PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Studio Munka SFP przygotowuje się do produkcji krótkometrażowego filmu Karola Ulmana „Duchy”, inspirowanego „Pociągiem”. Partnerem filmu, upamiętniającego Jerzego Kawalerowicza w stulecie urodzin, jest Łódź Miasto Filmu UNESCO.
W 2022 roku Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Narodowe Centrum Kultury Filmowej podjęły szereg inicjatyw, które miały upamiętniać niezwykły dorobek i postać pierwszego prezesa SFP Jerzego Kawalerowicza. Jednym z nich był ogłoszony przez działające w strukturach Stowarzyszenia Studio Munka konkurs na scenariusz filmu krótkometrażowego inspirowanego „Pociągiem”, przeznaczony przede wszystkim dla młodych filmowców.

"Pociąg" Jerzego Kawalerowicza, fot. W. Urbanowicz / WFDiF / FiNA

„Nakręcony w 1959 roku film, z udziałem Lucyny Winnickiej, Leona Niemczyka i Zbigniewa Cybulskiego, ozdobiony słynną wokalizą Wandy Warskiej, był jednym z największych osiągnięć Jerzego Kawalerowicza. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji, w idealnych proporcjach powiązał precyzyjnie skonstruowany thriller (temat przypadkowego spotkania, piętrzące się tajemnice, motyw everymana, jedność miejsca i akcji) z analizą społeczno-psychologiczną (nieprzepracowanie powojennej traumy, poczucie nieufności, ale zarazem tęsknota za poodwilżową normalnością życia). Tak powstał jeden z najnowocześniej pomyślanych polskich filmów, jednocześnie lokalny i światowy, atrakcyjny dramaturgicznie, a zarazem nierozerwalnie związany z sytuacją polityczną epoki – napisał pomysłodawca konkursu, prof. Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. –  <Pociąg> to także fajerwerk inscenizacyjny – zrealizowany w atelier łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych, gdzie w wąskich wnętrzach prawdziwego wagonu sypialnego uzyskano zaskakującą przestrzeń, dynamikę plastyczną i bogactwo polifonicznej narracji – cechy możliwe do analizy i wykorzystania przez kolejne pokolenie filmowców”.

Karol Ulman, fot. Marek Węgrzyn / KAPiF / SFP

Chyba właśnie te cechy filmu zafascynowały 24-letniego obecnie  studenta V roku Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach  Karola Ulmana, który „Pociąg” poznał na studiach i od tego czasu kiełkowała w nim myśl o stworzeniu filmu inspirowanego tym, jak mówi prezes SFP Jacek Bromski„pierwszym zagranicznym polskim filmem”.  – „Nad <Duchami> pracuję od ponad dwóch lat. Dokładniej – od momentu, w którym po raz pierwszy obejrzałem „Pociąg”. Jego medytacyjne tempo narracji w rytm monotonnego stukotu pociągu, a wszystko to ubrane w oniryczny i tajemniczy kontekst zawładnęły mną całym. Niespełna dwa miesiące temu dowiedziałem się o konkursie organizowanym przez Studio Munka. To nie był przypadek. Nie ma przypadków. Są D U C H Y”. – napisał Karol Ulman w eksplikacji reżyserskiej.

„Duchy”, jak sam ujmuje reżyser (twórca takich etiud jak m.in. "Mały koniec świata", "Nie ma spokoju"), to historia o lękach, które zapamiętujemy na całe życie. O duchach przeszłości, które nie dają nam o sobie zapomnieć, o wspomnieniach, przez które niekiedy boimy się zasnąć. Jest to również opowieść o naszym świecie jako absurdalnej, niepokojącej, ale i najpiękniejszej tajemnicy. O bliskości dwóch obcych sobie dusz, o czułości, o opiekuńczości. O tajemniczych mędrcach i odważnych buntowniczkach. O innym, nowym, lepszym życiu.

Karol Ulman odbiera dyplom z rąk Jerzego Kapuścińskiego i Katarzyny Malinowskiej, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP / SFP
 
 
Młody reżyser, wraz  z innymi laureatami konkursu, odebrał swój dyplom z rąk dyrektora artystycznego Studia Munka Jerzego Kapuścińskiego podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jurorzy przyznali drugie miejsce Katarzynie Iskrze za "Zmir" i trzecie Arturowi Wyrzykowskiemu za "Lot do domu". Wyróżnienia otrzymały dwie Agnieszki: Nasierowska („Nocny pociąg”) i Wanicka („Chciałam być dzisiaj sama”). Na konkurs wpłynęło aż 48 prac, które ukazywały ogromną wrażliwość twórców i różnorodność odczytania pierwowzoru.  Partnerem konkursu została WFDiF w Warszawie, obecny właściciel praw do dzieła Kawalerowicza.

  Wkrótce Studio rozpoczęło prace przygotowawcze  nad realizacją zwycięskiego projektu. I tu do akcji wkroczyła – upamiętniona wszakże  w filmie Kawalerowicza – Łódź Miasto Filmu UNESCO, przeznaczając wsparcie finansowe na realizację fabuły Ulmana. Łódź otrzymała tytuł Miasta Filmu UNESCO w 2017 roku. Członkostwo w tym prestiżowym gronie daje okazję do realizacji wspólnych projektów z innymi stolicami kina, służy promocji miasta, ma także ważny wymiar prestiżowy – logo UNESCO jest rozpoznawane na całym świecie.  W Łodzi działa tu niemal pół tysiąca firm związanych z branżą filmową, tu działa także jednak z najlepszych szkół filmowych na świecie PWSFTViT. Miasto obecnie stara się budować pomost między tradycją zbudowaną przez środowisko WFF, WFO czy dawnego Se-Ma-Fora a współcześnie rozwijającą się branżą audiowizualną.


Siedziba NCKF - EC1 Łódź Miasto Kultury w odrestaurowanej dawnej elektrociepłowni, tuż obok dworca Łódź Fabryczna, fot. NCKF

Film powstaje również przy wsparciu finansowym TVN i PISF. Zdjęcia zaplanowane są na 2023 rok.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / SFP
Ostatnia aktualizacja:  21.12.2022
Zobacz również
Nabór filmów na Pitching Forum Filmów Dokumentalnych o Tematyce Historycznej
"Avatar: Istota wody": rekordowe otwarcie w polskich kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll