PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
3 października 2020 minie 20 lat od śmierci Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy "Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "Sanatorium pod Klepsydrą" – arcydzieł światowego kina. Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października 2020 odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.
Pokazy filmowe obejmą okres od debiutanckiej Pętli (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka, Sanatorium pod Klepsydrą) po otwierającą ostatni okres twórczości Nieciekawą historię (1982).

Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.

Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem Pętla według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora Hasa. Następne tytuły to – Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960) oraz Jak być kochaną (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.  

Wojciech Jerzy Has, fot. Tadeusz Kubiak Fototeka FINA

W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: Rękopisu znalezionego w Saragossie (1964) i Sanatorium pod Klepsydrą (1973), ekranizacji utworów uchodzących za nieprzekładalne: szkatułkowej powieści Jana Potockiego i poetyckiej prozy Brunona Schulza, oraz Lalki (1968), autorskiej, dalekiej od szkolnych interpretacji adaptacji arcydzieła Bolesława Prusa. Retrospektywę zamknie Nieciekawa historia (1982) na podstawie noweli Antoniego Czechowa, powstała po niemal dziesięcioletnim milczeniu reżysera, z kolejną wielką kreacją Gustawa Holoubka.

Cześć filmów poprzedzi prelekcja filmografki FINA, Katarzyny Wajdy. Dokładny kalendarz projekcji znajduje się tutaj.

Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), fot. Zbigniew Hartwig Fototeka FINA
MM
FINA
Ostatnia aktualizacja:  29.09.2020
Zobacz również
Tegoroczna edycja EnergaCAMERIMAGE w formule hybrydowej
Trwa program Mój Pierwszy Film
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll