PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Wspomnienia z czasów studenckich spędzonych w Szkole Filmowej w Łodzi oraz pasja do kręcenia filmów były głównymi tematami rozmowy prowadzonej przez Grażynę Torbicką przed pokazem filmu „Matnia”. W wydarzeniu, będącym częścią zorganizowanego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich Przeglądu Filmów Romana Polańskiego w kinie Kultura udział wziął reżyser Janusz Majewski.

ZOBACZ NAGRANIE SPOTKANIA

 


„To był legendarny wieczór, bo ciebie nazywają legendą kina światowego, a mnie polskiego" – powiedział reżyser Janusz Majewski. Roman Polański przyznał, że robienie filmów to jego pasja, a zapytany o ten najlepszy wymienił „Pianistę”. Polański opowiadał o scenariuszu i procesie kręcenia „Matni”, która miała być jego drugim filmem. Scenariusz był już utworzony, jednakże nikt nie chciał ryzykować pieniędzy. Reżyser został zmuszony od odłożenia na jakiś czas scenariusza „Matni”, by nakręcić „Wstręt”. Dopiero po sukcesie „Wstrętu” producenci zgodzili się na sfinansowanie „Matni”. Niewiele osób wie, że Polański z początku planował ekranizację "Czekając na Godota" Becketta, późniejszego noblisty. Należący do prekursorów teatru absurdu dramatopisarz uważał jednak, że to nie jest materiał na film, i nie zgodził się. Wówczas Polański razem z Gerardem Brachem stworzyli scenariusz "Matni”, który miał być z założenia czarną komedią.



fot. Mateusz Grochocki/East News/SFP


Premiera „Matni” miała miejsce w 1966 roku. To groteskowe kino wydaje się komedią, a faktycznie porusza poważniejsze tematy - typowo ludzkiego zatracenia autentycznej szczerości pod naporem konwenansów i form.

 

„Matnię” Roman Polański zrealizował w Wielkiej Brytanii po „Nożu w wodzie” - powstałym jeszcze w Polsce - i „Wstręcie” - nakręconym we Francji. "Matnia" to czarno-biały film z pięknymi zdjęciami Gilberta Taylora, z którym Polański pracował przy swoim wcześniejszym „Wstręcie”.

 

Roman Polański sięga po swoje ulubione motywy – samotność, wyobcowanie, frustracje seksualne czy szaleństwo – by bawić się formą, ale przede wszystkim znakomicie prowadzić aktorów, zwłaszcza Donalda Pleaence’a i Francoise Dorléac (siostrę Catherine Deneuve, która wystąpiła w jego poprzednim filmie, „Wstręcie”). "Matnia" została uhonorowana Złotym Niedźwiedziem festiwalu w Berlinie.

 

Program przeglądu w kolejnych dniach:

14 listopada 2023 (wtorek)
19:00 – Tomasz Raczek rozmawia z Romanem Polańskim
19:30 – pokaz filmu „Tess” (1979 r., 186 min.)

15 listopada 2023 (środa)
19:00 – Grażyna Torbicka rozmawia z Romanem Polańskim, Jackiem Bromskim
19:30 – pokaz filmu „Chinatown” (1974 r., 130 min.)

16 listopada 2023 (czwartek)
19:00 – Tomasz Raczek rozmawia z Romanem Polańskim, Tadeuszem Lubelskim
19:30 – pokaz filmu „Dziecko Rosemary” (1968 r., 137 min.)

 

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

 

MR
SFP
Ostatnia aktualizacja:  14.11.2023
Zobacz również
Filmy Studia Munka SFP nagrodzone na Festiwalu OFFeliada w Gnieźnie
"Roman nie ulega naciskom". 90. urodziny Romana Polańskiego. Rozmowa wokół filmu "Autor widmo"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll