PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W wieku 91 lat zmarł Ennio Morricone, kompozytor i dyrygent. Włoski artysta stworzył lub współtworzył muzykę do ponad pięciuset filmów, w tym dzieł polskich reżyserów.
Ennio Morricone skomponował utwór muzyczny „Chi Mai” do włosko-jugosłowiańskiego filmu pt. „Magdalena” (1971) w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, który opowiada o tragicznej miłości między kobietą a księdzem. „Kawalerowicz kochał kino, dlatego tak dobrze nam się razem pracowało. Dobrze się czułem w jego zespole. Wiele osób mówi, że muzyka w Magdaleniejest świetna, niezależnie od tego, że sam film jest świetny. W tym filmie jest wiele świetnych pomysłów (…) Muzyka jest nieco dziwna, oscyluje pomiędzy erotyzmem a świętością. Chciałem tę ideę oddać również w warstwie muzycznej. Kawalerowicz mnie o to nie prosił. Ja sam tego chciałem – przekazać to szaleństwo, gdy dwa sprzeczne pojęcia erotyzmu i świętości przybierają konkretną postać” – mówił Ennio Morricone w wywiadzie z Grażyną Torbicką wyemitowanym w programie „Kocham kino” 10 października 2010 roku.

Muzykę Ennio Morricone usłyszymy w etiudzie fabularnej „Aniele Boży, stróżu mój” w reżyserii Jacka Bromskiego. Dwudziestominutowy film fabularny Jacka Bromskiego powstał pod opieką artystyczną Wojciecha Jerzego Hasa w roku 1977.  To opowieść o urzędniku marzącym, by wspiąć się po kolejnych szczeblach kariery. Któregoś dnia pojawia się szansa na awans, a wraz z nią Anioł Stróż, który będzie śledził wszystkie jego poczynania.


Kompozytor współpracował też z innym polskim reżyserem. Roman Polański przy okazji tworzenia filmu "Frantic" z 1988 roku zaprosił Ennio Morricone. Muzyka świetnie oddaje szpiegowski nastrój kryminału Polańskiego. "Jego idee mogłem dowolnie interpretować. Poza tym widziałem Romana Polańskiego w Paryżu, kiedy grał w Metamorfozie Kafki. To znakomity reżyser i aktor, wielki artysta – przekonywał Ennio Morricone w wywiadzie z Grażyną Torbicką z 10 października 2010 roku. Sam mistrz przyznaje, że chętnie współpracuje z reżyserami, którzy dają mu możliwość wyrażania samego siebie i nie zmuszają do godzenia z ich prywatnymi gustami muzycznymi. A taki jest m.in. Polański”.

Ennio Morricone zasłynął między innymi muzyką do klasycznych spaghetti westernów wyreżyserowanych przez Sergio Leone. Charakterystyczne motywy muzyczne z filmów "Za garść dolarów", "Za kilka dolarów więcej", "Dobry, zły i brzydki" czy "Pewnego razu na Dzikim Zachodzie" zna każdy. W trakcie swojej kariery trwającej nieprzerwanie od 1961 roku Morricone pracował z największymi światowymi reżyserami.

Przez lata Morricone pozostawał jednym z największych twórców związanych z kinem, który nigdy nie otrzymał Oscara. Na jego koncie znajdowało się pięć nominacji oraz Oscar Specjalny otrzymany za całokształt twórczości w 2007 roku. Sytuację tę zmieniła dopiero statuetka za muzykę do filmu "Nienawistna ósemka" wyreżyserowanego przez Quentina Tarantino.

MR
SFP, FMF
Ostatnia aktualizacja:  6.07.2020
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Wybrano Rektora Szkoły Filmowej w Łodzi
Nie żyje Marek Wortman
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll