Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
15 października 2023 roku zakończył się 39. Warszawski Festiwal Filmowy. Oto laureaci!
Jury KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO: Dorota Kędzierzawska (Polska), Nadejda Koseva (Bułgaria), Yurii Andrukhovych (Ukraina), Alejandro Torres Kennedy (Meksyk) przyznało następujące nagrody:
Warszawskie Grand Prix: CIEŃ CATIRE / THE SHADOW OF CATIRE / LA SOMBRA DEL CATIRE, reż. Jorge Hernandez Aldana (Wenezuela/Meksyk). Warszawskie Grand Prix obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 zł ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy. Uzasadnienie Jury: Wzruszająca i delikatna, uniwersalna i osobista kinematograficzna podróż w głąb ludzkiej duszy.
Nagroda dla Najlepszego Reżysera: OSTATNI MĘŻCZYŹNI / THE LAST MEN / LES DERNIERS HOMMES, reż. David Oelhoffen (Francja).Uzasadnienie Jury: Za odwagę zagłębienia się w ekstremalny, a zarazem piękny sposób w szeroko eksplorowany gatunek i skuteczne znalezienie sposobu na ukazanie ważnych, wrażliwych i istotnych aspektów kondycji ludzkiej.
Specjalna Nagroda Jury: JUŻ CIĘ NIE KOCHAM / I DON'T LOVE YOU ANYMORE / UŽ TĚ NEMÁM RÁD, reż. Zdeněk Jiráský (Czechy/Rumunia/Słowacja). Uzasadnienie Jury: Za emocjonalny i poetycki obraz wewnętrznego świata dwojga nastolatków we współczesnej rzeczywistości Europy Wschodniej.
Warszawskie Grand Prix: CIEŃ CATIRE / THE SHADOW OF CATIRE / LA SOMBRA DEL CATIRE, reż. Jorge Hernandez Aldana (Wenezuela/Meksyk). Warszawskie Grand Prix obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 zł ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy. Uzasadnienie Jury: Wzruszająca i delikatna, uniwersalna i osobista kinematograficzna podróż w głąb ludzkiej duszy.
Nagroda dla Najlepszego Reżysera: OSTATNI MĘŻCZYŹNI / THE LAST MEN / LES DERNIERS HOMMES, reż. David Oelhoffen (Francja).Uzasadnienie Jury: Za odwagę zagłębienia się w ekstremalny, a zarazem piękny sposób w szeroko eksplorowany gatunek i skuteczne znalezienie sposobu na ukazanie ważnych, wrażliwych i istotnych aspektów kondycji ludzkiej.
Specjalna Nagroda Jury: JUŻ CIĘ NIE KOCHAM / I DON'T LOVE YOU ANYMORE / UŽ TĚ NEMÁM RÁD, reż. Zdeněk Jiráský (Czechy/Rumunia/Słowacja). Uzasadnienie Jury: Za emocjonalny i poetycki obraz wewnętrznego świata dwojga nastolatków we współczesnej rzeczywistości Europy Wschodniej.
Jury KONKURSU CREME DE LA CREME: Irena Strzałkowska, Natalia Koryncka-Gruz, Grzegorz Pacek przyznało: Nagroda Crème de la Crème OSADNICY / THE SETTLERS / LOS COLONOS, reż. Felipe Gálvez (Chile / Argentyna / Wielka Brytania / Tajwan / Francja / Dania / Szwecja / Niemcy); Za przejmujący obraz okrucieństwa człowieka wobec innego, które objawia się różnymi formami przemocy i prowadzi do rasizmu, nacjonalizmu i ludobójstwa.
Wyróżnienie / Special Mention: IO, reż. Jerzy Skolimowski (Polska/Włochy); Uzasadnienie Jury: Za pełną empatii opowieść o losie osiołka w świecie ludzi, która uczy nas szacunku dla innych istot, naszych współlokatorów na ziemi.
Jerzy Skolimowski, fot. Julia Dacka Warszawski Festiwal Filmowy
Jury KONKURSU 1-2: Feliks Falk (Polska), Linda Olte (Łotwa), Ran Li (Chiny) przyznało następujące nagrody: Zwycięzca KONKURSU 1-2 BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry); Wyróżnienie: DIAGNOZA DYSYDENT / DIAGNOSIS: DISSENT / БОЖЕВІЛЬНІ, reż. Denys Tarasov (Ukraina).
Jury KONKURSU WOLNY DUCH: Samppa Batal (Finlandia), Olga Chajdas (Polska), Maciej Kawalski (Polska) przyznało następujące nagrody: Nagroda Wolny Duch ZAGADKA OGNIA / RIDDLE OF FIRE, reż. Weston Razooli (USA) Uzasadnienie Jury: Za wyśmienity kunszt filmowca, który okiełznał ujmujący świat przygody, przyjaźni i diabelskiego uroku, przypominając, co potrafi film. I za wyniesienie młodych talentów na poziom dojrzałych partnerów w zbrodni.
Jury KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALNYCH: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina), Marko Škop (Słowacja) przyznało następujące nagrody: Najlepszy Film Dokumentalny
ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina); Uzasadnienie Jury: Dla odważnych filmowców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy i czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.
Jury KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH: Masha Kondakova (Ukraina), Piotr Jasiński (Polska), Oliver Adam Kusio (Polska/Niemcy) przyznało następujące nagrody: Short Grand Prix CORAL / WOLNA, reż. Sonia Oleniak (USA / Polska); Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy ZDJĘCIE KLASOWE / PICTURE DAY, reż. Kelly Pike (USA)
Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy KACZKA / CANARD, reż. Elie Chapuis (Szwajcaria);
Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy PO GODZINACH / EMPTY HOURS / LES HEURES CREUSES, reż. Judith Longuet-Marx (Belgia); Wyróżnienie Dokumentalny Film Krótkometrażowy ECHO, reż. Emi Buchwald, Polska; Wyróżnienie Aktorski Film Krótkometrażowy MIASTO JEŻY / HEDGEHOG'S DILEMMA, reż. Mateusz Rybiński (Polska).
Zdobywcy czterech powyższych nagród mogą się ubiegać o Oscara, ponieważ Konkurs Krótkometrażowy na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jest uznawany przez Amerykańską Akademię Filmową i został umieszczony na listach na stronie www.oscars.org.
Jury FIPRESCI: Dinu-Ioan Nicula (Rumunia), Hamed Soleimanzadeh (Iran/Niemcy), Mike Naafs (Holandia) przyznało: Nagroda FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej: BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry) Uzasadnienie jury: Za mądrą transfigurację prawdziwej sprawy dotyczącej edukacji w kierunku wolności jednostki oraz za umiejętne wykorzystanie podtematów, wymowną mise-en-scène, przykuwające uwagę zdjęcia i imponujące aktorstwo.
ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina); Uzasadnienie Jury: Dla odważnych filmowców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy i czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.
Jury KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH: Masha Kondakova (Ukraina), Piotr Jasiński (Polska), Oliver Adam Kusio (Polska/Niemcy) przyznało następujące nagrody: Short Grand Prix CORAL / WOLNA, reż. Sonia Oleniak (USA / Polska); Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy ZDJĘCIE KLASOWE / PICTURE DAY, reż. Kelly Pike (USA)
Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy KACZKA / CANARD, reż. Elie Chapuis (Szwajcaria);
Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy PO GODZINACH / EMPTY HOURS / LES HEURES CREUSES, reż. Judith Longuet-Marx (Belgia); Wyróżnienie Dokumentalny Film Krótkometrażowy ECHO, reż. Emi Buchwald, Polska; Wyróżnienie Aktorski Film Krótkometrażowy MIASTO JEŻY / HEDGEHOG'S DILEMMA, reż. Mateusz Rybiński (Polska).
Zdobywcy czterech powyższych nagród mogą się ubiegać o Oscara, ponieważ Konkurs Krótkometrażowy na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jest uznawany przez Amerykańską Akademię Filmową i został umieszczony na listach na stronie www.oscars.org.
Jury FIPRESCI: Dinu-Ioan Nicula (Rumunia), Hamed Soleimanzadeh (Iran/Niemcy), Mike Naafs (Holandia) przyznało: Nagroda FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej: BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry) Uzasadnienie jury: Za mądrą transfigurację prawdziwej sprawy dotyczącej edukacji w kierunku wolności jednostki oraz za umiejętne wykorzystanie podtematów, wymowną mise-en-scène, przykuwające uwagę zdjęcia i imponujące aktorstwo.
Ekipa filmu "Echo" Emi Buchwald, fot. Aleksandra Kononchenko Warszawski Festiwal Filmowy
Młode Jury FIPRESCI — członkami Jury byli uczestnicy FIPRESCI Warsaw Critics Project 2023: Dalesia Cozorici (Rumunia), Ani Kiladze (Gruzja), Giorgi Javakhishvili (Gruzja), Jan Tracz (Polska /Wielka Brytania), Marija Lukarevska (Macedonia Północna), Sergiu Inizian (Rumunia); Nagroda Młodego Jury FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej: BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry); Uzasadnienie Jury: Za minimalistyczną i żywą oprawę wizualną, subtelną, ale mocną grę aktorską, realistyczne przedstawienie konserwatywnego absurdu i emocjonalne podkreślenie znaczenia mówienia głośno.
Jury EKUMENICZNE: Anna Karapetyan (Armenia); Thomas Kroll (Niemcy); Christine Ris (Szwajcaria); Nagroda Jury Ekumenicznego ANI SŁOWA / NOT A WORD / KEIN WORT, reż. Hanna Slak (Niemcy/Francja/Słowenia). Uzasadnienie Jury: "Film opowiada o matczynej miłości, trudnościach pokoleniowych, komunikacji, pracy w żałobie i wspólnym odnajdywaniu się w trudnym otoczeniu".
NETPAC Jury: Zhana Kalinova (Bułgaria); Łukasz Muszyński (Polska); Janusz Wróblewski (Polska) Nagroda NETPAC dla najlepszego filmu z regionu Azji i Pacyfiku: ANI CHOYING DROLMA: MISJA NIEMOŻLIWA / ANI CHOYING DROLMA: MISSION IMPOSSIBLE, reż. F. Jennifer Lin i Shan Bai, Hong Kong SAR.
WRÓB
Warszawski Festiwal Filmowy
Ostatnia aktualizacja: 25.10.2023
14. Festiwal Kamera Akcja: dyskusje o przyszłości kina
Nie żyje Stanisław Radwan
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025