PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Nowy dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni, Michał Oleszczyk, ujawnia kolejne szczegóły kształtu najważniejszej imprezy w polskiej kinematografii. Komisja selekcyjna, wzmocnienie Konkursu Młodego Kina i powrót do filmu przedwojennego – to zapowiedzi najbliższej edycji imprezy.
Michał Oleszczyk był gościem Joanny Sławińskiej w radiowej Jedynce pod koniec lutego 2014 roku. Jak mówił, konkurowanie z Michałem Chacińskim, dotychczasowym dyrektorem, było dla niego wielkim zaszczytem.  - Dzięki jego pracy i odważnym decyzjom, wchodzę w festiwal już nie jak do instytucji, która wymaga gruntownej renowacji od podstaw, tylko czegoś, co należy ulepszać, kierować na nowe tory, ale ta zwrotnica została przesunięta przez niego.

Najważniejsza zmiana, jak do tej pory, dotyczy selekcji do Konkursu Głównego. Do tej pory selekcja była w rękach tylko i wyłącznie jednej osoby, czyli Michała Chacińskiego, a teraz powstaje rada programowa, która jest ciałem doradczym i decyzja o tym, które filmy trafiają do konkursu głównego, będzie należała do nich i będzie bardziej demokratyczna, bo nie związana z gustem tylko jednej osoby – tłumaczy Oleszczyk. Radę mają tworzyć 3-4 osoby ze środowiska filmowego, ale jej skład nie jest jeszcze znany. Jak zapewnił, kryterium jakości będzie nadal najważniejsze. Dyrektor zaznaczył, że to festiwal filmowców, tymczasem część  środowiska czuła, że selekcja ma zbyt indywidualny charakter.

 
Michał Oleszczyk, fot. S. Pultyn


Michał Oleszczyk zapowiada duże zmiany w Konkursie Młodego Kina, który do tej pory odbywał się nieco na uboczu imprezy, poza zasięgiem zainteresowań dziennikarzy. Tu, odwrotnie niż w  Konkursie Głównym, selekcja  była zbyt łagodna, w 2013 roku w Konkursie znalazło się ponad 40 filmów. - 20  tytułów to maksimum. Myślimy o przeniesieniu sekcji do Teatru Muzycznego, zastanawiam się także nad przewartościowaniem systemu nagród. Ten konkurs to wylęgarnia młodych talentów

Nowością będzie sekcja kina przedwojennego. Kino XX-lecia międzywojennego jest lekceważone, jako komercyjne, nieautorskie. Niesłusznie. Jak zauważył Oleszczyk, część z tych „komercyjnych” filmów istnieje w obiegu do dzisiaj, gdyż nadal są kochane przez widzów. Był to jedyny okres, kiedy polskie kino powstawało w systemie producenckim, dlatego warto je przypomnieć i oddać mu należne miejsce.

Nowy dyrektor zauważa także, że istnieje pewne zmitologizowanie Konkursu Głównego. - Łączą się z nim zbyt duże oczekiwania, jako szklaną kulą tego, co będzie się działo w polskim kinie przez najbliższe lata. Praca nad polskim kinem jest codzienna, ona się nigdy nie kończy. Żaden sukces nie zwalnia nas, jako środowiska filmowego, od pracy, by to kino było bardzo dobre – mówi Michał Oleszczyk.

http://www.polskieradio.pl/7/178/Artykul/1060939,Nowy-dyrektor-festiwalu-filmowego-w-Gdyni-moj-lagodny-charakter-jest-mitem

WRÓB
Polskie Radio
Ostatnia aktualizacja:  9.03.2014
Zobacz również
fot. AKPA
TVP - nowe kanały zagraniczne
Stanisław Radwan: uszy szeroko otwarte
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll