PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Oto finał jednej z najważniejszych inwestycji Agory w ostatnich latach. 14 lutego 2019 roku ruszył pierwszy Helios w Warszawie, usytuowany w galerii handlowej Blue City. Kino znacząco różni się od znanych nam formatów multipleksowych.
O planach uruchomienia kina pisaliśmy już na początku 2016 roku, po tym, jak Agora wysłała w tej sprawie komunikat prasowy. Kino ruszyło na dobre w najgorętszy kinowy dzień w roku, w Walentynki, a trzy dni wcześniej przedstawiciele sieci oraz galerii spotkali się na konferencji prasowej, prowadzonej przez naszego redakcyjnego kolegę Tomasza Raczka.

Inwestycja zajęła więcej czasu, niż planowano na początku. Według pierwotnych planów, kino miało być usytuowane nad parkingiem centrum. Ostatecznie jednak spółka oraz kierownictwo galerii zdecydowały się na trudne rozwiązanie – zaprojektowania kina w charakterystycznej kopule Blue City  Nowa koncepcja okazała się trafna. Kino, umiejscowione na najwyższym poziomie galerii (4+ ), zaskakuje zarówno koncepcją architektoniczną, jak i samym konceptem organizacyjnym.


Helios w Blue City, fot. Agora

Przede wszystkim jest to kino stosunkowo niewielkie, jak na standard stołecznych multipleksów. Ma osiem sal, ale największa z nich ma około 200 miejsc. Łącznie kino dysponuje 850 miejscami. Prezes Heliosa Tomaz Jagiełło nazwał najnowszego Heliosa kinem butikowym. To bardzo interesujące określenie, pasujące do formatu. Wrażenie kameralności osiągnięte zostało poprzez specyficzny amfiladowy układ kina. Design kina określany jest przez inwestorów i projektantów jako „Times Square” – w centralnym miejscu kina, przy kasach, zaprojektowano plac z kinami premierowymi i oryginalnymi tabliczkami z nazwami ulic. Amerykański design skrzyżowany został z kinową tradycją PRL-u-. W łódzkiej Sukcesji sale noszą nazwy zamkniętych miejskich kin, podobny manewr zastosowano i tutaj.  Nazwano je np. Femina, Palladium, Relax, Skarpa, Moskwa. Helios zastrzegł prawnie nazwy nieistniejących już obiektów.

Helios w Blue City, fot. Agora

Wśród ośmiu sal trzy to tzw. Helios Dream z rozkładanymi, szerokimi fotelami – miejsce w tej sali kosztować będzie siedem złotych więcej.  Niewykluczone, że sale te będą cieszyły się największym powodzeniem. Dopłata nie jest wielka, a komfort niewątpliwy – można oglądać filmy w pozycji półleżącej. Ot, taka przyjemność plus. 

Jako pierwsze w Polsce, kino Helios w Blue City  oferuje projekcje w technologii laserowej Christie RealLaser™. Ponadto multipleks jest wyposażony w wysokiej klasy sprzęt nagłaśniający, dźwięk cyfrowy Dolby Atmos, rozdzielczość obrazu Christie 4K oraz technologię DepthQ 3D.


Sala Dream, fot. Agora

- Wprowadzenie kina do Blue City było dla nas bardzo ważne. W ten sposób kończymy modernizację, dzięki której oferujemy trzy piętra w całości wypełnione rozrywką i gastronomią, które mogą w pełni działać również w każdą niedzielę – mówi Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.  W wywiadzie dla portalu Wirtualnemedia.pl Tomasz Jagiełło mówił, że zakaz handlu w niedzielę wpływa raczej pozytywnie na rozwój kin. „Udział niedziel w naszym tygodniu wzrósł z 19 do 21 procent. Możemy zatem powiedzieć, że zakaz handlu działa na kina pozytywnie. Mniej widać to w Warszawie, a wyraźniej w mniejszych miastach. Zakaz handlu eliminuje kinom konkurencję - grupy rodzin i młodzieży nie spędzają wolnego czasu w sklepach, a coraz częściej właśnie w kinach, co ma pozytywny wpływ na nasz biznes”.

 
Konferencja prasowa w sali Dream, fot. Agora
 
  Format programowy nowego kina nie będzie się na wstępie znacząco różnił od kin sieci. Kierownictwo kina zaznacza jednak, że dopiero musi poznać swoją publiczność i ewentualnie w jakimś stopniu dopasować do niej repertuar.

O strategii Heliosa pisaliśmy kilkakrotnie w naszym serwisie (patrz: ramka). To 47. obiekt sieci Helios w Polsce. Spółka należy do Agory. Razem dysponuje 269 ekranami i ponad 52 tys. miejsc. Kina Helios są obecne zarówno w miastach średniej wielkości, jak i – zwłaszcza w ostatnich latach - w największych aglomeracjach Polski, m.in. w Łodzi, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. W 2019 r. sieć planuje otwarcie kin w Legionowie i Pabianicach




Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / Agora
Ostatnia aktualizacja:  20.02.2019
Zobacz również
Nabór filmów na 22. Przegląd Filmów o Sztuce w Zakopanem
Anna Krasowska – od Gzowa do Missisipi
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll