PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
O tym, czego w filmie „Austeria” nie widać i co warto poszukać rozmawiali Tomasz Raczek i Konstanty Gebert. Pokaz zrekonstruowanej kopii odbył się w ramach przeglądu twórczości Jerzego Kawalerowicza w setną rocznicę jego urodzin. Do 19 stycznia w kinie Kultura można oglądać za darmo dzieła jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Jerzy Kawalerowicz wyreżyserował „Austerię” w 1982 roku na podstawie powieści Juliana Stryjkowskiego z 1966 roku. Twórcami scenariusza oprócz reżysera byli Tadeusz Konwicki i Julian Stryjkowski. Świat galicyjskich Żydów ukazany jest w filmie w niezwykłym momencie końca epoki, zaraz po wybuchu I wojny światowej. "Austeria" została nagrodzona Złotymi Lwami w 1984 roku na 9. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku.

Tomasz Raczek i Konstanty Gebert, fot. Borys Skrzyński

ZOBACZ RELACJĘ ZE SPOTKANIA

Rozmowa Tomasza Raczka i Konstantego Geberta, dziennikarza i publicysty koncentrowała się na analizie ukazanego w filmie świata polskich Żydów, ich kultury, tradycji i religii. Gebert kilkakrotnie zwracał uwagę na zachwyt i wdzięczność ukazania pozytywnego wizerunku Żydów. Według niego brakuje jednak w dziele Kawalerowicza prawdy o zachowaniu chasydów, które niejednokrotnie jest pokazane groteskowo. Przypadkowo zebrani w karczmie Żydzi prezentują różne postawy wobec tradycji: są w różnym stopniu zasymilowani, mają różny status majątkowy. Znakomita kreacja Franciszka Pieczki wykracza poza schematy, aktor zagrał karczmarza Taga, który przyjmuje pod swój dach uciekinierów z terenów ogarniętych I wojną światową. Warto zwrócić również uwagę na świetną Liliannę Głąbczyńską-Komorowską (obecną na pokazie w kinie Kultura) w roli Jewdochy, którą według Geberta trudno zapomnieć.

fot. Borys Skrzyński/SFP

Dyskutujący zgodzili się, że film o dramacie żydowskiej tożsamości  staje się wzorcem do ukazania mechanizmów działania świata. Ponadto opowieść o Atlantydzie zrealizowana jest z mistrzowskimi zdjęciami Zygmunta Samosiuka. Na koniec spotkania Raczek zapytał się Geberta o to, co zmieniło się w odbiorze filmu od jego premiery. Publicysta w odpowiedzi podał  przykład tureckiego melodramatu kryminalnego „Klub” (premiera w serwisie Netflix w 2021 roku) opowiadającego o żydowskiej społeczności Stambułu. Jego znajomi zachwycają się sposobem przedstawienia Żydów w serialu. Podobnie jest do dziś z odbiorem „Austerii”. Dla Geberta to bezdyskusyjne arcydzieło, ale publicysta ma kilka krytycznych, nieumniejszającyh wartości filmu spostrzeżeń, o których z zaangażowaniem, przed pokazem filmu, rozmawiał z Tomaszem Raczkiem.


W kolejnych dniach przeglądu odbędą się następujące rozmowy i pokazy:

wtorek, 18 stycznia
19:00 Rozmowa: Tomasz Raczek i ks. Andrzej Luter
19:30 Projekcja filmu „Quo vadis”

środa, 19 stycznia
19:00 Rozmowa: Tomasz Raczek, Jacek Bromski, Janusz Majewski
19:30 Projekcja filmu „Pociąg”
MR
SFP
Ostatnia aktualizacja:  20.01.2022
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
„Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4” z półmilionową widownią!
Nowy polski film platformy Netflix
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll