PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  20.02.2013
To jeden z najciekawszych graczy na polskim rynku filmowym. Kilka lat temu zauważany przede wszystkim w mniejszych miastach, Helios należy dziś do najbardziej aktywnych inwestorów w branży filmowej.

Helios S.A. to sieć, która prowadzi 31 kin w 28 miastach. W kilku następnych miejscowościach powstaną wkrótce kolejne obiekty. W grudniu 2012 roku firma świętowała swoje 20-lecie. Jednakże jej geneza tkwi jeszcze w Polsce socjalistycznej, a jej historia pełna jest niezwykłych zwrotów akcji.


Kino Helios w Olsztynie. Fot. materiały prasowe

  Doświadczonym filmowcom nazwa "Helios" kojarzy się z dawnym Okręgowym Przedsiębiorstwem Rozpowszechniania Filmów. Do końca lat 80. OPRF-y, jak je nazywano, działały jako właściciele kin i redystrybutorzy. Polska była podzielona na 17 okręgów, w każdym działało inne przedsiębiorstwo, dysponujące kinami w mniejszych i większych miastach, a także kopiami filmów, użyczonymi przez warszawską Centralę Dystrybucji Filmów. Niektóre z tamtych kin funkcjonują do dziś, większość jednak upadła, przekazana na początku lat 90. we władanie samorządom.

Na przełomie lat 80. i 90. zostało już tylko siedem z dawnych ośrodków. Jednym z nich był "Helios-Film", który dysponował 50 salami w Łodzi i w regionie łódzkim. W 1990 roku Centralę zlikwidowano, a OPRF-y otrzymały status Instytucji Filmowych (IFDF). Był to szczególny okres na rynku kinowym, czas wielkich przemian ekonomicznych, ale także zmiany preferencji widzów, spowodowanych wieloma różnymi czynnikami. Tylko trzy z tych firm przetrwały lata 90., stając się ostatecznie samorządowymi instytucjami kultury - są to Silesia, Odra-Film i Max-Film.

Helios, jaki znamy dzisiaj, powstał w 1993 roku w Łodzi na bazie połączenia dwóch łódzkich kin Capitol i Bałtyk, niegdyś zarządzanych przez IFDF. Z dawnego ośrodka pozostała w zasadzie tylko nazwa, która była dobrą marką na zbudowanie nowego przedsiębiorstwa w nowych czasach.

Na rynek multipleksów Helios wszedł dość późno, bo w 2002 roku, otwierając kina we Wrocławiu i Rzeszowie, a następnie w Szczecinie i Katowicach. Na rynku działały już multipleksy Kinepolis, Kinoplex, Silver Screen, Multikino i Cinema City. - Kusiło nas, żeby zająć się terenami jeszcze nie zagospodarowanymi - mówi w rozmowie z Portalem prezes firmy Tomasz Jagiełło. - W ten sposób stworzyła się strategia Heliosa. Po latach doceniliśmy fakt,  że weszliśmy w Polskę nieaglomeracyjną.


Kino Helios w Radomiu. Fot. materiały prasowe

Olsztyn, Radom, Sosnowiec, Gniezno, Białystok, Konin, Dąbrowa Górnicza, Piła, Płock, Legnica, Piotrków Trybunalski … Obok nich, od czasu do czasu, obiekty w dużych miastach - we Wrocławiu, Gdańsku. Kiedy w 2005 roku spółka otwierała kino w Radomiu, był to jedyny taki obiekt w mieście. Szedł świetnie. Teraz gwiazdą sieci jest multipleks w Olsztynie. Strategia, którą można nazwać partyzancką, polegała na zajmowaniu rynku, który ma określony stopień nasycenia. - Trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś może otworzyć drugie kino w Tczewie, przynajmniej w dającym się realnie przewidzieć okresie - mówi Jagiełło. Nie odżegnuje się od inwestowania w wielkich ośrodkach, w planach są obiekty w Warszawie, Łodzi, Poznaniu.

W 2007 roku Helios przejął pięć kin należących do sieci Kinoplex, wśród nich znane warszawskie kino Femina – głośne ostatnio z powodu sporu z właścicielami budynku, gdzie się mieści, którzy postanowili wynająć pomieszczenie sieci handlowej. Szczególnie ważnym okresem w historii sieci był 2010 rok. 31 sierpnia ponad 84 procent udziałów Heliosa kupiła Agora S.A. Sama Agora określiła ten ruch jako „uzupełnienie portfela mediów". Celem transakcji było dążenie do maksymalnego zróżnicowania rodzajów działalności, zwiększenie skali działalności firmy, zwłaszcza w dziedzinie rozrywki i wzrost wpływów od klientów indywidualnych. A także umocnienie pozycji Agory na rynkach lokalnych.



Fot. Agora S.A.

Polityka dywersyfikacji źródeł dochodów jest konsekwentna, czego dowodem jest powołanie przez Heliosa spółki Next Film, która zajmuje się dystrybucją filmów, w tym zwłaszcza - polskich. Podobną sytuację znamy z przypadku Multikina, powiązanego korporacyjnie z ITI Cinema, oraz Cinema City, współpracującego ściśle z Forum Film. Na początku lutego nowy dystrybutor zadebiutował "Drogówką" Wojciecha Smarzowskiego, którą w dwa tygodnie obejrzało ponad pół miliona widzów. Na premierę czekają filmy: "AmbaSSada" (podobnie jak "Drogówka" koprodukowana przez Agorę) oraz nagrodzony Grand Prix na Młodzi i Film w Koszalinie - "Być jak Kazimierz Deyna" Anny Wieczur - Bluszcz.

W skład sieci Helios wchodzi łącznie 31 scyfryzowanych kin, w których znajduje się 166 sal kinowych na łącznie prawie 36 tysięcy foteli. W roku 2012 Helios otworzył nowe kina w Grudziądzu, Tczewie, Kędzierzynie-Koźlu, Szczecinie, Rzeszowie, Bełchatowie, Bydgoszczy W tym roku spółka planuje uruchomienie kolejnych 4 obiektów, w: Gdyni, Kaliszu, Nowym Sączu i Siedlcach. Zapowiada także inwestycje w Białymstoku, Łodzi, Jeleniej Górze, Warszawie, Poznaniu, Lublinie i Katowicach.

Strategia partyzancka zmienia się w zintegrowany nalot.



Anna Wróblewska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  11.06.2017
Zobacz również
Znamy już program tegorocznej Afrykamery
W marcu premiera animacji "Warszawa 1935"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll