Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Maciej Dydo, przez ostatnie lata dyrektor KIPA, objął stanowisko Dyrektora Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powołanie wręczył mu 15 stycznia 2023 roku Podsekretarz Stanu w resorcie Andrzej Wyrobiec.
Maciej Dydo ukończył Szkołę Główną Handlową, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. W ostatnich czterech latach był dyrektorem Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. Wcześniej wiele lat pracował w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie pełnił m.in. funkcje Dyrektora Departamentu Mecenatu Państwa oraz Zastępcy Dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów. W latach 2004-2009 był głównym specjalistą w Telewizji Polskiej S.A. Rozwijał polityki rządowe w obszarze wsparcia sektorów kreatywnych, prawa autorskiego, digitalizacji, bibliotek i archiwów. Współtworzył przepisy dotyczące polskich zachęt finansowych dla produkcji filmów i seriali. Członek grupy eksperckiej przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii 12-tej Krajowej Inteligentnej Specjalizacji - Przemysły Kreatywne, współzakładał również inicjatywę Film dla Klimatu. W 2023 roku był członkiem Zarządu Stowarzyszenia Kreatywna Polska.
Maciej Dydo na konferencji w Serocku w 2023 roku, fot. Borys Skrzyński / SFP
- Rewolucja cyfrowa uczyniła prawo autorskie częścią codziennego życia, a jego kształt powoduje napięcia na polu gospodarczym, kulturowym i politycznym. Rolą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest zapewnienie równowagi, która umożliwia stabilny rozwój polskich sektorów kreatywnych - mówi Maciej Dydo. - Mam nadzieję, że w jubileuszowym roku 30-lecia obowiązywania polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wypracujemy rozwiązania na miarę współczesności uwzględniające postęp technologiczny, wzmacniające polskie biznesy kreatywne i zapewniające satysfakcjonujące wynagrodzenia dla twórców. Musimy nadrobić powstałe zaległości i jednocześnie myśleć perspektywicznie o technologiach, które mają potencjał zmiany w obszarze korzystania z praw. Równolegle będziemy pracować nad poprawą mechanizmów wsparcia sektora audiowizualnego. Tutaj podstawowe wyzwania wymagają zwiększenia transparentności systemu wsparcia, dostosowania mechanizmów publicznego dofinansowania produkcji filmowej do cyklu produkcji i potrzeb związanych z płynnością projektów, zwiększenia dostępności kredytów i pożyczek pomostowych dla producentów oraz wprowadzenia rozwiązań pobudzających inwestycje prywatne w rynek audiowizualny.
Maciej Dydo pożegnał się z zarządem, pracownikami i członkami Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. "Ogromnie dziękuję! Za to, że przeszliśmy razem przez niespodziewane kryzysy i burze, ale także pyszne momenty sukcesu, że pozwoliliście mi doświadczyć Waszej wspólnoty, wzajemnego wsparcia, i poczucia, że nie zostawiacie się nawzajem w trudnych momentach, za pasję w budowaniu branżowych strategii i za dreszczyk zmagań z wyzwaniami. KIPA jest stabilna finansowo i programowo, wspaniale się rozwija, jest niezależna w formułowaniu stanowisk, jest traktowana poważnie i perspektywicznie przez filmowców, partnerów branżowych, uczelnie, administrację publiczną i organizacje międzynarodowe" - napisał na swoim profilu na Facebooku.
WRÓB
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 17.01.2024
Znamy program Forum bez barier
Prezentujemy polski zwiastun filmu „Pianoforte” Jakuba Piątka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024