PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
BAZA WIEDZY
FESTIWALE
Z licznych festiwali filmowych w Ameryce Łacińskiej (najważniejsze to Rio de Janeiro, Hawana, Guadalajara), tylko festiwal w argentyńskim Mar del Plata uznany został przez Międzynarodową Federację Producentów Filmowych (FIAPF).
Położone o 400 km na południe od Buenos Aires, nad zanieczyszczoną zatoką La Plata, jest półmilionowe Mar del Plata głównym kąpieliskiem Argentyny ze wspaniałymi plażami, słynącym z ponad tysiąca hoteli i jeszcze wyższej liczby nocnych klubów. Festiwal założony w 1954 roku przez Jezusa Millera, początkowo nie stanowił konkursu, powtarzał jedynie filmy zauważone na innych festiwalach, głównie europejskich. W imprezę konkursową przekształcony został w roku 1959. Główna nagroda podzielona została wtedy ex aequo między ''Tam, gdzie rosną poziomki'' Ingmara Bergmana i komedię ''Ewa chce spać'' Tadeusza Chmielewskiego.

Nagroda nosiła nazwę Umbu, co jest mianem drzewa rosnącego na otaczających miasto pampasach. W roku 2005 przemianowano Umbu na Astora. Oficjalnych nagród przyznawano tu zwykle niewiele, ale jedna jest zawsze zarezerwowana dla filmu latynoskiego i nosi zobowiązujące imię Ernesto Che Guevary. Ponieważ do usytuowanej poza głównym nurtem kina światowego Argentyny nie było łatwo przyciągnąć prapremierowo filmy najgłośniejszych reżyserów, festiwal dbał przynajmniej o pozyskanie jako gości wybitnych aktorów. Pierwsze edycje konkursu zaszczycili więc m.in.: Mary Pickford, Gina Lollobrigida, Errol Flynn i Edward Robinson.

Historia festiwalu nie zawsze układała się szczęśliwie. W roku 1964 przeniesiono go do Buenos Aires. Gdy w dwa lata później armia dokonała zamachu stanu, festiwal nie odbył się w ogóle. Wznowiony w 1968 roku pauzował znowu w roku następnym. W 1970 roku powrócił do Mar del Plata, ale tylko na jeden rok. Bo już w następnym, rozpoczęła się piętnastoletnia przerwa. Tłumaczono ją zabójczą rzekomo konkurencją festiwalu w Rio de Janeiro. Przełamano tę nieobecność dopiero w 1995 roku, ale jeszcze raz, bo w roku 2000, festiwal znów się nie odbył. Stąd 29. numer porządkowy edycji z roku 2014 jest tak stosunkowo niski, jak na najstarszą imprezę w tej części świata. Dopiero ostatnio pod wodzą dyrektora Jose Martineza Suareza odzyskał zasłużoną regularność.

Nasze kontakty z Mar del Plata są stosunkowo ożywione. Obok pierwszej chronologicznie nagrody festiwalu (''Ewa chce spać'') jeszcze dwukrotnie filmy polskie zdobyły tu główną nagrodę: w 2001 roku za ''To ja, złodziej'' Jacka Bromskiego (ponadto nagroda za scenariusz) oraz w 2010 roku za ''Essential Killing'' Jerzego Skolimowskiego (ten ostatni odznaczono jeszcze nagrodą za aktorstwo oraz nagrodą krytyków).

Jeszcze raz byliśmy blisko Złotego Ombu w 1970 roku, gdy wszystko zapowiadało odznaczenie debiutu Krzysztofa Zanussiego ''Struktura kryształu''. W ostatniej chwili pojawiła się jednak ''Macunaima", argentyńskie arcydzieło Joaquima Pedro de Andrade i Zanussi musiał zadowolić się trzema innymi nagrodami – za scenariusz oraz rekompensatami krytyków i Federacji Argentyńskiej.

W początku swej działalności Mar del Plata organizowane było w listopadzie, potem jednak przeniesiono je na marzec. Obecnie został przywrócony termin końca listopada.


Jerzy Płażewski
Magazyn Filmowy SFP, 44/2015
  27.09.2015
fot. Jerzy Stawicki/SF Kadr/ Filmoteka Narodowa
Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Tampere
Historia festiwali: Oberhausen
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll