gdy cały kraj dosłownie zamiera. Dlatego interesujący i poruszający film, stanowiący ponad godzinny wywiad z Liv Ullmann, na większą publiczność szans nie ma.


na planie "Persony" / "Liv & Ingmar", reż. Dheeraj Akolkar

Jak przyznaje Ullmann, w swoim życiu udzieliła wielu wywiadów na temat jej relacji z Bergmanem. Dlaczego zatem powstaje kolejny? "Liv & Ingmar" pod wieloma względami jest dokumentem wyjątkowym. Już sama osoba reżysera może dziwić. Dheeraj Akolkar to młody artysta z Indii, który swoją karierę rozpoczynał przy największych bollywoodzkich produkcjach. Bergmana nigdy nie poznał osobiście, a jego znajomość z Ullmann ograniczyła się do dwóch dni, które spędzili na ukochanej wyspie szwedzkiego reżysera - Fårö.

Rok 1965. Na planie "Persony" ponad 40-letni Bergman, wtedy już uznany i ceniony reżyser, spotyka Liv Ullmann, 27-letnią aktorkę teatru królewskiego w Oslo. Tak rozpoczyna się historia niezwykłej relacji, mająca swój początek w miłosnej fascynacji. Bergman uwodził intelektualnie. Ullmann była młodą, niezwykle utalentowaną, inteligentną i inspirującą kobietą. Jak się wkrótce okazało, te dwie osobowości doskonale uzupełniały się w wymiarze artystycznym. W codziennym życiu jednak ich związek stawał się coraz bardziej toksyczny.

Zarówno Ullmann, jak i Bergman byli w tym czasie w związkach, które zakończyli, by zamieszkać wspólnie na Fårö. To właśnie na planie "Persony" reżyser odkrył "swoje" miejsce położone niedaleko Gotlandii. Surowy, morski krajobraz współgrał z atmosferą jego filmów. To miała być przystań i miejsce artystycznej ucieczki, z dala od cywilizacji i ludzi. Dla młodej dziewczyny piękny dom stał się więzieniem, wokół którego Bergman budował mur, by nikt nie mógł owej wymuszonej idylli naruszyć.

Starszy o niemal dwie dekady kontrolował Ullmann i izolował od świata. Aktorka, która staje się Muzą Bergmana, popada w coraz większe poczucie osamotnienia i desperacji. Sytuacji nie ratuje nawet nowo narodzona córka. Był to związek dwojga ludzi niepotrafiących ze sobą żyć, którzy zarazem nie mogli żyć bez siebie. Związek pełen pasji: intelektualnej oraz artystycznej. Kłótnie przybierają coraz dramatyczniejsze tony, a walka przenosi się często na plan kolejnych filmów: "Namiętności", "Godziny wilka", "Szeptów i krzyków". Ostatecznie po 5 latach następuje bolesne rozstanie. Tak jak wcześniej ich związek, tak i rozstanie staje się medialną sensacją.

Kariera Ullmann zaczyna się dynamicznie rozwijać po rozstaniu z Bergmanem. Do Hollywood w latach 70. jedzie jako Jego aktorka. Na swoim koncie ma też nominację do Oscara i Złotego Globu za rolę w filmie Jana Troella "Emigranci". Gdy występuje na Broadwayu, na ten jeden premierowy wieczór przylatuje Bergman, by zobaczyć swoją Muzę. Ich związek ewoluuje. Liv i Ingmara wiąże niezwykła przyjaźń, artystyczno-intelektualne porozumienie dusz, które pozwoli im kontynuować współpracę zawodową. Ullmann wystąpi w późniejszych filmach szwedzkiego Mistrza kina (choć odrzuci rolę Emilie Ekdahl w "Fanny i Aleksander", czego później żałuje), wyreżyseruje kilka filmów na podstawie jego scenariuszy. To z nią Bergman konsultować będzie swoje kolejne pomysły. Ullmann pozostanie przy nim do końca.


"Liv & Ingmar", reż. Dheeraj Akolkar

W filmie to ona prowadzi narrację, czytając fragmenty swojej autobiograficznej książki "Przemiany" oraz prywatnej korespondencji z Bergmanem, w końcu w poruszający sposób wspominając swoją ponad 40-letnią relację z Mistrzem. To jej kolejna wybitna kreacja, bo z pewnością jest w tym pewna doza kreacji, lecz niezwykle szczera, nadająca historii uniwersalnego wymiaru. Ullmann spaceruje po ulubionych zakątkach wyspy, po domu, który Bergman wybudował dokładnie w miejscu, gdzie kiedyś wspólnie siedzieli wpatrzeni w skalisty brzeg morski.

Jej monolog przeplatany jest fragmentami filmów, zdjęciami i archiwalnymi nagraniami, w końcu poetyckimi ujęciami natury. Niesamowite, jak doskonale fragmenty filmów Bergmana, potrafią obrazować słowa Ullmann, która często wspomina o przenikaniu się sztuki i życia w jej relacji z Bergmanem.

To opowieść naznaczona ostatecznym rozstaniem. Ullmann swoje wspomnienia przedstawia bowiem - subtelnie i często bez sentymentów - kilka lat po śmierci Przyjaciela. Są w filmie Akolkara dwa poruszające momenty. Oprowadzając po domu, Ullmann wodzi ręką po porysowanych w szlaczki i serduszka drzwi. To był ich pamiętnik, z czasów wspólnego życia na Fårö. Mimo rozstania, co roku Bergman poprawiał rysunki, by z czasem nie wyblakły. Po śmierci reżysera pamiętnik zaczął powoli znikać.

Na koniec Ullmann odnajduje w ulubionym misiu Bergmana liścik, który napisała do niego jakiś czas temu. Schowany jak drogocenny skarb. Aktorka pierwszy raz w filmie Akolkara zaczyna płakać. "Czasem trzeba sobie dopiero uświadomić, jak bardzo się za kimś tęskni", stwierdza.


Martyna Olszowska
www.portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  2.08.2013
Zobacz również
"Pokłosie" zadebiutowało w USA
Sukces amerykańskiego horroru.
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll