Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Albert Maysles, fot. Plus Camerimage
Albert Maysles, którego Jean-Luc Godard nazwał "najlepszym amerykańskim operatorem" a którego New York Times określił mianem "mistrza dokumentalistów", będzie laureatem Nagrody PLUS CAMERIMAGE 2011 za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym. Specjalna retrospektywa przedstawiająca niektóre z jego przełomowych filmów dokumentalnych zostanie zaprezentowana w ramach Sekcji Filmów Dokumentalnych "Obraz Świata Świat w Obrazach" pod patronatem Discovery Networks CEEMEA.
Ponadto Maysles poprowadzi seminarium, w którym zaprezentuje wybrane fragmenty swojego niezrównanego, 55-letniego dorobku filmowego. Artysta odpowie na pytania dotyczące swojej pracy, podzieli się doświadczeniem oraz filozofią twórczości filmowej.
Albert Maysles jest nominowanym do Oscara twórcą filmów dokumentalnych, a także operatorem uznawanym za pioniera “kina bezpośredniego" (direct cinema). Razem ze swoim bratem Davidem, Maysles był jednym z pierwszych dokumentalistów, którzy robili filmy pokazujące dramaturgię życia w sposób naturalny, bez scenariuszy, zbudowanych planów, wywiadów czy narracji. Najbardziej znane filmy braci Maysles to "Domokrążca" (1969), "Gimme Shelter" (1970) olśniewający portret Micka Jaggera i grupy Rolling Stones oraz "Szare ogrody" (1976). Wśród pozostałych tytułów Mayslesa znajdują się "What's Happening? The Beatles in the USA" (1964), sześć filmów o monumentalnych projektach artystycznych Christo i Jeanne-Claude: "Christo's Valley Curtain" (1974), nominowany do Oscara, "Running Fence" (1978), "Islands" (1986), "Christo in Paris" (1990), "Umbrellas" (1995) oraz "The Gates - A Project for New York City" (2007). Ostatnio Albert i jego współpracownik Bradley Kaplan wspólnie wyreżyserowali dla stacji ESPN wielokrotnie nagradzany film "Muhammad i Larry" (2009). Albert i Bradley współpracowali przy wielu uznanych filmach, m.in. "Close-Up: Portraits" (2008), "Get Yer Ya-Ya's Out!" (2009), "More Than A Paycheck: Hardest Working Americans" (2010) i "Me, Marlon Brando, Marlon Brando and I" (2011).
David Maysles, Mick Jagger, Albert Maysles i Charlie Watts "Gimme Shelter", fot. David Dalton
Za swoje wybitne osiągnięcia Albert Maysles otrzymał wiele nagród i stypendiów: Guggenheim Fellowship, dwie Nagrody Peabody, trzy Nagrody Emmy, sześć nagród za całokształt twórczości, Nagrodę Columbia DuPont, a także nagrodę za najlepsze zdjęcia na Festiwalu Sundance (2002) za film "Lalee's Kin: The Legacy of Cotton", który był również nominowany do Oscara. W 1999, Eastman Kodak uznał Alberta Mayslesa jako jednego ze 100 najlepszych autorów zdjęć filmowych na świecie.
Retrospektywa Alberta Mayslesa organizowana jest przy wsparciu Ambasady Amerykańskiej w Warszawie
EJ
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 7.12.2011
Polskie kino w Rochester
American Film Festival - inne oblicze kina z USA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024