Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
„Opowieść, bez której świetnie można się obejść” – stwierdził prawie 55 lat temu jeden z kolaudantów kinowego debiutu Romana Polańskiego. O tym, jak bardzo się mylił, przekonać się będzie można już 29 czerwca w warszawskim kinie Kultura, gdzie o godz. 19.00 odbędzie się premiera zrekonstruowanego cyfrowo „Noża w wodzie” (1961).
Organizatorami pokazu są Stowarzyszenie Filmowców Polskich, SF Kadr, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Narodowy Instytut Audiowizualny i Cyfrowe Repozytorium Filmowe, a jego specjalnymi gośćmi ekipa filmu – współscenarzysta Jerzy Skolimowski, odtwórca roli Chłopca Zygmunt Malanowicz, asystent reżysera Andrzej Kostenko, realizatorka dźwięku Halina Paszkowska i montażystka Halina Prugar.
Dziennikarz sportowy (Leon Niemczyk) i jego żona (Jolanta Umecka) planują spędzić niedzielę na swoim jachcie. Po drodze zabierają młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz). Na łódce między mężczyznami zaczyna toczyć się gra, ujawniająca, że wbrew pozorom obaj – pewny siebie 40-letni konformista i 20-letni buntownik – są podobni, łączy ich to samo pragnienie władzy, dominacji i chęć posiadania. Swoje chce też ugrać kobieta…
Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz i Leon Niemczyk w filmie "Nóż w wodzie", fot. Kino RP.
Legendarny fabularny debiut Romana Polańskiego, zaskakujący precyzją scenariusza, dojrzałością warsztatu, umiejętnością inscenizacji (w czym olbrzymia zasługa operatora, Jerzego Lipmana), prowadzenia aktorów – z klimatyczną muzyką Krzysztofa Komedy w tle. Pierwszy w jego twórczości film odwołujący się do konwencji thrillera i pierwszy skandal: niepokorny debiutant już w trakcie realizacji musiał stawić czoła nieprzychylnej prasie, a potem – oskarżeniem samego I sekretarza, Władysława Gomułki m.in. o kosmopolityzm i pozory głębi.
Polityczna nagonka, choć wygoniła Polańskiego z kraju, stała się jednocześnie znakomitą reklamą Noża w wodzie, który – licznie nagradzany, w tym pierwszą polską nominacją oscarową dla filmu nieanglojęzycznego – stał się dla reżysera przepustką do międzynarodowej kariery. I z dzisiejszej perspektywy to oczywiste: bez tej opowieści ani polskie, ani światowe kino nie mogłoby się obejść.
Premiery Rekonstrukcji Cyfrowych odbywają się w kinie Kultura w Warszawie, którego operatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Dziennikarz sportowy (Leon Niemczyk) i jego żona (Jolanta Umecka) planują spędzić niedzielę na swoim jachcie. Po drodze zabierają młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz). Na łódce między mężczyznami zaczyna toczyć się gra, ujawniająca, że wbrew pozorom obaj – pewny siebie 40-letni konformista i 20-letni buntownik – są podobni, łączy ich to samo pragnienie władzy, dominacji i chęć posiadania. Swoje chce też ugrać kobieta…
Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz i Leon Niemczyk w filmie "Nóż w wodzie", fot. Kino RP.
Legendarny fabularny debiut Romana Polańskiego, zaskakujący precyzją scenariusza, dojrzałością warsztatu, umiejętnością inscenizacji (w czym olbrzymia zasługa operatora, Jerzego Lipmana), prowadzenia aktorów – z klimatyczną muzyką Krzysztofa Komedy w tle. Pierwszy w jego twórczości film odwołujący się do konwencji thrillera i pierwszy skandal: niepokorny debiutant już w trakcie realizacji musiał stawić czoła nieprzychylnej prasie, a potem – oskarżeniem samego I sekretarza, Władysława Gomułki m.in. o kosmopolityzm i pozory głębi.
Polityczna nagonka, choć wygoniła Polańskiego z kraju, stała się jednocześnie znakomitą reklamą Noża w wodzie, który – licznie nagradzany, w tym pierwszą polską nominacją oscarową dla filmu nieanglojęzycznego – stał się dla reżysera przepustką do międzynarodowej kariery. I z dzisiejszej perspektywy to oczywiste: bez tej opowieści ani polskie, ani światowe kino nie mogłoby się obejść.
Premiery Rekonstrukcji Cyfrowych odbywają się w kinie Kultura w Warszawie, którego operatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
PZ
SFP
Ostatnia aktualizacja: 25.06.2015
fot. Kino RP
Agnieszka Zwiefka: Między ciszą a ciszą
Andrzej Wajda uroczyście otworzył Jack's Cinema
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024