Sale kinowe wypełnione po brzegi i bilety wykupione niemal z tygodniowym wyprzedzeniem - tak najnowszy film Jerzego Hoffmana "1920 Bitwa Warszawska" został przyjęty w Stanach Zjednoczonych. Amerykańska premiera miała miejsce w piątek i sobotę w Chicago.
"1920 Bitwa Warszawska", fot. Forum Film
Pierwsza polska produkcja 3D do 20 października będzie wyświetlana w luksusowym multipleksie Muvico Rosemont 18. Dziennie zaplanowano kilka seansów.
Przed projekcją filmu wyemitowano specjalne nagranie, w którym twórca i reżyser tej superprodukcji Jerzy Hoffman tłumaczył, że stan zdrowia nie pozwala mu przebyć lotu transatlantyckiego. - Zawsze spotkania z widownią poza granicami Polski, a zwłaszcza z widownią za oceanem, traktowałem niezwykle poważnie, bo wiedziałem, czym jest dla was - mieszkających i żyjących daleko od swoich domów - spotkanie z polskim filmem i polskimi aktorami - stwierdził Hoffman w nagraniu dla polonijnej publiczności w USA.
Mariusz Gazada - współproducent filmu i prezes Zarządu Zodiak Jerzy Hoffman Film Production - był zadowolony z przyjęcia filmu przez chicagowską publiczność. - Przyjęcie pozytywne, widzowie wychodząc komentowali film dobrze, a przede wszystkim sala była pełna. (...) Chicago to polskie miasto w Stanach Zjednoczonych, więc wydaje mi się, że jest to oczekiwane zachowanie - powiedział Gazda. - Dla osób starszych temat jest ważny, dla widzów młodych to 3D może być powodem zainteresowania - dodał Gazda.
Dystrybucją filmu w USA zajmuje się Towarzystwo Sztuki (The Society for Arts) Krzysztofa Kamyszewa, dyrektora Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce. Wiadomo, że superprodukcja Hoffmana po pokazach w Chicago pojawi się na ekranach kin m.in. w Nowym Jorku i Los Angeles.
- Odbiór jest bardzo inny niż w Polsce, ale nie tylko tego filmu. W ogóle odbiór naszych filmów za granicą jest inny. W tym przypadku film "1920 Bitwa Warszawska" jest odbierany życzliwiej niż w Polsce przede wszystkim przez krytykę. Zarówno po premierze w Londynie, jak i tutaj, krytycy wypowiadają się bardzo życzliwie i przychylnie na temat konstrukcji filmu, jego kształtu audiowizualnego. W Polsce krytyka była znacznie ostrzejsza - ocenił scenarzysta Jarosław Sokół, reprezentujący twórców filmu na pokazach w Chicago.
Scenarzysta był zadowolony, że w Chicago zainteresowanie najnowszą produkcją Hoffmana przełożyło się na wypełnione sale. - To cudowna sytuacja. W Polsce można o tym tylko pomarzyć, bo u nas w ogóle mniej ludzi niż w Stanach Zjednoczonych chodzi do kin, a na pewno nie ma takiej sytuacji, żeby bilety były wyprzedane na tydzień z góry - powiedział Sokół.