PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  9.06.2019
Pod koniec maja poznaliśmy kolejną laureatkę Nagrody im. Krzysztofa Mętraka – Klaudię Rachubińską. Wróćmy na moment do zakończonego 25 maja 2019 roku Forum Krytyki Filmowej – tam bowiem organizatorzy Konkursu szczegółowo zaznajomili nas z historią i założeniami Konkursu. Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski organizują go ćwierć wieku.
Pomysłodawcą Konkursu był Piotr Łazarkiewicz. Krzysztof Mętrak zmarł w 1993 roku. Jego śmierć była wstrząsem dla środowiska filmowego.  Podczas uroczystości przyznania pośmiertnego medalu Krzysztofowi Mętrakowi do Anny Osmólskiej-Mętrak podszedł Piotr Łazarkiewicz, wówczas również redaktor branżowego dodatku do miesięcznika „Kino” – „Reżyser”.  I to on właśnie zaproponował powołanie narody dla młodych krytyków filmowych, upamiętniających  wybitnego publicystę.

 
Janusz Zaorski, Anna Osmólska-Mętrak, fot. Justyna Sulejewska

Był to czas  kryzysu polskiego kin – kilka lat musiało minąć, zanim znaleźć miało ono drogę do widza i uznanie na świecie.  Dekadę wcześniej stan wojenny przerwał znakomitą serię filmów i przyczynił się do załamania rodzimej kinematografii. Łazarkiewicz miał poczucie, że zapaść ta dotyczy nie tylko twórców i ich dzieł, ale także krytyki filmowej. Tęgie pióra znikały w niebycie, świetni publicyści odchodzili z zawodu. Kino polskie zaczęło powolną walkę o odzyskanie pozycji, brakowało mu jednak komentatorów i obserwatorów. - Krzysztof starał się te środowiska łączyć, a nie dzielić – wspomina Anna Osmólska-Mętrak. – Piotr był niezwykle wrażliwy na słowo. Jeszcze zanim poszedł na studia filmowe,  jako absolwent polonistyki potrafił docenić dobrą krytykę filmową.

Zgodziła się więc bez wahania. Pierwszą Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka wręczyli w Łagowie w 1995 roku Mateuszowi Wernerowi. 
 
- Poznałem Krzysztofa Mętraka na festiwalu w Łagowie -  mówi  Janusz Zaorski. - Wcześniej wziąłem sobie do serca jego recenzję mojego debiutu „Uciec jak najbliżej”. Krzysztof napisał: „Janusz Zaorski powinien uciec od swojego debiutu jak najdalej”. Kiedy zacząłem z nim o tym rozmawiać, był bardzo zdziwiony, oczekiwał widocznie innej reakcji. Kiedy powoływaliśmy Nagrodę, byliśmy w trudnym momencie. Dystrybucja kulała, właściciele budynków, w których były kina,  zgłaszali się po swoją własność, kina zamykano, sprzedawano – mówił Janusz Zaorski. – W tej sytuacji pomysł Piotra uznaliśmy za znamienny. Czuliśmy, że potrzebna jest poważna rozmowa o kinie artystycznym.

Dzisiaj, po ćwierćwieczu Konkursu, można śmiało powiedzieć, że jest to najbardziej prestiżowa nagroda za publicystykę filmową.  Anna Osmólska-Mętrak przyznaje, że najbardziej lubi moment, kiedy dzwoni do laureatów z wiadomością o decyzji konkursowego jury. Jest radość, ale często są też łzy.

- Znalezienie się w takim gronie, w „mętrakowej” rodzinie, wśród laureatów i wyróżnionych, to ogromna satysfakcja i powód do dumy – zgodnie podkreślają nagrodzeni.  – Nagroda daje impuls do rozwoju, stymuluje karierę. Patrzyliśmy na wygranych jak na osoby już na bardzo wysokim poziomie rozwoju zawodowego. Dołączyć do tego grona, to był zaszczyt. Zdarzały się „złote strzały”, pojawiały się nazwiska wcześniej nieznane  – mówi Adam Kruk.  – Nagle zaczyna się odczuwać zainteresowanie, telefon dzwoni – zauważa Grzegorz Fortuna jr (który ostatnio wraz z innym laureatem, Marcinem Adamczakiem, założył firmę dystrybucyjną Velvet Spoon). - Konkurs wprowadza nowe nazwiska i poczucie wspólnoty – podkreśla Michał Oleszczyk. – Pamiętam czas, kiedy redakcje pism filmowych były miejscami  niedosiężnymi. Fakt, że moje recenzje zostały docenione, przełożyło się na to, że nadal piszę.

Grzegorz Fortuna, Adam Kruk, Sebastian Smoliński, Klara Cykorz, fot. Justyna Sulejewska

Różnie układały się losy Konkursu, czasem brakowało pieniędzy i wówczas organizatorzy sięgali nawet do własnych kieszeni. Szukali sponsorów. Od momentu powstania Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, to właśnie PISF jest fundatorem nagród  finansowych i najważniejszym partnerem Konkursu. Bardzo istotna z prestiżowego punktu widzenia jest współpraca z MFF Nowe Horyzonty – laureat lub laureatka osobiście wybiera film, który chce zaprezentować publiczności. We Wrocławiu odbywa się także corocznie ceremonia wręczenia laurów. Najbliższa – już za kilka tygodni, podczas 19. Edycji imprezy, która zaczyna się 25 lipca.

Forum Krytyki Filmowej zorganizowali pracownicy naukowi Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych z Uniwersytetu Adama Mickiewicza: prof. Andrzej Szpulak (jeden z pierwszych "Metrakowców"), dr Patrycja Rojek, dr Maciej Pietrzak i Adrianna Woroch. Dziękujemy za zaproszenie i liczymy na kontynuację!

 
Rodzinne zdjęcie laureatów i organizatorów Konkursu, fot. Justyna Sulejewska

  Dotychczasowi laureaci Grand Prix: Mateusz Werner, Bartosz Żurawiecki, Andrzej Szpulak, Barbara Kosecka, Tomasz Tiuryn, Michał Chaciński, Paweł Felis, Michał Oleszczyk, Darek Arest, Jakub Socha, Michał Walkiewicz, Krzysztof Świrek, Agnieszka Jakimiak, Marcin Adamczak, Adam Kruk, Radosław Osiński, Błażej Hrapkowicz, Anka Herbut, Grzegorz Fortuna, Sebastian Smoliński, Klara Cykorz.



Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  9.06.2019
Zobacz również
Zobacz, kto wygrał w Tarnowie!
Kameralne Lato: bezpłatne warsztaty filmowe!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll