PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  24.10.2011
„Zaszyfrowane w obrazie” Iwony Gródź jest z pewnością lekturą wymagająca, „dla wytrwałych” ze względu nie tylko na obszerność zgromadzonego materiału, ale także niejako „wymóg” fascynacji twórczością Hasa. 

„Rzeczywistość w filmie Wojciecha Hasa jawi się jak księga tajemnic i przeznaczeń, w której sekretnym szyfrem zapisane zostały nasze losy i cała mądrość w tym, by umieć ją pojąć i zgłębić. Rzeczą widza jest uczestniczyć w odczytywaniu tej księgi, podążać tropem imaginacji artysty.” jak pisała Maria Kornatowska. Rzeczą czytelnika jest „wędrówka” pełna atencji przez opracowanie autorstwa Iwony Gródź, by „ów sekretny szyfr Hasa” złamać i podjąć próbę zrozumienia tego, co jest „poza obrazem”, filmowej rzeczywistości z rozmywającymi się granicami czasu i przestrzeni. Świata zanurzonego w sennej poetyce, pełnego malarskich i poetyckich cytatów, wyrastającego z wielkiej literatury, która niemal zawsze była punktem wyjścia dla obrazu.

Wojciech Jerzy Has, zapytany w jednym z wywiadów przez Marię Malatyńską o to, który ze swoich filmów zabrałby ze sobą na bezludną wyspę – zdradził, że miałby z tym kłopot, gdyż żadnego ze swych filmów nie oglądał nigdy w całości, wahał się w odpowiedzi nie mogąc wybrać pomiędzy „Rękopisem znalezionym w Saragossie”, gdyż film ten jego zdaniem wywołał największe poruszenie w środowisku filmowym, niejako rozpoczynając nową erę „obrazowania niewyobrażalnego” w kinematografii polskiej (czyli przeniesienia „niefilmowej” literatury na duży ekran), a „Szyframi”, które sprawiły mu najwięcej trudności i po prostu go zmęczyły, ale jednocześnie stały mu się najbliższe. Autorka opowiada o wszystkich – czternastu filmach reżysera.


słowo/obraz/terytoria

EJ
Ostatnia aktualizacja:  10.04.2012
Zobacz również
Jak Hollywood traktował Polskę - recenzja książki
Para stulecia gra w Scrabble
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll