PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
27 czerwca 2021 przypada 80. rocznica urodzin Krzysztofa Kieślowskiego. 
Krzysztof Kieślowski należy do najwybitniejszych postaci w dziejach polskiej kinematografii. Jego filmy, np. "Amator", „Przypadek”, „Bez końca” i serial „Dekalog”, na stałe wpisały się w jej dzieje. Mało który reżyser może poszczycić się tak imponującą kolekcją nagród – w tym Złotym Lwem z Wenecji dla „Trzech kolorów. Niebieskiego” i pierwszym Feliksem w historii, czyli nagrodą Europejskiej Akademii Filmowej za „Krótki film o zabijaniu”.

Kieślowski ciągle poszukiwał nowych form wyrazu, tak więc w 1976 roku zadebiutował pełnometrażową fabularną „Blizną”. Zarówno ten, jak i kolejny film Kieślowskiego, "Amator" (1979 r.), należały do tzw. kina moralnego niepokoju, które w latach 70. XX wieku stanowiło o największych sukcesach polskich twórców. Co więcej, "Amator" uznawany jest za jeden z najznamienitszych obrazów tego nurtu. „Przypadek” z 1982 roku, refleksja na temat przypadkowości ludzkiego życia, stanowi pierwszy punkt przełomowy w karierze Kieślowskiego. To jeden z ostatnich filmów, w których reżyser podlegał regułom dokumentalnym, próbując zastosować je do lepszego ukazania świata. W tym samym roku nawiązał przyjaźń i współpracę z prawnikiem Krzysztofem Piesiewiczem, z którym napisał scenariusze do swoich wszystkich późniejszych filmów (poza „Siedem dni w tygodniu” z 1988 roku).

Ich pierwszym filmem było „Bez końca” (1984 r.), już na tak wczesnym etapie współpracy podkreślający rosnące zainteresowanie sprawami metafizycznymi i filozoficznymi refleksjami nad zasadnością życia. W tym samym filmie Kieślowski zaczął współpracować z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem. Kieślowskiego interesowała już mniej rzeczywistość obserwowana w szczegółach, bowiem zauważył, że dokumentalna stylistyka może odwracać uwagę od tego, co dla niego najważniejsze. Przełomowy był serial „Dekalog” oraz dwie kinowe wersje jego odcinków – „Krótki film o miłości” oraz „Krótki film o zabijaniu”. Był to kolejny punkt zwrotny w jego karierze, gdyż swoje ostatnie produkcje, dla wielu największe arcydzieła – trylogię „Trzy kolory” oraz „Podwójne życie Weroniki” - polski reżyser nakręcił już za granicą. Przede wszystkim we Francji, choć zupełnie nie znał tamtejszego języka. W filmach tych całkowicie oddalił się od technik dokumentalnych. Kieślowski zmarł w 1996 roku.

Z okazji 80. rocznicy urodzin reżysera w łódzkim Narodowym Centrum Kultury Filmowej można oglądać multimedialną wystawę "Bez końca. Dialogi Krzysztofa Kieślowskiego". Wkrótce w naszym portalu opublikujemy relację z otwarcia ekspozycji.

MR
SFP
Ostatnia aktualizacja:  30.06.2021
Zobacz również
fot. Hommage a Kieślowski
Krzysztof Wawrzyniak – podtrzymując rodzinną tradycję
Czerwcowe premiery filmów Studia Munka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll