PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Możliwość pokazania ruin Warszawy była warunkiem nakręcenia "Pianisty". Roman Polański widział je na własne oczy. Dobrze wiedział też, czym jest getto. O doświadczeniach, które wpłynęły na kształt filmu, za który otrzymał Złotą Palmę i Oscara, artysta opowiedział w rozmowie z Allanem Starskim i Tomaszem Raczkiem. Spotkanie poprzedziło projekcję filmu w odrestaurowanej wersji.
Od lewej: Allan Starski i Roman Polański fot. Michał Żebrowski East News / SFP

- Po wojnie, kiedy miałem mniej więcej 13-14 lat, pojechałem z grupą teatralną do Warszawy - wspominał Roman Polański. - Znajdował się tam jeden z niewielu budynków, który nie został zupełnie zburzony. Był to hotel Bristol, w którym dzisiaj mieszkam. Pamiętam, że z tego hotelu wokół można było zobaczyć jedynie ruiny. Krakowskie Przedmieście było wtedy wąwozem ruin. Ten obraz utkwił mi w pamięci. Gdy dostałem propozycję nakręcenia "Pianisty", postawiłem warunek, że taka scena musi pojawić się w filmie - dodał reżyser.

ZOBACZ RELACJĘ WIDEO ZE SPOTKANIA

Obraz zrujnowanej Warszawy był ogromnym wyzwaniem dla scenografa. - Konieczność zbudowania ruin spędzała mi sen z powiek - przyznał Allan Starski. Aby je zbudować, trzeba było... coś zniszczyć. Ironią losu było to, że odpowiednie miejsce udało znaleźć się w opuszczonych koszarach w Niemczech. Tam udało się stworzyć scenografię zrujnowanej Warszawy.

Od lewej: Allan Starski, Roman Polański, Tomasz Raczek fot. Michał Żebrowski East News / SFP

Bohaterem "Pianisty" jest Władysław Szpilman, wybitny kompozytor i pianista uciekający z warszawskiego getta. Cudem przeżywa jego likwidację, a po upadku Powstania Warszawskiego przez wiele tygodni ukrywa się w ruinach opustoszałej i całkowicie zniszczonej stolicy. Niespodziewanie to przyjaźń z niemieckim oficerem pozwoli mu przetrwać najcięższy okres. "Pianista" otrzymał siedem nominacji do Oscara i trzy statuetki (aktor pierwszoplanowy – Adrien Brody, reżyser – Roman Polański, scenariusz adaptowany), Złotą Palmę w Cannes, dwie nominacje do Złotych Globów, 13 nominacji i osiem Orłów - Polskich Nagród Filmowych.

Roman Polański fot. Michał Żebrowski East News / SFP


ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WYDARZENIA
fot. Michał Żebrowski East News / SFP


12 listopada 2023 (niedziela)
19:00 – Tomasz Raczek rozmawia z Romanem Polańskim, Paweł Edelman
19:30 – pokaz filmu „Autor Widmo” (2010 r., 128 min.)

13 listopada 2023 (poniedziałek)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Romanem Polańskim
19:30 – pokaz filmu „Matnia” (1966 r., 112 min.)

14 listopada 2023 (wtorek)
19:00 – Tomasz Raczek rozmawia z Romanem Polańskim
19:30 – pokaz filmu „Tess” (1979 r., 186 min.)

15 listopada 2023 (środa)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Romanem Polańskim, Jacek Bromski
19:30 – pokaz filmu „Chinatown” (1974 r., 130 min.)

16 listopada 2023 (czwartek)
19:00 – Tomasz Raczek rozmawia z Romanem Polańskim, Tadeusz Lubelski
19:30 – pokaz filmu „Dziecko Rosemary” (1968 r., 137 min.)
LK
SFP
Ostatnia aktualizacja:  13.11.2023
Zobacz również
Nowa komedia obyczajowa z Dawidem Ogrodnikiem w roli głównej
Polański w Warszawie. "The Palace" to nie jest film poprawny politycznie (foto+video)
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll