PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  6.04.2014
W nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 32/2014), który ukaże się 10 kwietnia, znalazł się interesujący tekst Dagmary Romanowskiej, poświęcony crowdfundingowi, czyli finansowaniu społecznościowemu projektów filmowych. Oto jego fragment:
Jest pomysł, scenariusz, ekipa i entuzjazm, ale brakuje funduszy… Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, może być w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. 

Za sprawą Zbigniewa Bródki hasło crowdfunding usłyszała chyba cała Polska. Dzięki internetowej zbiórce „X dni do Soczi 2014”, która odbyła się za pośrednictwem platformy PolakPotrafi.pl, sportowiec mógł spełnić swoje marzenie – pojechać na igrzyska i wrócić jako złoty medalista. W tym samym serwisie aktywnie działają również filmowcy, m.in. grupa, która chce stworzyć w sieci postapokaliptyczny serial „Horda”, Nikodem Wojciechowski, który pracuje nad krótkometrażowym dramatem science fiction „Żelazny obłok” czy Michał Friedrich, który realizuje średniometrażowy film "Dzień wstaje. Ja upadam". Dziś nie są już w awangardzie, tak jak niegdyś Artur Wyrzykowski, który w 2006 roku założył stronę Wszystko.net i zaapelował o wsparcie finansowe dla swojego filmu "Wszystko". Cel osiągnął w ciągu kilku lat – w 2011 roku znalazł nawet dystrybutora kinowego gotowego obrazu.

Teraz takie akcje trwają o wiele krócej, mają profesjonalne wsparcie prężnie działających firm – krajowych (m.in. wspomniana PolakPotrafi.pl, a także – dedykowana projektom artystycznym WspieramKulture.pl, gdzie kampanię przeprowadzili organizatorzy 14. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie, oraz Metatotal.pl, Wspieram.to czy SiePomaga.pl) oraz zagranicznych (m.in. Kickstarter, Indiegogo, Crowdfunder, RocketHub).



Na planie filmu "Wszystko", fot. www.wszystko.net

Jeszcze do niedawna crowdfunding kojarzył się przede wszystkim z młodymi zapaleńcami, którzy chcieli zdobyć pieniądze na swój debiutancki film, płytę, grę, program komputerowy, trening, biznes. Jego korzenie są jednak o wiele głębsze (wśród przykładów preinternetowego crowdfundingu często pada przykład budowy Statuy Wolności), a rynek o wiele szerszy – obecnie szacuje się go na miliardy dolarów. „Zbiórkowcy" mogą liczyć na wsparcie od (w Polsce) kilkuset złotych do (na świecie) milionów dolarów. Metoda jest na tyle atrakcyjna, że coraz chętniej sięgają po nią również uznani twórcy (w USA m.in. Spike Lee, Zach Braff, Bret Easton Ellis, Nick Carter czy Rob Thomas, a u nas np. Michał Urbaniak). Doskonale uzupełnia to inne formy budżetowania, a także rozpoczyna marketingowo-promocyjne życie projektu. Jest też pierwszym sprawdzianem tego, czy twórca znajdzie swojego odbiorcę.

PZ
Magazyn Filmowy SFP
Ostatnia aktualizacja:  4.04.2014
Zobacz również
fot. www..wszystko.net
Script Fiesta. Czego szuka departament produkcji TVN?
Zaorski o "Jeziorze Bodeńskim": Dygat łączy ogień z wodą, plus z minusem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll