PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  25.04.2022
25 kwietnia urodziny obchodzi Ewa Wiśniewska – wielka dama polskiego filmu, teatru, radia i telewizji, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Wiśniewska na filmowy plan, a także sceniczne deski trafiła dość nietypowo, bo zwyciężając – gdy była jeszcze licealistką – w konkursie tygodnika „Film”: „Piękne dziewczęta na ekrany!”, co nie przeszkodziło jej w ukończeniu Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1963). Na scenie zadebiutowała zaraz po studiach rolą Anny w „Warszawiance” Stanisława Wyspiańskiego, wyreżyserowanej przez Jerzego Rakowieckiego w Praskim Teatrze Ludowym w Warszawie. Ma na swym koncie 266 (!) ról teatralnych, 72 na scenie, 72 w telewizji i 122 w radiu. Przyniosły jej one wiele prestiżowych trofeów, m.in. Złotą Maskę (1970), Srebrną Maskę (1971), Feliksa Warszawskiego (2004), Wielkiego Splendora (2016), Nagrodę im. Ireny Solskiej (2018), Wielką Nagrodę Festiwalu „Dwa Teatry” (2021).

W filmie pojawiła się – mając zaledwie czternaście lat – w „Kanale” (1956) Andrzeja Wajdy. Potem można ją było dostrzec jeszcze w „Zezowatym szczęściu” (1960) Andrzeja Munka czy „Zbrodniarzu i pannie” (1963) Janusza Nasfetera. Pierwszą główną rolę zagrała tuż po studiach – wcielając się w rozdartą między dwoma mężczyznami Annę – w „Życiu raz jeszcze” (1964) Janusza Morgensterna, rozgrywającej się w pierwszych powojennych latach, pełnej dramatycznych zwrotów opowieści o trójce bliskich sobie ludzi – żarliwym komuniście, polskim lotniku z RAF-u i młodzieżowej działaczce.

Ogromną popularność przyniósł jej serial obyczajowy Henryka Kluby „Doktor Ewa” (1970), Wiśniewska stała się u nas nie mniej popularna niż tytułowy bohater amerykańskiego bestsellera serialowego – Richard Chamberlain, wcielający się w doktora Kildare’a. Do tej pory zagrała w blisko sześćdziesięciu filmach i ponad dwudziestu serialach telewizyjnych. Jej Róża, w którą wcieliła się w ekranizacji „Cudzoziemki” (1986) Marii Kuncewiczowej, wyreżyserowanej przez Ryszarda Bera, przyniosła jej nagrodę za najlepszą główną rolę kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1986), Kurcewiczowa, którą zagrała w adaptacji Sienkiewiczowskiego „Ogniem i mieczem” (1999) Jerzego Hoffmana – Orła za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą (2000), za rolę rozkapryszonej nieco, ale potrafiącej rozpoznać prawdziwe uczucie Barbary, w świetnej komedii romantycznej „Piąta pora roku” (2012) Jerzego Domaradzkiego, uhonorowano ją nagrodą aktorską Golden Rooster and Hundred Flowers w Kairze (2013), a za babcię w „Zupie nic” (2021) Kingi Dębskiej dostała orlą nominacją (2022).

„Bycie aktorem jest permanentnym dążeniem. Gdybym powiedziała, że jestem spełniona aktorsko, to co bym robiła? Chcę wciąż udoskonalać siebie. Jestem uzależniona od zawodu” – powiedziała w jednym z wywiadów. Piękne, mądre słowa.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  23.04.2022
Zobacz również
fot. Sylwia Olszewska / SFP
Polski film w konkursie Cinefondation w Cannes
PWSFTVIT: Produkcja i Reżyseria Doskonałymi Kierunkami
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll