PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jak co roku odwiedziliśmy sekcję PRO INDUSTRY by Digital Domain na festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Długi weekend majowy okazał się trafionym terminem dla młodych filmowców, którzy licznie stawili się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, by brać udział w pitchingach, panelach i szkoleniach. A także by się lepiej poznać.
To była bardzo udana edycja, z mnóstwem gości i masą ciekawych informacji, które płynęły do nas od gości festiwalu. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że nigdzie się tak wiele nie dowiemy o branży, jak na dobrych sekcjach industry. Młodzi filmowcy to wiedzą, dlatego nie przepuszczą żadnej okazji, by „nadstawić ucha”.

Agnieszka Kruk, Iga Bałos, fot. Filip Radwański / OFF CAMERA

 - W tej edycji udało się stworzyć nowy program, bardzo różnorodną ofertę dla branży – menadżer sekcji Kamil Janik podsumowuje tegoroczne PRO INDUSTRY  by Digital Domain. Pierwszego dnia odbyły się pitchingi projektów młodych twórców – to nowość na festiwalu. Konsekwentnie od kilku lat festiwal współpracuje z prowadzonym przez Krakowskie Biuro Festiwalowe programem Word2Picture, który stawia sobie za cel tworzenie i umacnianie więzi między rynkiem wydawców i filmowców. Nowością w tym roku było ukierunkowanie dyskusji, prowadzonej przez Zofię Jaroszuk, na adaptację animowaną. Panel prawny moderowała Agnieszka Kruk, która przytaczała przykłady różnych problemów, z jakimi zetknęła się przy produkcji filmów fabularnych.

Drugi dzień, obok sesji pitchingowych, wypełniły spotkania producencko-reżyserskie wokół filmów, które można było oglądać w dwóch konkursach Mastercard   OFF CAMERA Lista jest imponująca – do Krakowa przybyli twórcy „Apokawixy ”, „Chleba i soli”, "Silent Twins", „Norwegian Dream”, „Niebezpiecznych dżentelmenów”. W moim przekonaniu warto wydłużyć czas tych spotkań, bo wiedzę z nich czerpie się bezcenną. Można w ten sposób prześledzić dzieje projektu od scenariusza do dystrybucji i dowiedzieć się na przykład o konstruowaniu budżetu. Na koniec dnia Justyna Mytnik i Marta Gmosińska opowiedziały, jak wygląda droga od shortu do fabuły i jak skutecznie zawalczyć o swój debiut.

Uczestnicy paneli, fot. Filip Radwański / OFF CAMERA

Niezwykle ciekawa dyskusja odbyła się trzeciego dnia wieczorem. W prowadzonej przez Agnieszkę Dziedzic rozmowie na temat usług i koprodukcji mniejszościowych wzięli udział: Aleks Wojtanowski (FILM Poland) Bartek Gliński, Stanisław Dziedzic (FILM PRODUKCJA), Klaudia Śmieja-Rostworowska (MADANTS), Ewa Puszczyńska (EXTREME EMOTIONS).  Wnioski z niej płyną niejednoznaczne. Z jednej strony branża została "rozhulana", zaczęły przybywać do Polski ciekawe produkcje, ale pieniądze z zachęt kończą się za szybko. Jest wiele niewykorzystanego kapitału, ujawniły się deficyty. Wiele dobrych projektów z zewnątrz nie dochodzi do skutku.  Wyzwaniem stają się koprodukcje mniejszościowe. Biurokracja zabiera czas i energię, a wkład z polskiej strony często jest minimalny i zwrot z rynków też.

Pełna tegoroczna nazwa sekcji brzmi PRO INDUSTRY by Digital Domain. Digital Domain to wielka hollywoodzka firma produkcyjna, która szuka swojego miejsca w Polsce – rozgląda się za partnerami, podwykonawcami, współpracownikami. W PRO INDUSTRY  by Digital Domain wzięły udział duże polskie firmy postprodukcyjne (NOLABEL, Platige Image, Juice). Zaprezentowane zostały efektowne przypadki:  „Wielka woda”, „Northstar”, „Wiedźmin”. Odbyła się także jedna z pierwszych w polskiej branży dyskusji o sztucznej inteligencji. Profesjonaliści zajmujący się postprodukcją raczej optymistycznie podchodzą do tego zagadnienia.  Kto będzie z tej technologii korzystał, zapewne wygra, ale rozwój AI należy kontrolować i prawidłowo ocenić konsekwencje, szanse i zagrożenia z nią związane.

Agnieszka Smoczyńska, Klaudia Śmieja-Roztworowska, fot. Maciej Muszkat OFF CAMERA

- W INDUSTRY PRO  by Digital Domain wzięło udział wielu młodych reżyserów, scenarzystów, producentów, studentów szkół filmowych, freelancerów, osób na co dzień pracujących na planach zdjęciowych – podsumowuje koordynatorka sekcji Patrycja Strzyżewska. – Dopisała frekwencja, zarówno na pitchingach, na prezentacjach przykładów  i na dyskusji dotyczącej koprodukcji i serwisów zagranicznychWłączenie do programu zagadnień dotyczących postprodukcji okazało się atrakcyjne dla uczestników. Warto rozmawiać o całym procesie produkcji, od developmentu i finansowania aż do  postprodukcji włącznie.

  - Cieszy nas udział młodych twórców,także studentów, producentów, Studia  Munka Trudno nie docenić faktu, że taki potentat na rynku jak Digital Domaine, firma stworzona przez Jamesa Camerona, postanowił wziąć udział w naszych wydarzeniach – mówi Magdalena Sroka, dyrektorka kreatywna festiwalu MASTERCARD OFF CAMERA. - Przyjechały osoby z polskich firm produkcyjnych, zajmujące się efektami specjalnymi. Zorganizowaliśmy panel o przeciwdziałaniu mobbingowi, zmianie przyzwyczajeń w branży. Pokolenia się zmieniają, młodzi ludzie dzisiaj nie tolerują pewnych zachowań i zwyczajów, musimy więc się z tym liczyć. Jako branża jesteśmy całością - PRO INDUSTRY ukazało potrzebę spotkania, nie tylko networkingowego, ale i praktycznego. Będziemy rozsyłać ankietę do uczestników, dzięki temu środowisko filmowe będzie mieć wpływ na program kolejnego PRO INDUSTRY,które,mam nadzieję, będzie jeszcze okazalsze i przyciągnie jeszcze więcej profesjonalistów. 
 
Spotkanie z twórcami "Chleba i soli", fot. Maciej Muszkat OFF CAMERA

Sekcja branżowa odbywała się podczas 16. Mastercard OFF CAMERA w dniach 2-4 maja 2023 roku.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  20.05.2023
Zobacz również
“Nago. Głośno. Dumnie”: na HBO MAX od 1 czerwca
Marlena Gabryszewska wiceprezeską CICAE
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll