Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Jak co roku odwiedziliśmy sekcję PRO INDUSTRY by Digital Domain na festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Długi weekend majowy okazał się trafionym terminem dla młodych filmowców, którzy licznie stawili się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, by brać udział w pitchingach, panelach i szkoleniach. A także by się lepiej poznać.
To była bardzo udana edycja, z mnóstwem gości i masą ciekawych informacji, które płynęły do nas od gości festiwalu. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że nigdzie się tak wiele nie dowiemy o branży, jak na dobrych sekcjach industry. Młodzi filmowcy to wiedzą, dlatego nie przepuszczą żadnej okazji, by „nadstawić ucha”.
Agnieszka Kruk, Iga Bałos, fot. Filip Radwański / OFF CAMERA
- W tej edycji udało się stworzyć nowy program, bardzo różnorodną ofertę dla branży – menadżer sekcji Kamil Janik podsumowuje tegoroczne PRO INDUSTRY by Digital Domain. Pierwszego dnia odbyły się pitchingi projektów młodych twórców – to nowość na festiwalu. Konsekwentnie od kilku lat festiwal współpracuje z prowadzonym przez Krakowskie Biuro Festiwalowe programem Word2Picture, który stawia sobie za cel tworzenie i umacnianie więzi między rynkiem wydawców i filmowców. Nowością w tym roku było ukierunkowanie dyskusji, prowadzonej przez Zofię Jaroszuk, na adaptację animowaną. Panel prawny moderowała Agnieszka Kruk, która przytaczała przykłady różnych problemów, z jakimi zetknęła się przy produkcji filmów fabularnych.
Drugi dzień, obok sesji pitchingowych, wypełniły spotkania producencko-reżyserskie wokół filmów, które można było oglądać w dwóch konkursach Mastercard OFF CAMERA Lista jest imponująca – do Krakowa przybyli twórcy „Apokawixy ”, „Chleba i soli”, "Silent Twins", „Norwegian Dream”, „Niebezpiecznych dżentelmenów”. W moim przekonaniu warto wydłużyć czas tych spotkań, bo wiedzę z nich czerpie się bezcenną. Można w ten sposób prześledzić dzieje projektu od scenariusza do dystrybucji i dowiedzieć się na przykład o konstruowaniu budżetu. Na koniec dnia Justyna Mytnik i Marta Gmosińska opowiedziały, jak wygląda droga od shortu do fabuły i jak skutecznie zawalczyć o swój debiut.
Uczestnicy paneli, fot. Filip Radwański / OFF CAMERA
Niezwykle ciekawa dyskusja odbyła się trzeciego dnia wieczorem. W prowadzonej przez Agnieszkę Dziedzic rozmowie na temat usług i koprodukcji mniejszościowych wzięli udział: Aleks Wojtanowski (FILM Poland) Bartek Gliński, Stanisław Dziedzic (FILM PRODUKCJA), Klaudia Śmieja-Rostworowska (MADANTS), Ewa Puszczyńska (EXTREME EMOTIONS). Wnioski z niej płyną niejednoznaczne. Z jednej strony branża została "rozhulana", zaczęły przybywać do Polski ciekawe produkcje, ale pieniądze z zachęt kończą się za szybko. Jest wiele niewykorzystanego kapitału, ujawniły się deficyty. Wiele dobrych projektów z zewnątrz nie dochodzi do skutku. Wyzwaniem stają się koprodukcje mniejszościowe. Biurokracja zabiera czas i energię, a wkład z polskiej strony często jest minimalny i zwrot z rynków też.
Pełna tegoroczna nazwa sekcji brzmi PRO INDUSTRY by Digital Domain. Digital Domain to wielka hollywoodzka firma produkcyjna, która szuka swojego miejsca w Polsce – rozgląda się za partnerami, podwykonawcami, współpracownikami. W PRO INDUSTRY by Digital Domain wzięły udział duże polskie firmy postprodukcyjne (NOLABEL, Platige Image, Juice). Zaprezentowane zostały efektowne przypadki: „Wielka woda”, „Northstar”, „Wiedźmin”. Odbyła się także jedna z pierwszych w polskiej branży dyskusji o sztucznej inteligencji. Profesjonaliści zajmujący się postprodukcją raczej optymistycznie podchodzą do tego zagadnienia. Kto będzie z tej technologii korzystał, zapewne wygra, ale rozwój AI należy kontrolować i prawidłowo ocenić konsekwencje, szanse i zagrożenia z nią związane.
Agnieszka Smoczyńska, Klaudia Śmieja-Roztworowska, fot. Maciej Muszkat OFF CAMERA
- W INDUSTRY PRO by Digital Domain wzięło udział wielu młodych reżyserów, scenarzystów, producentów, studentów szkół filmowych, freelancerów, osób na co dzień pracujących na planach zdjęciowych – podsumowuje koordynatorka sekcji Patrycja Strzyżewska. – Dopisała frekwencja, zarówno na pitchingach, na prezentacjach przykładów i na dyskusji dotyczącej koprodukcji i serwisów zagranicznychWłączenie do programu zagadnień dotyczących postprodukcji okazało się atrakcyjne dla uczestników. Warto rozmawiać o całym procesie produkcji, od developmentu i finansowania aż do postprodukcji włącznie.
Spotkanie z twórcami "Chleba i soli", fot. Maciej Muszkat OFF CAMERA
Sekcja branżowa odbywała się podczas 16. Mastercard OFF CAMERA w dniach 2-4 maja 2023 roku.
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 20.05.2023
“Nago. Głośno. Dumnie”: na HBO MAX od 1 czerwca
Marlena Gabryszewska wiceprezeską CICAE
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023