PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Tradycyjnie, w samo południe ostatniego dnia Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, w hotelu Mercure Gdynia Centrum rozpoczęło się Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jego tematem wiodącym było prawo do tantiem i rekompensaty.
Tak się niestety stało, że opóźnienie w implementacji Dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym doprowadziło do sytuacji wręcz absurdalnej, w której twórca zdaje się być jedynym nieczerpiącym korzyści z rozpowszechniania swoich utworów w internecie. Przypomina się stary dowcip o pewnym weselu, podczas którego jeden z podchmielonych biesiadników pytając o to „kto jeszcze nie miał panny młodej”, usłyszał nieśmiałe „ja” od nieco zawstydzonego pana młodego.

Tegoroczne forum poświęcono dwóm aktom prawnym niezwykle ważnym dla środowiska filmowego – wspomnianej implementacji Dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, a także projektowi Ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego. „Najwyższy czas żeby w świetle prawa autorskiego zrównać internet z innymi polami eksploatacji. Każdy miesiąc zwłoki – a dwuletni czas na wdrożenie Dyrektywy do naszego systemu prawnego minął w czerwcu – wydaje się decyzją nieuzasadnioną i wymierzoną bezpośrednio w polskich filmowców, których pozbawia się w ten sposób możliwości otrzymywania tantiem z eksploatacji ich twórczości w internecie. Przez to niewątpliwe zaniedbanie polscy twórcy co dzień tracą należne im pieniądze. Za wykorzystanie filmów i seriali przez francuski Netflix ZAPA inkasuje dla polskich twórców za pośrednictwem SACD setki tysięcy rocznie, ale Francja nie ociąga się z wprowadzeniem unijnych dyrektyw, a poza tym dba o swoja kulturę i jej twórców jak żaden inny kraj” – mówił jeszcze przed Forum Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. I te wszystkie jego słowa bez wyjątku pozostają nadal aktualne.


fot. Krzysztof Mystkowski/SFP

Szczegółowo o walce o wprowadzenie w życie wszelkich unormowań prawnych dotyczących nowych technologii omawiał Dominik Skoczek, dyrektor Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych (ZAPA). „To właściwie dwie ostatnie ważne kwestie, które pozostały do załatwienia – egzekwowanie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym i kwestia statusu artysty zawodowego” – stwierdził.

Audiowizualną rzeczywistość ogromnie zmieniła szalejąca już ponad półtora roku pandemia koronawirusa. Na wiele miesięcy kina zamknięto, a kiedy je otworzono, to znacznie ograniczono zakres ich działalności. Ta sytuacja, a także wprowadzenie do naszego życia codziennego nowego elementu, czyli lockdownu, spowodowało gwałtowny rozwój innych niż kinowy sposobów oglądania filmów, a co za tym idzie gwałtowny wzrost dystrybucji produkcji audiowizualnych za pośrednictwem serwisów VOD. Z tych powodów wprowadzenie w życie obu aktów prawnych, którym poświęcono tegoroczne Forum, jest jak najszybszą koniecznością. Implementacja Dyrektywy otworzy drogę do pobierania tantiem z Internetu, a Ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego pozwoli wreszcie ucywilizować warunki pracy artystycznej. Te pieniądze nam się po prostu należą!

Przedstawiciele Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na gdyńskie forum nie dotarli, Jarosław Sellin, sekretarz stanu, przysłał list. „Zgodnie z obowiązującą procedurą legislacyjną minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu 30 sierpnia złożył wniosek o wpis projektu ustawy implementującej Dyrektywę o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym do wykazu prac legislacyjnych. Zaproponowany w tym wniosku harmonogram prac legislacyjnych przewiduje konsultacje publiczne projektu i jego przyjęcie przez Radę Ministrów do końca bieżącego roku. Realne wydaje się zatem uchwalenie ustawy przez Sejm i jej wejście w życie do połowy 2022 roku. Mamy nadzieję, że tak się stanie”. „My też mamy taką nadzieję” – skomentował Jacek Bromski. W dalszej części Sellin pisze: „Dnia 5 maja br. Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu ogłosiło konsultacje publiczne projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego…”

Związek Autorów i Producentów Filmowych powstał przed ponad ćwierćwieczem. To dzięki jego walce i staraniom – pod wodzą Ryszarda Kirejczyka, wieloletniego dyrektora, a także Dominika Skoczka, jego zastępcy – wywalczono tak wiele, jeśli chodzi o respektowanie praw autorskich. „To stało się możliwe dzięki niesamowitej solidarności środowiska” – zauważył prezes Bromski tegoroczne Forum. Warto wiec przypomnieć tamto – nieco zakurzone – słowo. I jego właściwy sens. Bo walka jeszcze się nie skończyła…

Ważnym uzupełnieniem wspomnianej dyskusji dotyczącej sfery prawnej, a więc obracającej się w sferze teoretycznych unormowań praktyki była informacja Zbigniewa Domagalskiego, nowego dyrektora warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych o niezwykle intensywnych działaniach praktycznych poszerzających powszechny dostęp do dorobku rodzimych filmowców, czyli o uruchomionej już, a przygotowywanej przez WFDiF – we współpracy z Stowarzyszeniem Filmowców Polskich – platformie streamingowej, która ma ambicje stać się najpełniejszą – dostępną online – kolekcją polskiego kina.

Równie wielkie nadzieje, co do rozwoju platformy 35mm.online, na której ma znaleźć się ogromna ilość rodzimych scyfryzowanych i zdigitalizowanych filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, żywi Radosław Śmigulski, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, dodając: „To efekt programu Polska Cyfrowa, który realizujemy w PISF od czterech lat”. I dodał: Na pewno Instytut wznowi rekonstruowanie cyfrową polskich filmów w ramach programów operacyjnych”.

A co do tegorocznej edycji festiwalu. „Odniosła ona duży sukces – skonstatował Bromski – po pierwsze dlatego, że się w ogóle odbyła, po drugie, że przyjechały do Gdyni tłumy, czego dowodem ogromny gwar panujący w hotelowym foyer w godzinach wieczornych czy wypełnione sale podczas projekcji festiwalowych filmów, a także niezwykle pozytywne opinie o ich poziomie, jak i różnorodności, zarówno co do treści, jak i formy. Nasze kino nadal jest w świetnej formie. Podobne zdanie wydaje się mieć dyrektor Śmigulski, który mówiąc o zmianach w przyszłorocznych programach operacyjnych, tak naprawdę stwierdził, że żadnych specjalnych zmian nie będzie, poza dwoma raczej drobnymi, choć ważnymi: wprowadzenie obligatoryjnych plakatów artystycznych do produkowanych filmów oraz ograniczenie się do jednej sesji w roku, jeśli chodzi o seriale dla dzieci, w priorytecie: produkcja filmów animowanych.

„Wszystko, co tutaj państwo powiedzieli jest szalenie optymistyczne. Nasze kino, wygląda na to, że jest w dobrym stanie, o filmach pokazywanych na festiwalu czytam i słyszę wiele pochwał i zachwytów, to jeden z lepszych festiwali. Perspektywy prawne finansowe wyglądają nieźle. No więc, czym tu się martwić. Jadąc tutaj, po drodze, w jednej z gazet przeczytałem słowa Doroty Masłowskiej, które mnie bardzo utwierdziły w moich odczuciach. Ta przedstawicielka zdecydowanie młodego pokolenia mówi: »To czego się boję, to to, że za mało się boję«. I to jest poważne. Jak się dzieje dobrze, to przygotujmy się na najgorsze…” Ta konstatacja Krzysztofa Zanussiego, zainspirowana słowami pisarki, daje do myślenia, podobnie jak jego filmy oraz jej książki. Są uniwersalne i ponadczasowe. Jak wiele tegorocznych filmów. Choć opowiadają o przypadkach jednostkowych, tak naprawdę mówią o wszystkim, co najważniejsze, bez względu na czasy i otaczającą rzeczywistość.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  1.01.2022
Zobacz również
fot. Krzysztof Mystkowski/SFP
46.FPFF: "Wszystkie nasze strachy" ze Złotymi Lwami
46.FPFF: "Sonata" - autentyczna historia wyjątkowego muzyka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll