PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zakończył się Warsaw Animation Film Festival – druga edycja przeglądu animacji z całego świata. Spośród 120 prezentowanych na festiwalu filmów, Jury przyznało Grand Prix w kategoriach: Najlepszy Film Animowany w Konkursie Profesjonalnym, Najlepszy Film Animowany w Konkursie Młoda Animacja oraz Najlepszy Horror Animowany.
W ciągu 7 festiwalowych dni, widzowie mieli okazję zobaczyć ponad 100 filmów, a także wziąć udział w związanych z animacją warsztatach.

- Cieszymy się, że publiczność odnalazła się w nowej formule festiwalu i tak entuzjastycznie odebrała wprowadzone w tym roku bloki poświęcone horrorom. Warto również podkreślić, że wszystkie Grand Prix zdobyły filmy wyreżyserowane przez kobiety i zdecydowanie widać w nich silną kobiecą perspektywę. Ponieważ jednym z celów naszej Fundacji jest promowanie osiągnięć kobiet na polu animacji, ten fakt napawa nas tym większą radością - komentuje Tessa Moult-Milewska, organizatorka festiwalu z Fundacji Ex Anima.


- Tegoroczny festiwal odbywał się online, co uniemożliwiło bezpośrednie spotkania z twórcami i pasjonatami animacji. Publiczność dopisała jednak na tyle, że w kolejnych edycjach rozważamy wprowadzenie modelu hybrydowego. Gratulujemy wszystkim laureatom i twórcom biorącym udział w II odsłonie festiwalu. Dziękujemy również partnerom, patronom i przyjaciołom! - dodaje Ewelina Leszczyńska, organizatorka z Fundacji Ex Anima.

W kategorii Student&Young Animation Competition Jury przyznało Grand Prix emocjonalnej i metaforycznej opowieści, przedstawiającej ważną historię z głębokim przesłaniem, uwidaczniającą codzienną przemoc. Nagrodę w tej kategorii otrzymała Pilar Garcia-Fernandezsesma za film "Ciervo".

Ciervo, reż. Pilar Garcia-Fernandezsesmam, źródło: Public Dialog

Jury postanowiło przyznać również specjalne wyróżnienie dla filmu, korzystającego z  surowego, a jednocześnie kreatywnego stylu. Animacja opowiada historię, wobec której nie można pozostać obojętnym. Specjalne wyróżnienie trafiło do Ali Nunu Leszyńskiej za film "AHEAD".

W kategorii Professional Competition Jury przyznało Grand Prix filmowi "Carne" wyreżyserowanemu przez Camilę Kater. Film wykorzystuje rozmaite techniki animacji by przedstawić emocjonalną podróż przez różne historie kobiet.

Grand Prix ex aequo otrzymał "Freeze Frame" w reżyserii Soetkin Verstegen. Film przenosi widza do początku świata i uwodzi nie tylko konsekwentnym, zapierającym dech w piersiach stylem, ale też jest uniwersalną opowieścią o ulotnym życiu na ziemi oraz genezie kina i sztuki.

Carne, reż Camila Kater, źródło: Public Dialog

Jury przyznało także specjalne wyróżnienie za animację, pozwalającą odkryć nieznane oblicze Hong Kongu dla filmu "Lionverse", wyreżyserowanego przez Haydena Mok Chun Heia.

W kategorii Animated Horror Competition Jury przyznało Grand Prix w filmowi  "100 000 Acres of Pine", w reżyserii Jennifer Alice Wright. Animacja godnie nawiązuje do legendarnej Strefy Mroku, będąc jednocześnie surrealistyczną, znakomicie wyreżyserowaną opowieścią.

100 000 Acres of Pine, reż. Jennifer Alice Wright, źródło: Public Dialog

Poza konkursem Jury postanowiło wyróżnić dwie produkcje - wyreżyserowaną przez Jarosława Konopkę "Ucieczkę" oraz "Psychophonic", w reżyserii Aline Romero.

Bloober Special Award for Horror Film trafia afrykańskiej animacji "Sugarcane Man" wyreżyserowanej przez Leroya Le Roux i Tinę Obo. Przedstawiona opowieść stosuje nad wyraz proste i wyraźne środki narracyjne będące jednocześnie głębokie w nieoczywistą symbolikę. Film czerpie emocje z prawdziwych zdarzeń dodając tym samym, bogatą warstwę historyczną. Warstwa literacka, która sama w sobie jest bardzo mocna, idzie w parze z wyraźną myślą artystyczną oraz ogromnym zapleczem technicznym. Jury Bloober Team uznało jednogłośnie, że elementy horroru jakie zawarte są w dziele, mają niebanalny, uniwersalny aspekt. Strach nie wynika jedynie z prostego zaskoczenia, lecz całej narracji, która wywołuje odpowiednio silne emocje. Jednocześnie przesłanie twórców pozostaje jasne.

Sugarcane Man, reż. Leroy Le Roux i Tina Obo, źródło: Public Dialog

Nagrodę Specjalną Platige Image dla najbardziej urzekającej wizualnie animacji, bez podziału na kategorie konkursowe, otrzymał "A Mind Sang" w reżyserii Vier Nev’a.  Niesamowita, hipnotyzująca podróż, w której nie ma rzeczy oczywistych – już sam opis filmu jest niemal encyklopedyczną definicją sztuki. Platige Image, którego artyści na co dzień korzystają z potęgi wyobraźni i jej nieograniczonych możliwości postanowiło nagrodzić twórcę, który posługuje się uniwersalnym, wizualnym językiem, przekraczając znane granice i sięgając przy tym wyżyn kreatywności.

- W Warsaw Animation Film Festival angażujemy się od początku - byliśmy partnerem pierwszej edycji, w tym roku zdecydowaliśmy się zostać jego współorganizatorem.  Widzimy w tym wydarzeniu duży potencjał dlatego cieszymy się, że Festiwal  prezentuje coraz więcej ciekawych produkcji z całego świata. Jesteśmy przekonani, że przyszłoroczna edycja będzie kolejnym dużym krokiem w jego rozwoju - komentuje Karol Żbikowski, CEO Platige Image.

A Mind Sang, reż. Vier Neh, źródło: Public Dialog

Podczas 7 dni festiwalu trwało również głosowanie na Nagrodę Publiczności, którą zdobył film "Neck and Neck", w reżyserii Shaun Clark.

"Neck and Neck", reż. Shaun Clark, źródło: Facebook/warsawanimationfest
MM
Public Dialog
Ostatnia aktualizacja:  8.09.2020
Zobacz również
Ruszyły zgłoszenia na Transatlantyk Instant Composition Contest
Pierwsze wyprzedane seanse i niemalże 180 tysięcy widzów w kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll