Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W łódzkim Muzeum Kinematografii została otwarta ekspozycja „Eros i film. Namiętność i iluzja kina”.
Miłość była od samego początku głównym paliwem kina. Gdy tylko nowa sztuka wyrosła z okresu kilkuminutowych, prostych „atrakcji”, natychmiast sięgnęła po wielkie historie miłosne. Ekran zaludniły wspaniale heroiny, takie jak Lillian Gish, Pola Negri, Rita Hayworth. Obok nich stanęli wielcy amanci - Ramon Novarro, Rudolph Valentino i dziesiątki innych, uwielbianych przez widzów na całym świecie gwiazd.
Miłość była od samego początku głównym paliwem kina. Gdy tylko nowa sztuka wyrosła z okresu kilkuminutowych, prostych „atrakcji”, natychmiast sięgnęła po wielkie historie miłosne. Ekran zaludniły wspaniale heroiny, takie jak Lillian Gish, Pola Negri, Rita Hayworth. Obok nich stanęli wielcy amanci - Ramon Novarro, Rudolph Valentino i dziesiątki innych, uwielbianych przez widzów na całym świecie gwiazd.
Fragment ekspozycji. Fot. Anna Michalska
Na przestrzeni XX wieku w ukazywaniu cielesnej strony miłości zaszły ogromne zmiany. Nasz prapradziadek - podglądacz w ciemnej kinowej sali zjadał wzrokiem lubieżnie obnażoną kobiecą kostkę. Jego potomek w 1930 roku nie mógł oderwać wzroku od nóg Marleny Dietrich w „Błękitnym aniele”. Tak samo przejęci kinomani oglądali podwiewaną spódnicę Marylin Monroe w „Słomianym wdowcu”, zaś kilkadziesiąt lat później wielkie emocje budziła zmysłowa Kim Basinger w filmie „9 i pół tygodnia”.
Otwarcie wystawy: Barbara Kurowska (zastępca dyrektora Muzeum Kinematografii) oraz kuratorzy: Piotr Kulesza i Marcin Jaroszewicz. Fot. Anna Michalska
Ekspozycja ukazuje jak przez dziesięciolecia zmieniało się spojrzenie najwybitniejszych twórców światowego kina na tematykę miłości oraz w jaki sposób aktorzy wyrażali to uczucie na ekranie. Pokazuje także przesuwanie granicy tego, co można było pokazać w filmie. Na wystawę składa się ponad 100 eksponatów i wydruków wysokiej jakości, uzupełnionych fragmentami filmowymi. Najbardziej pożądane aktorki i wielkich amantów kina można oglądać na fotosach z obrazów filmowych skandalistów – Federico Felliniego, Romana Polańskiego, Andrzeja Żuławskiego, Waleriana Borowczyka, Miloša Formana.
Fragment ekspozycji. Fot. Anna Michalska
Inspiracją do stworzenia wystawy były dwie publikacje Marii Kornatowskiej, „Eros i film” oraz „Filmy o miłości”. Podkreśla to Marcin Jaroszewicz, jeden z kuratorów ekspozycji: -Wystawa jest także w swoim zamyśle próbą popularyzacji prac badawczych nieodżałowanej Profesor Marii Kornatowskiej i formą upamiętnienia jej osoby.
Wystawa została dofinansowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kuratorami są Piotr Kulesza i Marcin Jaroszewicz. Ekspozycję będzie można oglądać w przestrzeniach Muzeum Kinematografii w Łodzi do 6 października 2013 roku.
PortalFilmowy.pl jest patronem medialnym wystawy.
Wystawa została dofinansowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kuratorami są Piotr Kulesza i Marcin Jaroszewicz. Ekspozycję będzie można oglądać w przestrzeniach Muzeum Kinematografii w Łodzi do 6 października 2013 roku.
PortalFilmowy.pl jest patronem medialnym wystawy.
Anna Michalska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 8.08.2013
Karen Black nie żyje
Gwiazdy rocka w zwiastunie "CBGB"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024