Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
WYDARZENIA
17.01.2022
O nowych interpretacjach „Matki Joanny od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza – jednego z najwybitniejszych dzieł Polskiej Szkoły Filmowej - rozmawiała Grażyna Torbicka z ks. Kazimierzem Sową. Przegląd twórczości Jerzego Kawalerowicza z okazji 100. rocznicy jego urodzin potrwa w Kinie Kultura do 19 stycznia. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
W drugim dniu przeglądu odbył się pokaz odrestaurowanej kopii „Matki Joanny od Aniołów”, zrealizowanej na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem, ze scenariuszem reżysera Jerzego Kawalerowicza i pisarza Tadeusza Konwickiego.
Ks. Kazimierz Sowa i Grażyna Torbicka, fot. Borys
Skrzyński/SFP
Twórcy siedemnastowieczną historię opętania zakonnic we francuskim Loudun przenieśli do dawnej Rzeczypospolitej, na Smoleńszczyznę. Film odniósł duży sukces na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie w 1961 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Jury przegrywając rywalizację jedynie z „Viridianą” (1961) Luisa Bunuela.
ZOBACZ RELACJĘ ZE SPOTKANIA:
Przed projekcją o filmie rozmawiała Grażyna Torbicka i ks. Kazimierz Sowa. Pojawiło się kilka interesujących sposobów odczytania dzieła. Ks. Kazimierz Sowa stwierdził, że "Matka Joanna od Aniołów" jest arcyreligijna, gdyż mówi o sferze duchowej. Jednak w kręgach kościelnych w PRL-u film Kawalerowicza i Konwickiego wywołał oburzenie ze względu na rzekomo antyklerykalną treść. Grażyna Torbicka nazwała film dyskursem teologiczno-psychologicznym, a ksiądz przyznał, że to nie opowieść o Bogu, ale o namiętnościach duszy człowieka.
Ks. Kazimierz Sowa zwrócił uwagę na strukturę przestrzeni miejsca akcji, czyli na ustuowany na górze klasztor, pośrodku stos po spalonym czarowniku, niżej karczmę. Precyzyjna forma świadczy o znakomitym filmowym warsztacie Kawalerowicza, a czarno-białe, mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika kreują tajemniczą atmosferę „Matki Joanny od Aniołów”. Niezapomniane role stworzyli Lucyna Winnicka i Mieczysław Voit jako para zakonników, dramatycznie poszukująca języka dla wyrażenia swoich prawdziwych uczuć.
Ks. Kazimierz Sowa zwrócił uwagę na strukturę przestrzeni miejsca akcji, czyli na ustuowany na górze klasztor, pośrodku stos po spalonym czarowniku, niżej karczmę. Precyzyjna forma świadczy o znakomitym filmowym warsztacie Kawalerowicza, a czarno-białe, mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika kreują tajemniczą atmosferę „Matki Joanny od Aniołów”. Niezapomniane role stworzyli Lucyna Winnicka i Mieczysław Voit jako para zakonników, dramatycznie poszukująca języka dla wyrażenia swoich prawdziwych uczuć.
fot. Borys Skrzyński/SFP
W kolejnych dniach przeglądu odbędą się następujące rozmowy i pokazy:
19:00 Rozmowa: Tomasz Raczek i Konstanty Gebert
19:30 Projekcja filmu „Austeria”
19:00 Rozmowa: Tomasz Raczek i ks. Andrzej Luter
19:30 Projekcja filmu „Quo vadis”
19:00 Rozmowa: Tomasz Raczek, Jacek Bromski, Janusz Majewski
19:30 Projekcja filmu „Pociąg”
MR
SFP
Ostatnia aktualizacja: 19.01.2022
fot. Borys Skrzyński/SFP
Nie żyje Robert Stando
Kino Kawalerowicza. Co „Faraon” mówi o współczesności?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024