PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Temat tak zwanej zielonej - czy zrównoważonej - produkcji filmowej zdominował wirtualne konferencje filmowców w II połowie 2020 roku. Wbrew pozorom, nie jest to temat nowy. Na świecie temat roli, jaką odgrywa przemysł filmowy w ekosystemie i sposobów niwelowania negatywnego wpływu na ekologię poruszany jest od ponad dekady.
W ostatnich latach rozważania na ten temat zaczęły zmierzać w kierunku wypracowania rozwiązań systemowych, a debaty, opracowania i sympozja wychodzą poza wąskie krajowe audytoria. Nasza redakcja uczestniczyła we wszystkich tych spotkaniach, postanowiła więc pójść za ciosem i na przełomie 2020 i 2021 roku zamieścić cykl artykułów poświęconych zielonej produkcji filmowej.

Od czego zacząć wdrażanie ekologicznych rozwiązań w produkcjach filmowych? Jakie zmiany zostały już zapoczątkowane w polskich produkcjach? Gdzie tkwią „haczyki”, a gdzie autentyczne niewykorzystane rezerwy? A także – a to już specyfika 2020 roku – jaki wpływ na ten początkowy etap wdrażania rozwiązań proekologicznych ma epidemia koronawirusa?


Na Festiwalu Debiutów „Młodzi i Film” w Koszalinie Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz Fundacja Planet for Generations zorganizowały webinarium „Zielona produkcja filmowa: krok po kroku” z udziałem prezeski fundacji Małgorzaty Kiełt a także producentów, kierowników produkcji i location managera. To od relacjonowania tego wydarzenia rozpoczynamy cykl tych artykułów. Następnie na warsztat weźmiemy webinarium „Zielone festiwale filmowe” z udziałem ekspertów z obszaru zrównoważonej kinematografii oraz organizatorów imprez filmowych. Przyjrzymy się także idei Kraków Green Film Festival. Nasz cykl zwieńczy ostatnia debata „Zrównoważona Produkcja Filmowa w Polsce”, która odbyła podczas 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Webinarium „Zielona produkcja filmowa: krok po kroku” odbyło się na początku września 2020 roku na 39. Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie. W spotkaniu udział wzięli: Małgorzata Kiełt, Prezes Fundacji Planet For Generations, Michał Korynek, Location Manager, Paweł Kosuń (Centrala Film), Daria Maślona (Silver Frame), Tomasz Morawski (Haka Films) oraz dr Anna Wróblewska (PWSFTViT) – moderator.

Małgorzata Kiełt wprowadziła uczestników w temat najbardziej palących zagrożeń środowiska. Zakres tematów jest niezwykle szeroki, ale bez świadomości najważniejszych wyzwań nie sposób rozpocząć rozważań o ochronie planety przed skutkami naszej działalności.

- Ważne, żebyśmy mieli świadomość problemu i do niego odnosili się wprowadzając zmiany w naszym życiu codziennym i pracy – mówiła prezeska Planet for Generations. Czy na przykład mamy świadomość, że statystycznie Polak zużywa 600 litrów wody, czyli 23 wypełnione po brzegi  wanny? To zwykłe marnotrawstwo. Dlatego powinniśmy zastanowić się, czy szanujemy wodę, czy jako jednostka mamy wpływ na ograniczenie tej rozrzutności.

Czy zdajemy sobie sprawę z tego, że jeśli znacząco nie ograniczymy produkcji i użytkowania plastiku jak do tej pory, w wodzie za 50 lat będzie 50 proc. ryb i 50 proc. plastiku? Plastik jest wszędzie, w owocach, warzywach, w zwierzętach, w wodzie, w naszych ciałach. Pochodne ropy naftowej wnikają do naszego organizmu, co wpływa na nas destrukcyjnie.   

Od kilku lat każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu segreguje śmieci.  Ale nadal jesteśmy na początku tej drogo – w 2019 roku skala poddania recyclingowi to tylko 26 proc. Reszta śmieci trafia do ziemi i spalarni. Unia Europejska wprowadza nowy standard przetwarzania, pragnąc osiągnąć skalę do 50 proc. Tu wyraźnie widać nasze zapóźnienie.

Bank żywności w 2019 roku szacował, że w Polsce marnuje się statystycznie 18 miliardów talerzy pełnych jedzenia. Polska jest ponadto trzecim w Europie emitentem dwutlentku węgla, emitujemy go 97 mln ton.

 
Małgorzata Kiełt, fot. archiwum prywatne

Czy możemy choćby w tym skromnym wycinku -  w produkcji filmowej  - wziąć udział w realizacji wielkich celów? Czy możemy ograniczyć wydalanie CO2? Czy możemy ograniczyć plastik? Czy jesteśmy w stanie poszukać obszaru recyclingu tam, gdzie do tej pory nie widzieliśmy? Czy możemy ponownie wykorzystać materiały, które wytworzyliśmy? Gdzie są źródła ekologicznych oszczędności?
Małgorzata Kiełt przytoczyła zasadę 7R, która określa najważniejsze grupy działań, których stosowanie przyczynia się do uzyskania efektu równowagi ekologicznej. Czyli:

Reduce – ograniczaj, redukuj
Reuse - użyj ponownie, wykorzystaj
Recyckle - segreguj
Repair - napraw
Renew - odnawiaj
Rethink - przemyśl na nowo
Rot – kompostuj.

- Czy na poziomie biura nie możemy wprowadzić drobnych zmian polegających np. na ograniczeniu druku? Czy możemy organizować bardziej ekonomiczny środowiskowo transport? Czy zamiast rozrzutnego latania na spotkania nie możemy zorganizować wideokonferencji? – pytała Małgorzata Kiełt. Akurat w tym wypadku pandemia SARS COVID 2 „pomogła” w uświadomieniu ludziom, ile czasu i energii trawili na niepotrzebne przejazdy. – Mamy wpływ na zmiany. Z energią, świeżością, możemy wprowadzać zmiany długodystansowo. Zrównoważona produkcja przekształca każdy pion tak, by osiągnąć efekt jak najmniejszego wpływu na środowisko – spuentowała Małgorzata Kiełt.

fot. SFP

Jakie już są dostępne eko-narzędzia i rozwiązania i jakie znamy przykłady „zielonych” działań z polskich produkcji filmowych. Jak tworzyć filmy w zgodzie ze środowiskiem? Czy to autentyczny trend, czy może tylko chwilowa moda?

O doświadczeniach gości koszalińskiego webinarium we wprowadzaniu rozwiązań proekologicznych napiszemy w kolejnym odcinku cyklu.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  5.01.2021
Zobacz również
45. FPFF. Tajemnice Aleksandra Forda
„Sweat” w Rotterdamie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll