PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, który odbył się „w realu” po rocznej pandemicznej przerwie, zbiera na ogół bardzo pozytywne recenzje. Dotyczą one przede wszystkim poziomu filmów konkursowych. Zmiany, choć nierewolucyjne, były widoczne. A jedną z nich jest nowy, znacznie bardziej uporządkowany i usystematyzowany kształt sekcji Gdynia Industry.
Z tą sekcją zawsze był problem. W Gdyni spotykamy się „wszyscy”, więc każdy ma coś do ważnego do powiedzenia. Tu prezentowane są najważniejsze innowacje, projekty, pomysły. Wszystko się robi „na Gdynię”. W efekcie trudno myśleć o jednej spójnej formule sekcji branżowej. Dyrektor artystyczny FPFF Tomasz Kolankiewicz we współpracy z szefową sekcji Joanną Łapińską rozwiązali problem w ten sposób, że tematy uporządkowali w pięć wyrazistych bloków i każdy dzień poświęcili innemu problemowi. Dzięki temu uniknięto przypadkowości, a na konferencje szli ci, którzy byli rzeczywiście zainteresowani zakresem rozmowy.

Drobną, a istotną innowacją był pomysł szczegółowego raportowania każdego ze spotkań. Autorka obszernych relacji, Ola Salwa, wiernie oddawała zarówno wypowiedzi prelegentów jak i wnioski z dyskusji. Lista linków znajduje się na końcu artykułu, zachęcamy naszych Czytelników do przeczytania tych niezwykle drobiazgowych. Jest to istotne, gdyż tegoroczna Gdynia stała się miejscem zarówno ogłaszania nowych inicjatyw (manifest klimatyczny, portal WFDiF z dziedzictwem polskiej klasyki) jak i podsumowań, takich jak pocovidowy raport „z pola bitwy”. Wszystkie spotkania odbywały się w hotelu Mercure Gdynia i to też jest dobry pomysł – pod ręką, w miejscu, gdzie i tak spotykają się wszyscy branżowi uczestnicy FPFF.

Pierwsza sesja odbyła się już pierwszego dnia festiwalu, 20 września przed południem. Na pierwszy ogień poszła zielona produkcja filmowa. Tematem tym zajmowaliśmy się w naszej redakcji wielokrotnie, nie będziemy więc się powtarzać. Warto jednak zwrócić uwagę na nowe wątki – rozwiązań systemowych, które będą trwale zachęcać producentów i ekipy do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Takim rozwiązaniem jest np. uznanie kosztów związanych z wdrażaniem rozwiązań proekologicznych jako kwalifikowalne przez program MEDIA – Kreatywna Europa czy też wniesienie analogicznych pomysłów do zasad działania RFF-ów (co już się odbywa) czy PISF (co nie jest wykluczone). Warto jednak organizować takie spotkania i konferencje, bo im więcej się o zielonej produkcji mówi, tym częściej otwierają się oczy na koszty środowiskowe związane z produkcją filmową. Przez cały tydzień zbierano podpisy pod wyłożonym w Teatrze Muzycznym „Porozumieniem na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”, inicjatywy m.in. Biura Festiwalowego FPFF, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz Grupy Porozumienie. Manifest podpisał również w imieniu Stowarzyszenia Filmowców Polskich prezes Jacek Bromski.

Tomasz Kolankiewicz otwiera Gdynia Industry, fot. Krzysztof Mystkowski

Drugi dzień Gdynia Industry poświęcony był komiksom i designowi. Rzadko się mówi o powieściach graficznych w naszej branży, a przecież od wielu lat komiksy są naturalnym źródłem scenariuszy filmowych na całym świecie. Wydawcy i autorzy dziesięciu z nich wzięli udział w pitchingach adresowanych do branży filmowej. W relacjach Oli Salwy znajdują się dość szczegółowe informacje na ich temat – zainteresowanych zapraszamy na strony FPFF.

Na półmetku festiwalu, 22 września, powrócono do jednego z najbardziej palących tematów ubiegłego roku – dobrych praktyk w branży filmowej, walce z mobbingiem i nierównościami.  To cieszące się ogromnym zainteresowaniem spotkanie składało się  z dwóch części. W pierwszej omówiona została sytuacja po wiosennych wydarzeniach w szkołach filmowych i teatralnych. Przedstawiciele szkół – m.in. rektor PWSFTViT Milenia Fiedler - szczegółowo zdali relacje z przeprowadzanych działań. To istotne, bo nie wystarczy poruszyć problem i go nagłośnić, ale trzeba wiedzieć, co z tego wynikło i tego mogliśmy się dowiedzieć. Natomiast druga część panelu dotyczyła sytuacji na rynku filmowym ogólnie. Pod egidą PISF  trwają prace nad kodeksem dobrych praktyk. Tymczasem od kilku miesięcy działa już i jest stopniowo wdrażany przez firmy kodeks stworzony przez organizację Kobiety Filmu. Sformułowano takie wyzwania, jak upowszechnienie  zgłaszanie nieprawidłowości na drodze formalnej, przyspieszenie konsultacji środowiskowych i zatrudnianie koordynatorów dbających o standardy etyczne i bezpieczeństwo scen intymnych na planie.

Panel o dobrych praktykach prowadził Błażej Hrapkowicz, fot. Krzysztof Mystkowski

Czwarty dzień był szczególnie istotny dla instytucji o długiej historii i bogatym katalogu. W panelu „Moda na polską klasykę” podsumowane zostały działania w zakresie cyfryzacji i udostępnienia dziedzictwa filmowego. Dyrektor PISF podsumował program Polska Cyfrowa, który umożliwił digitalizację bogatych zasobów WFDiF. Poznaliśmy także dorobek w tym zakresie Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej oraz TVP. Najważniejszym wydarzeniem tego dnia było ogłoszenie startu portalu WFDiF 35mmonline.pl. Portal już działa i już w tej chwili można obejrzeć na nim imponującą kolekcję polskich filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych oraz kroniki. Portal będzie oferował nie tylko archiwa, ale także nowe produkcje i koprodukcje Wytwórni, a także filmy krótkometrażowe.

 
Zbigniew Domagalski i Joanna Skierska (WFDiF), panel o klasyce, fot. Krzysztof Mystkowski

Przedostatni dzień festiwalu, piątek w ramach Gdynia Industry poświęcony był wpływowi pandemii na polski rynek audiowizualny oraz zmianom zachodzącym w funkcjonowaniu branży filmowej. Choć wszystkie tematy sekcji były aktualne, ten można nazwać gorącym. Producenci i przedstawiciele instytucji i organizacji filmowych (m.in. KIPA, PISF) podsumowali – bardzo wysokie – koszty pandemii i formułowali najważniejsze wyzwania, stojące przede wszystkim przed przedsiębiorcami, producentami, dystrybutorami, właścicielami kin, ale także przed instytucjami finansującymi. Była to okazja do przedstawienia jakże potrzebnych podsumowań ale i podzielenia się obawami na przyszłość. Spektrum tematów było szerokie – powtarzał się problem rentowności polskich filmów i słabo działających recoupment planów, wielkiej niewiadomej jeśli chodzi o widownię kinową, zaburzenia sekwencyjności okien dystrybucyjnych. Rozmowa ta uświadamiała, w jak trudnych czasach znalazła się branża filmowa i z jak wielkimi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć. Optymizm, jakim napawały pełne sale kinowe i dobra atmosfera na 46. FPFF w kontekście tej debaty mógł nieco przygasnąć.
 
Panel o skutkach pandemii, ma pierwszym planie - Radosław Śmigulski, fot. Krzysztof Mystkowski

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbywał się w dniach 20-25 września 2021 roku.
Tematami Gdynia Industry kolejno były: „Branża audiowizualna dla klimatu. Jak uczynić sektor bardziej zielonym”, „Zbliżenie na grafikę i design”, „Etyka i dobre praktyki w branży filmowej”, „Moda na polską klasykę” oraz „Zmieniające się modele biznesowe rynku filmowego. Czego nauczyła nas pandemia?”.

Gdynia Industry, dzień piąty, fot. Krzysztof Mystkowski

Relacje z Gdynia Industry:

  Zielona produkcja filmowa na FPFF, relacja: https://festiwalgdynia.pl/aktualnosci/gdynia-industry-dzien-1-relacja/
Komiksy, pitchingi na FPFF, relacja https://festiwalgdynia.pl/aktualnosci/gdynia-industry-dzien-2-relacja/
Dobre praktyki, relacja: https://festiwalgdynia.pl/aktualnosci/gdynia-industry-dzien-3-relacja/
Moda na klasykę, relacja: https://festiwalgdynia.pl/aktualnosci/gdynia-industry-dzien-4-relacja/
Skutki pandemii, zmiany na rynku, relacja: https://festiwalgdynia.pl/aktualnosci/gdynia-industry-dzien-5-relacja/




Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / FPFF
Ostatnia aktualizacja:  3.10.2021
Zobacz również
Jean-Paul Belmondo - przegląd filmowy w kinie Iluzjon
„Wyszyński” z nagrodą „Drzwi do wolności”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll