PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Lodołamacz to sekcja industry festiwalu Transatlantyk. W tym roku odbył się po raz czwarty, a po raz pierwszy – podobnie jak cała impreza – w Katowicach, które od 2020 roku będzie miastem festiwalu Jana A. P. Kaczmarka.
Postindustrialny, a jednocześnie kreatywny charakter współczesnych Katowic sprzyja zaangażowanym debatom branżowym. Warsztaty transatlantykowe przeznaczone są przede wszystkim dla młodych producentów, kierowników produkcji, absolwentów szkół i kierunków filmowych. Nasza redakcja od początku relacjonuje i opisuje Lodołamacz, doceniając zarówno wysoki poziom merytoryczny przedsięwzięcia jak i jego dopasowanie do potrzeb środowiska filmowego. Podczas pierwszej edycji w Łodzi rozmawialiśmy o dystrybucji filmowej, rok później – o finansowaniu, w 2019 o developmencie, a tym razem – o postprodukcji.

Ola Salwa, Joanna Łapińska, fot. Transatlantyk

Dlaczego akurat postprodukcja?

Młodzi uczestnicy Transatlantyku podkreślają, że mało mówi się o postprodukcji na rozmaitych forach branżowych. Czują, że mają braki w tym obszarze i odczuwają potrzebę zdobycia wiedzy praktycznej na ten temat. Postulują, aby szkoły filmowe pogłębiały kształcenie w tej dziedzinie. - Tegoroczny temat zaproponowali uczestnicy poprzedniej edycji Lodołamacza, a dalsze rozmowy z osobami z branży filmowej pokazały, jak duża jest potrzeba pogłębienia wiedzy na temat postprodukcji. Program warsztatów został ułożony w taki sposób, aby dostarczyć uczestnikom pogłębionej wiedzy o tym, jak dobrze zaplanować postprodukcję oraz jak współpracować z fachowcami, którzy ją koordynują - mówi Joanna Łapińska, Dyrektor Programowa Festiwalu Transatlantyk.

Pierwsza część warsztatów przebiegała pod znakiem doświadczeń producentów. Koordynatorka wydarzenia krytyczka filmowa, szefowa krajowego działu miesięcznika „Kino” Ola Salwa zaproponowała spotkanie z dwiema świetnymi producentkami: Agnieszką Kurzydło (Mental Disorder 4), która ma bogate doświadczenie w prowadzeniu postprodukcji i w kraju, i za granicą, oraz Anetę Hickinbotham (Aurum Film), która w swoim wieloletnim dorobku ma szerokie spektrum gatunków i rodzajów filmowych. Perspektywa producencka połączona została z prezentacjami wiodących studiów postprodukcyjnych: DI Factory i Aeroplan Studio. Czyli temat ten został niejako odwrócony, uczestnicy Lodołamacza spojrzeli na postprodukcję oczami  firm świadczących usługi w tym obszarze, bardzo często stających się pełnoprawnymi partnerami projektu.

Ola Salwa, fot. Michał Jędrzejowski / Transatlantyk

- Bardzo ważne jest, żeby osoby dopiero wkraczające w profesjonalną produkcję filmową i telewizyjną unikały błędów wynikających z nieprzygotowania i nie wiedzy. Kierownik produkcji czy też debiutujący producent musi wiedzieć, jak mają być przygotowane materiały, jakie one powinny być, żeby sobie oszczędzić kłopotów i strat.  Chodzi nawet o to, żeby osłuchać się z tym postprodukcyjnym żargonem – mówi Ola Salwa. – Ważnym elementem była dla nas prezentacja Silesia Film Commission, która pokazała możliwości, jakie oferują komisje filmowe, tworzące sieć ważnych instytucji, cennych partnerów dla producenta filmowego.

  Podczas obrad rozmawiano o kwestiach tak podstawowych, jak dobre zaplanowanie budżetu, harmonogramu, ale także o bardzo szczegółowych kwestiach jak np. współpraca z pionem scenograficznym. Powracał wątek supervisera (kierownika) postprodukcji i charakteru jego funkcji.

Wisienką na torcie były dwa masterclassy zorganizowane  w formule online: pierwszy z Kenem Loachem, który nie raz już z sukcesem współpracował z polskimi twórcami i producentami. Drugi zaś to spotkanie z amerykańskim reżyserem i producentem Williamem Friedkinem zaplanowane na 9 października na 19.00. Można je będzie śledzić na FB Transatlantyku.

Z uczestnikami warsztatów Lodołamacz spotkała się także prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Alicja Grawon-Jaksik. - Bardzo cieszę się, że dzięki współpracy z KIPA mogliśmy połączyć się z kilkoma uczestnikami programu Akcelerator, gdyż bardzo kibicujemy temu programowi i mamy nadzieję, że jego kolejni goście będą się do nas zgłaszali – mówi Ola Salwa.

Do organizatorów Lodołamacza spłynęły już pierwsze propozycje przyszłorocznych  tematów. Poznamy je kilka tygodni przed piątą edycją programu.  Zapraszamy do śledzenia naszego portalu na którym w najbliższych dniach pojawią się szczegółowe relacje z warsztatów. Sekcja Lodołamacz odbywała się podczas MFF Transatlantyk w dniach 5-7 października 2020 roku  w Katowicach.
 
Uczestnicy warsztatów, fot. Transatlantyk

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / Transatlantyk
Ostatnia aktualizacja:  8.10.2020
Zobacz również
Otwarte wykłady w ramach rozpoczynającej się III sesji DOC LAB POLAND
"Tarapaty 2". Jak zrobić poznański film z czterema RFF-ami i nie zwariować
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll