PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Festiwal rozkręcił się na dobre. Wieczorem 29 maja ogromna, 700-osobowa sala kina Kijów pękała w szwach. A to za sprawą premiery głośnego już filmu Marii Zmarz-Koczanowicz "Wiera Gran". Nie była to jednak jedyna niespodzianka tego dnia.

Kto z Państwa pamięta niezwykłe kadry z nagradzanego na całym świecie filmu Kuby Czekaja „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać”? Ich autorem jest operator Adam Palenta, absolwent licznych szkół i kierunków filmowych, w   Katowicach, Opawie, Warszawie, człowiek nieustannie poszukujący i doskonalący się.  Palenta tym razem zadebiutował jako reżyser   9-minutowego dokumentu "Życie stylem dowolnym", zrealizowanym w Studiu Munka w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.  Film startował i w konkursie polskim, i międzynarodowym.


"Życie stylem dowolnym", fot. Studio Munka

Młody operator wziął pod lupę mistrzostwa świata osób niepełnosprawnych. Tak, wiem, wiem, kojarzy się z polityczną poprawnością, misją. Nic bardziej błędnego.  Żadnej łzawej opowieści o wierze we własne siły, o pokonywaniu granic. Cudowne, malarskie obrazy Palenty rejestrują płynny ruch wysportowanych ciał – to, że są to ciała okaleczone czy zdeformowane widzimy dopiero po jakimś czasie.  Widzimy zmagania uczestników z własną ułomnością, ale, prawdę mówiąc, ich łzy, zmęczenie, koncentracja, wysiłek nie różnią się od tych, które znamy z codziennych relacji sportowych w telewizji.  – Jak oni reagowali na kamerę? – pytał Krzysztof Gierat reżysera. – W ogóle dla nich nie istnieliśmy, mówił Palenta.  I to skupienie na wysiłku widać w każdym kadrze tego niezwykłego filmu Palenty – być może w przyszłości jednego z najwybitniejszych polskich operatorów filmowych.


"Życie stylem dowolnym", fot. Studio Munka

"Wiera Gran" – nie zawaham się powiedzieć, że to jeden z najbardziej oczekiwanych filmów Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Startuje i w konkursie polskim i w konkursie pełnometrażowych dokumentów. Reżyser, Maria Zmarz-Koczanowicz, należy do najbardziej rozpoznawalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce.  Telewizja Polska i Krakowski Festiwal Filmowy zdecydowali się na niezwykły zabieg, połączenia w jeden wieczór premiery kinowej z pierwszą emisją telewizyjną. Zapowiadając film, Krzysztof Gierat podkreślił wyjątkowy udział TVP 2 i jej dyrektora Jerzego Kapuścińskiego w tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym. Współpraca dokumentalistów i animatorów z telewizyjną Dwójką będzie, jak sądzę, poruszana także na zbliżającym się Forum SFP 2 czerwca.


Agata Tuszyńska podpisuje książce o Wierze Gram, kadr z filmu Zmarz-Koczanowicz, fot. KFF

W filmie Zmarz-Koczanowicz są dwie bohaterki. Agata Tuszyńska, która zbiera materiały do książki o znanej śpiewaczce kabaretowej z warszawskiego getta, posądzonej o kolaborację z gestapo. I oczywiście ona, przepiękna Wiera Gran, o przymglonym  spojrzeniu wielkiej diwy i niezwykłym, mocnym alcie.

Można się zastanawiać, czy dobrym pomysłem jest nałożenie tego drugiego filtra, jakim jest rejestracja procesu powstawania książki. Nieistotne, książka ukazała się, a film stanowi rewers tej historii. Tutaj ważna jest bohaterka, kompletnie nieznana dzisiejszemu pokoleniu. Chyba najciekawsze z filmu Zmarz-Koczanowicz są niezwykłe materiały archiwalne, a także wypowiedzi samej artystki, która całe życie musiała zmagać się ze złą sławą. I tak naprawdę nie da się w sposób jednoznaczny przesądzić dzisiaj, na ile te oskarżenia były prawdziwe. Czy zawinił przypadek, a może nieostrożność lub słabość piosenkarki? Ale to także film o sile plotki, która, niezależnie od epoki, działa zawsze tak samo. Jak się chce dotrzeć do jej źródła, prawie zawsze okazuje się to niemożliwe? 


Wiera Gran - zdjęcie archiwalne, fot. KFF

Pamiętacie wielki hit Kayah z lat 90.? Jeden z najlepszych tekstów piosenek tej epoki.

język ludzki czasem przypomina
psa, co zerwał się z łańcucha ciemną nocą
prawda z ust do ust jest całkiem inna,
bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą.



Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Anna Wróblewska
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
Kraków: Polityczna panorama filmu polskiego
Kraków: smutny jest ten świat
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll