PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Był bez wątpienia jednym z gigantów naszego jazzu. Wytrawny kompozytor, pianista, dyrygent, a także publicysta muzyczny. Jako pierwszy polski muzyk jazzowy koncertował w Stanach Zjednoczonych, w 1962 roku grał m.in. ze Stanem Getzem, legendarnym saksofonistą amerykańskim. Ma w swym dorobku również muzykę filmową do blisko pół setki dokumentów, animacji, fabuł, także seriali.
Urodził się 23 marca 1933 w Krakowie – zmarł 16 września 1998 w Warszawie. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1957). Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1950 roku w legendarnej formacji Melomani. Sześć lat później został  uznany – w ankiecie krakowskiego tygodnika „Przekrój” – najlepszym polskim pianistą. Grywał z Piwnicy Pod Baranami, jednym z ważniejszych miejsc, gdzie rodził się rodzimy jazz, wcześniej – w okresie tzw. katakumbowym – koncertował z przyjaciółmi w swym prywatnym krakowskim mieszkaniu.

W 1958 roku założył zespół Jazz Believers, z którym debiutował na warszawskim festiwalu Jazz Jamboree (1958). Muzykę Trzaskowskiego, wykonywaną z tym zespołem, można usłyszeć w dokumencie Bogusława  Rybczyńskiego "Jazz Camping" (1959). Grał z najwybitniejszymi polskimi jazzmanami, m.in. Włodzimierzem Nahornym, Zbigniewem Namysłowskim, Jackiem Ostaszewskim, Tomaszem Stańką, Michałem Urbaniakiem. Od 1974 roku prowadził Orkiestrę Polskiego Radia i Telewizji S-1.

Zajmował się również publicystyką i krytyką muzyczną. Współautor „Leksykonu kompozytorów XX wieku”, a także redaktor haseł jazzowych w „Encyklopedii muzycznej PWM”.   Jest kompozytorem utworów fortepianowych, kameralnych i orkiestrowych, także muzyki baletowej, teatralnej i filmowej. Z filmem związał się w 1959 roku, opracowując muzycznie – na motywach piosenki Artie Shaw „Moon Ray” – ścieżkę dźwiękową "Pociągu" Jerzego Kawalerowicza. Jako autor muzyki filmowej zadebiutował dwa lata później partyturą do "Zuzanny i chłopców" (1961) Stanisława Możdżeńskiego. Pojawił się w tym filmie osobiście jako muzyk jazzowy, podobnie jak w "Niewinnych czarodziejach" (1960) Andrzeja Wajdy oraz "Był jazz" (1981) Feliksa Falka, fabularnej opowieści zainspirowanej historią słynnych Melomanów, gdzie zagrał samego siebie. Notabene, jego syn Rafał, znany polityk Platformy Obywatelskiej, występował w dzieciństwie w serialu Stanisława Lotha "Nasze podwórko" (1980).

Spośród filmów z kompozycjami Trzaskowskiego na szczególną uwagę zasługują: telewizyjny "Rekord świata" (1977) Filipa Bajona, a z produkcji kinowych – "Walkower" (1965) Jerzego Skolimowskiego, "Lekarstwo na miłość" (1965) Jana Batorego, "Wezwanie" (1971) Wojciecha Solarza, "Dreszcze" (1981) Wojciecha Marczewskiego oraz "Gwiazda Piołun" (1988) Henryka Kluby, gdzie muzyka momentami przejmuje funkcje narracyjne snutej opowieści. Jest w jego dorobku także wiele interesujących partytur do filmów dokumentalnych, m.in. Uniwersytety (1965) Zbigniewa Bochenka, Mazury (1968) Sergiusza Sprudina, Kaskaderzy (1975) Tomasza Lengrena oraz animowanych, m.in. Z górki na pazurki (1967) Krzysztofa Dębowskiego, "Jeż szuka rodziny" (1978) Janiny Hartwig. W 1983 roku Stanisław Szlachtycz nakręcił film baletowy Nihil est, oparty na skomponowanym przez niego w 1972 roku balecie telewizyjnym na ośmiu wykonawców jazzowych i orkiestrę symfoniczną, uhonorowany III nagrodą (I i II nie przyznano) w Konkursie Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz Nagrodą Główną w Konkursie Związku Kompozytorów Polskich.

Andrzej Trzaskowski to „inżynier muzyki, który wszystko musiał sprawdzić od początku do końca z matematyczną dokładnością” – powiedział o nim Jan Ptaszyn Wróblewski przy okazji nagrania płyty „Moi pierwsi mistrzowie: Komeda, Kurylewicz, Trzaskowski”.


Jerzy Armata
Magazyn Filmowy 11/2016
  16.04.2017
fot. Kuba Kiljan / Kuźnia Zdjęć
Andrzej Kopiczyński – pozostanie po nim nieśmiertelna rola
Jerzy Grałek – pozostaną filmowe kadry
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll