PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka”, zamieszczonego w kwietniowtm numerze „Magazynu Filmowego” (nr 4/2017), jest Bartosz Chajdecki. Oto fragment artykuły poświęconego jego twórczości, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 10 kwietnia
Jest jednym z najbardziej zapracowanych polskich kompozytorów filmowych. W ostatnich latach pisze muzykę do czterech, pięciu filmów czy seriali rocznie. Współpracuje z teatrem i telewizją. Ponadto jest jednym z kompozytorów najbardziej wszechstronnych, w którego partyturach muzyka symfoniczna, szczególnie przez niego ceniona, sąsiaduje z jazzową czy z ostrymi riffami gitarowymi, jakby żywcem wyjętymi z opowieści Quentina Tarantino.

    Ma dopiero 36 lat, a na swym koncie partytury do ponad 30 filmów i seriali. Współpracuje z Yale School of Drama i School of Visual Arts w Nowym Jorku, a także z Teatrem Samuela Becketta w Londynie. W rodzinnym Krakowie pełni funkcję konsultanta Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

    Muzyką interesował się od dziecka. Już w wieku dwunastu lat pisał swe pierwsze kompozycje pod wyraźnym wpływem muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej (w klasie kontrabasu), gdzie obronił pracę magisterską poświęconą… autonomiczności muzyki filmowej.

    Jako kompozytor debiutował znacznie wcześniej, w wieku szesnastu lat, jednak nie w filmie, a na scenicznych deskach, pisząc partytury do spektakli krakowskiego Teatru Akne. Jego muzyka do przedstawienia „A Little Requiem for Kantor” została uhonorowana nagrodą Fringe First na edynburskim festiwalu teatralnym.

    W filmie zadebiutował w roku 2000 muzyką do krótkiej fabuły Anny TaborskiejGrzech”. Tej autorce jest szczególnie wierny, komponując dla niej do kolejnych realizacji zarówno fabularnych („Ela”, 2001), jak i dokumentalnych („Moje powstanie”, 2003; „Ułamek istnienia”, 2009). Powszechne uznanie, udokumentowane Transatlantyk Oceans Award dla młodego kompozytora za najciekawszą muzykę filmową roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmu i Muzyki „Transatlantyk” w Poznaniu w 2011 roku, przyniosła mu praca nad ścieżką muzyczną do popularnego serialu „Czas honoru” (2008-2013). Dostał za nią także nominację do nagrody IFMCA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej) za najlepszą muzykę do serialu telewizyjnego. Rok później krakowskiego artystę uhonorowano nagrodą „Bo wARTo!” RMF Classic dla młodego kompozytora. I kolejne propozycje posypały się jak z rogu obfitości…

Jerzy Armata
Magazyn Filmowy 04/2017
Ostatnia aktualizacja:  9.04.2017
Zobacz również
fot. Kino Świat
„Adaptacja” najlepszym filmem 15. Festiwalu „Łodzią po Wiśle”
Script Fiesta 2017: Czym jest i jak napisać scenariusz serialu premium?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll