PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Alfred Hitchcock
URODZONY: 13 sierpień 1899, Londyn
ZMARŁ: 29 kwiecień 1980 w wieku 80 lat, Bel Air
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (21)
1976
Intryga rodzinna
Reżyser
1963
Ptaki
Reżyser
1960
Psychoza
Reżyser
1959
Północ - północny zachód
Reżyser
1958
Zawrót głowy
Reżyser
1956
Człowiek, który wiedział za dużo
Reżyser
1955
Złodziej w hotelu
Reżyser
1954
M jak morderstwo
Reżyser
1954
Okno na podwórze
Reżyser
1951
Nieznajomi z pociągu
Reżyser
1948
Sznur
Reżyser
1946
Osławiona
Reżyser
1943
W cieniu podejrzenia
Reżyser
1942
Sabotaż
Reżyser
1938
Starsza Pani znika
Reżyser
1936
Bałkany
Reżyser
1935
39 kroków
Reżyser
1932
Numer siedemnaście
Reżyser
1929
Szantaż
Reżyser
1927
The Ring
Reżyser
1926
Lokator
Reżyser
 AKTOR (14)
1963
Ptaki
Mężczyzna spacerujący z psami
1960
Psychoza
Mężczyzna przed biurem nieruchomości (nie wys
1959
Północ - północny zachód
Mężczyzna spóźniony na autobus (nie występuje
1958
Zawrót głowy
Ostatni mężczyzna przechodzący obok łodzi (ni
1956
Człowiek, który wiedział za dużo
Mężczyzna na marokańskim rynku (nie występuje w napisach)
1955
Złodziej w hotelu
Mężczyzna w autobusie (nie występuje w napisa
1954
M jak morderstwo
Mężczyzna na zdjęciu w Tony's Table (nie występuje w napisach)
1954
Okno na podwórze
Mężczyzna nastawiający zegar (nie występuje w
1951
Nieznajomi z pociągu
Człowiek niosący kontrabas (nie występuje w n
1948
Sznur
Mężczyzna spacerujący ulicą przed otwarciem banku
1938
Starsza Pani znika
Mężczyzna na stacji kolejowej w Londynie (nie
1935
39 kroków
Pasażer (nie występuje w napisach)
1929
Szantaż
Mężczyzna w metrze
1926
Lokator
Człowiek w scenie aresztowania
 PRODUKCJA (11)
1963
Ptaki
Producent
1960
Psychoza
Producent
1959
Północ - północny zachód
Producent
1958
Zawrót głowy
Producent
1956
Człowiek, który wiedział za dużo
Producent
1955
Złodziej w hotelu
Producent
1954
M jak morderstwo
Producent
1954
Okno na podwórze
Producent
1951
Nieznajomi z pociągu
Producent
1948
Sznur
Producent
1946
Osławiona
Producent
 SCENARIUSZ (6)
1943
Forever and a Day
Scenariusz
1942
Sabotaż
Scenariusz
1932
Numer siedemnaście
Scenariusz
1929
Szantaż
Scenariusz
1927
The Ring
Scenariusz
1926
Lokator
Scenariusz
Opis
Angielski reżyser, scenarzysta i producent, od 1940 pracujący w USA. Wychowany w rodzinie katolickiej, od 1920 związany z kinematografią – początkowo jako autor opracowania graficznego napisów, następnie współscenarzysta, scenograf i asystent reżysera. W1925 zadebiutował jako samodzielny reżyser filmem „Ogród rozkoszy”. Już w okresie kina niemego dał się poznać jako twórca obdarzony niezwykłym zmysłem plastycznym, dążący do budowania atmosfery niesamowitości przy wykorzystaniu środków czysto filmowych (ujęcia z punktu widzenia bohatera, zniekształcanie perspektywy, operowanie głębią ostrości i montażem równoległym). W 1929 nakręcił film „Szantaż”, uznawany za pierwszy angielski film dźwiękowy, zwracający uwagę nie tylko starannym opracowaniem dźwięku, ale przede wszystkim warsztatową dojrzałością reżysera. W latach 30. Hitchcock skupił się na filmie szpiegowskim, stając się czołowym twórcą tego gatunku, zaznaczając swą pozycję filmami „39 kroków” (1935) i „Starsza pani znika” (1938). Zaproszony do Hollywood, kręci tam „Rebekę” (1940) – film, który zdobył dwa Oscary (dla filmu roku i za zdjęcia), zaś samemu Hitchcockowi przynosi pierwszą (z pięciu) nominację za reżyserię. Jeszcze w latach 40. potwierdza swą mistrzowską pozycję, kręcąc filmy w różnych gatunkach: od thrillera („W cieniu podejrzenia” 1943) poprzez filmy szpiegowskie („Osławiona” 1946) i wojenne („Łódź ratunkowa” 1944) po komedie („Pan i pani Smith” 1941) i melodramaty („Poniżej Zwrotnika Koziorożca” 1949). W latach 50. zostaje producentem swoich filmów, otoczonym gronem oddanych aktorów (James Stewart, Cary Grant, Grace Kelly, Tippi Hedren) i doskonalącym formułę gatunków kina sensacyjnego, często wzbogaconego o psychologiczną analizę zachowań bohaterów: „Okno na podwórze” (1954), „Zawrót głowy” (1959), „Północ – północny zachód” (1959), „Psychoza” (1960), „Ptaki” (1963). Jeden z nielicznych twórców, potrafiący zachować własny styl, z łatwością rozpoznawany przez widownię, potrafiący zawładnąć jej emocjami, wykorzystując charakterystyczną dla kina skłonność do voyeuryzmu i mistrzowskie opanowanie warsztatu – od rozwiązań fabularnych (jak nieoczekiwane zwroty akcji w typowych dla gatunku fabułach) po stricte techniczne (praca kamery, montaż). Jego pojawianie się na ekranie w drobnych epizodach swoich filmów, jak również w sekwencjach początkowych serialu „Alfred Hitchcock przedstawia” – telewizyjnych ekranizacji rekomendowanych przez niego thrillerów – nabrało cech zjawiska kultowego. Nigdy nienagrodzony nagrodą Akademii za reżyserię, otrzymał honorowego Oscara (1967) oraz nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego za całokształt twórczości.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll