PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
LUDZIE POLSKIEGO FILMU
  15.03.2013
Mimo młodego wieku ma już na koncie kilka różnorodnych kreacji filmowych. Ot, choćby Maria w „Miłości” Fabickiego czy też posterunkowa Madecka w „Drogówce” Smarzowskiego.

To bez wątpienia jedna z najzdolniejszych aktorek młodego pokolenia w polskim kinie i teatrze. Przyznaje, że ciekawią ją przede wszystkim trudne role. Za jedną z nich, Marię w Miłości” Sławomira Fabickiego, która dziś wchodzi do kin, dostała nagrodę na MFF w Salonikach. Julia Kijowska gra tam trzydziestoletnią mężatkę, urzędniczkę w lokalnym magistracie. Zakochuje się w niej prezydent miasta. Pewnego dnia przychodzi do niej do domu i mimo że Maria jest w zaawansowanej ciąży, gwałci ją. Osobista tragedia młodej kobiety nie pozostanie bez wpływu na jej męża Tomka (Marcin Dorociński). To jednak dopiero początek dramatycznego ciągu zdarzeń…


Julia Kijowska jako Maria w Miłości". Fot. Forum Film Poland.

  Julia Kijowska miała być skrzypaczką, została aktorką. - Moim przeznaczeniem miała być gra w orkiestrze. Ale mój kolega z klasy już w szkole podstawowej grał na skrzypcach tak, że kiedy go słuchałam, to wydawało mi się, że on zbliża się do czegoś, co zawsze będzie poza moim zasięgiem – powiedziała niedawno w wywiadzie dla miesięcznika „Zwierciadło”. Ukończyła stołeczną Akademię Teatralną. Podobnie jak Agnieszka Grochowska wyszła spod artystycznych skrzydeł wybitnej osobowości polskiego kina i teatru, Mai Komorowskiej. Czy pójdzie w jej ślady? Na razie zdążyła zaprezentować swoje nieprzeciętne umiejętności aktorskie, kreując niejednoznaczną postać Żydówki Chai w nominowanym do Oscara dramacie wojennym "W ciemności" Agnieszki Holland. Za tę kreację została nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego przyznawanej najzdolniejszym polskim aktorom, którzy nie ukończyli 35. roku życia.


Julia Kijowska w "Drogówce". Fot. Next Film.

Do artystycznej współpracy zaprosił ją również Wojtek Smarzowski. W jego „Drogówce” zagrała posterunkową Marię Madecką. Młoda policjantka romansuje z sierżantem sztabowym Ryszardem Królem (Bartłomiej Topa), głównym bohaterem filmu, bezpodstawnie oskarżonym o zamordowanie swojego kolegi, a prywatnie kochającym mężem swojej żony. Jej kreacja na tyle przypadła reżyserowi „Róży” do gustu, że postanowił wciągnąć Julię Kijowską do swojego kolejnego projektu. Jest nim „Anioł” - ekranizacja powieści Jerzego Pilcha "Pod Mocnym Aniołem", w którym aktorka wciela się w postać dziewczyny w żółtej sukience. Jest swoistym punktem odniesienia pisarza-alkoholika (Robert Więckiewicz), jego tęsknotą, a może nawet miłością. Przy okazji, niepostrzeżenie, Kijowska, na co dzień związana ze stołecznym Teatrem Dramatycznym, stała się drugą kobietą (pierwszą jest Agata Kulesza) w zdominowanym przez mężczyzn filmowym „zakonie Smarzola”. Nie oznacza to jednak, że nie zobaczymy jej również w innych projektach. Przed nami premiera debiutanckiej „Matki” w reżyserii Walijczyka Lee Mackintosha Jonesa oraz kolejne odcinki drugiej serii serialu HBO „Bez tajemnic”, w którym z powodzeniem występuje.


Kadr z serialu "Bez tajemnic II"/ Fot. HBO.


Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  30.12.2013
Zobacz również
65. urodziny Marka Łochwickiego
Hetman polskiego kina kończy 81 lat
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll